ضرورت توجه به قصه‌گویی در جامعه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری که به‌عنوان داور مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در اهواز حضور دارد معتقد است: ضرورت توجه به قصه‌گویی در جامعه بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مهدی آرایی افزود: وقتی وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که دانش آموزان به‌جای پیک بهاری، قصه روایت کنند نشان می‌دهد که ضرورت توجه به قصه‌گویی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

داور مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در اهواز با اشاره به تأثیر قصه بر جامعه افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان متولی جشنواره قصه‌گویی فرصتی را برای همه اقشار جامعه در همه سنین فراهم آورده است که افراد بیرون از کانون هم توانمندی خودشان را در قالب زنان و مردان بالای 18 سال، دختران و پسران بالای 14 سال و پدران و مادران در عرصه قصه‌گویی در معرض نمایش بگذارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان قصه‌گویی را در سطح جامعه فراگیر کرد گفت: اگر قرار است ترویج در حوزه قصه‌گویی صورت بگیرد باید در سطح ملی اجماع صورت بگیرد.

آرایی یادآور شد: در جهانی که به‌طور چشمگیری تکنولوژی در حال شتاب گرفتن است شاید فکر کنیم قصه‌گویی در هیبت سنتی خود در حال فراموشی است اما من چنین اعتقادی ندارم. معتقدم که اگر قصه‌گو روایت دلنوازی ارائه کند به دل می‌نشیند.

کارشناس فرهنگی کانون تأکید کرد: هنوز علاقه‌مندان زیادی وجود دارند که به دنبال شنیدن قصه هستند. از طرفی دوران بیان پند و اندرز به شکل کلیشه‌ای طرفداران خود را از دست داده است. لذا قصه شیوه‌ای است که می‌توان به شکل ماهرانه‌ای مفاهیم اخلاقی و روایت‌های تاریخی را به‌صورت خردمندانه با بیانی شاعرانه و روایت گونه ارائه دهد.

وی پیشنهاد کرد: در استان خوزستان آموزش و پرورش می‌تواند به کارکرد اهمیت قصه و قصه‌گویی توجه بیشتری داشته باشد و با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برای مربیان مراکز پیش‌دبستانی، کارگاه قصه‌گویی عملی و جشنواره برگزار کند. از طرفی می‌توان مربیان قصه‌گو را در گزینش‌ها و ارتقاهای شغلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار کرد.

آرایی در پاسخ به این پرسش که آیا کانون پرورش فکری سیاست درهای باز را برای تمام اقشار در نظر گفته است افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره تأثیرات خود را در نهاد خانواده گذاشته است اما به این ضرورت دست پیدا کرده که دایره مخاطبان را گسترده‌تر کند.

وی پیشنهاد داد: باید مدارس کانونی تأسیس شود. در این شرایط شاهد حل بخش عمده‌ای از بحران‌های پیش روی آموزش خواهیم شد. در مدارس کانونی می‌توان شاهد ترویج تفکر، خلاقیت و آزادی اندیشه باشیم. به همین دلیل کانون پرورش فکری کودکان باید جدی‌تر گرفته شود.

گفتنی است: مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خوزستان به میزبانی اهواز تا 26 مهرماه در محل مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک شهرستان اهواز در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =