در قصه‌گویی باید بین اسوه و اسطوره تفاوت قائل شویم

آسیه رحمتی برگزیده جشنواره قصه‌گویی استان خوزستان گفت: در قصه‌گویی باید بین اسوه و اسطوره تفاوت قائل شویم.

به گزارش روابط عمومی خوزستان، آسیه رحمتی مربی فرهنگی در مرکز شماره چهار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک، قصه‌گویی است که در بخش قصه‌گویی مذهبی و دفاع مقدس فعالیت می‌کند و معتقد است: در قصه‌های باید بین اسوه و اسطوره تفاوت قائل شد. زیرا اسطوره‌ها دست‌نیافتنی و اسوه‌ها دست‌یافتنی هستند. در قصه‌گویی‌ها گاهی بین این دو تفاوت قائل نمی‌شوند.

او که یک قصه محیط زیستی را در دست چاپ دارد در قصه‌گویی سعی می‌کند، زبان رایج مردم را محور آثارش قرار دهد.

مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اندیمشک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ذهن بچه‌ها یک لوح ساده و صاف است که می‌توان هر چیزی را روی آن حک کرد، به همین دلیل باید روایت قصه‌ها برای این سنین با حساسیت باشد تا دچار چندگانگی نشوند.

آسیه رحمتی افزود: برخی سعی کردند با تفکر بزرگانه خود، ذهن کودکانه را به سمت قصه‌های مذهبی و دفاع مقدس سوق دهند که تأثیر معکوس دارد. به همین دلیل در مقاله‌ای به تحلیل و آسیب‌شناسی قصه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در حوزه دفاع مقدس و مذهب ارائه می‌شود پرداختم.

وی با اشاره به این‌که، بچه‌ها چون حس هم ذات پنداری دارند باید با آنان به زبان استعاره و ایجاز سخن گفت تا ذهنشان یاری کند توضیح داد: مثلاً وقتی می‌خواهیم از قطع شدن سر و دست سخن بگویم نباید مستقیم به آن خشونت اشاره کنیم چون موجب وحشت کودک می‌شود، اما می‌توان آن دست را به شاخه درخت و سر را به گل تشبیه کرد.

این قصه‌گو که تاکنون در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی برای اجرای قصه‌های مذهبی، رضوی و دفاع مقدس حائز رتبه شده است تأکید کرد: در قصه‌های مذهبی که برای کودکان و نوجوانان روایت می‌شود باید بین برخی کرامات و خرافات فرق گذاشت. به همین دلیل روایت قصه‌های مذهبی نیاز به مطالعه و پژوهش دارد تا گیرایی و تأثیرپذیری آن در کودک و نوجوان بیشتر شود و نه اینکه باعث گریزانی شنونده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =