بیانیه هیات داوران در بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی استانی

بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی استانی در استان مرکزی با داوری رضوان پورمجمدی ، مریم مهدوی ، قاسم کاظمی و ناظر جشنواره بهناز برزیگر در روز 26 مهر ماه 1397 با قرایت بیانیه توسط کاظمی وراه یابی11 قصه گو به مرحله منطقه ای به کار خود پایان داد.

قصه گویی هنری آشنا برای همه انسانها ودر همه روزگاران وجوامع است.

انسان ها درسفر، غم وشادی و در لحظه به لحظه زندگی باقصه همراه ومأنوس بوده اند و قصه گویان با بیان قصه ای از زندگی خود یا دیگران زمینه انتقال تجارب ارزشمند ، آداب ورسوم ارزشهای والای انسانی وهرآنچه برای «  بهتر بودن » لازم است را فراهم می کنند.

با یاری خدای مهربان که خود بهترین قصه گوست بخش استانی بیست ویکمین جشنواره بین المللی قصه گویی درسه بخش زنان ومردان، دختران وپسران ،پدربزرگها ومادربزرگها برگزار شد

خیال مان همراه با شیطنت کودکانه در طلوع صبح گل خورشید به بال مرغان کارآگاه بستیم و درکنارچشمه سحر آمیز جرعه ای نوشیدیم و از شهر خسیس هاوغرغروها گذشتیم و دربین راه شیرمال از ننه پیرزن خوردیم  وکلوچه خوشمزه را توشه راه ،پوست قورباغه برکه را سوزاندیم تا طلسم جادوها باطل شود و پندبزرگ را آویزه گوشمان کردیم که همنشینی با مردم دانا نکوست.

هیات داوران ضمن سپاس از حضور حداکثری شرکت کنندگان دربخشهای مختلف جشنواره ، توجه به نکات زیر را به جهت بهبود فعالیت قصه گویی شایان ذکر می داند :

  1. فضاسازی به منظور ورود به قصه یک تعامل دوسویه بامخاطب است و شایسته است نسبت به آنچه مخاطب بیان می کند توجه شود.

2-پایبندی به اصول واهداف قصه، در عین آزادی در دخل وتصرف به فرعیات صورت گیرد به عنوان مثال وقتی سؤال می شود بی جانی که به دنبال جاندار می گردد و مخاطب پاسخ می دهد چه بهتر است که قصه گو جهت تعامل بیشتر سایه را تأیید کند وتأکید نداشته باشد که آنچه خود برای ورود به قصه آماده کرده بهتر است .این درحالی است  که یک پاسخ مناسب خللی دراصل قصه ایجاد نمی کند.

3-پایبندی به گویش ، لهجه یا زبان انتخاب شده در قصه گویی می بایست تا پایان قصه حفظ شود و با آگاهی کامل ازآن گویش محلی واژه ها به صورت صحیح بیان شود

4-بیان هرگونه توضیح در ارتباط با کلماتی که به نظر می رسد برای مخاطب ناآشناست می بایست درخلال قصه و در حقیقت جزئی از قصه باشد.

5-واژه های به کاربرده شده درمتن قصه می بایست هم جنس قصه باشد واستفاده از کلمات غیرهمجنس مثل کنسل، ماساژ، تایم ، ایمیل ، پانسمان و... درخلال قصه شایسته نیست

6-درصورت استفاده از ابزار در قصه گویی خلاق ، ابزار می بایست به جا و صحیح مورداستفاده قرارگیرد.

7-استفاده از لحن مناسب وبیان رسا در اوج و فرود قصه ها از ضروریات قصه گویی است .

8-پسندیده است که قصه گو نتیجه را بیان نکند چرا که باعث می شود اهداف فرعی قصه به فراموشی سپرده شود.

آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی استانی روز 26 مهر 1397 با اعلام 11 برگزیده استانی به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =