کد خبر: 282817
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
تقویت باورهای دینی و ملی از رهگذر قصه‌ها محقق می‌شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که تقویت باورهای دینی و ملی از رهگذر قصه محقق می‌شود، گفت: کودکان و نوجوانان از سرمایه‌های اجتماعی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره خراسان حنوبی، علی اصغر موسوی کیا ظهر امروز (26 مهر) در مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست و یکمین مسابقه بین‌المللی قصه‌گویی در بیرجند اظهار داشت: کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی هر جامعه محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که قصه‌گویی یک تلاش، ممارست و تمرین هنرمندانه در قالب کلام برای رشد کودک است، افزود: امروز متخصصان زیادی در حوزه کودک در حوزه‌های نمایش، ادبیات، شعر، قصه و ... فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و  فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: امروز بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که تربیت و آموزش کودک قبل از تولد قابل تحقق است.

موسوی کیا ادامه داد: اگر نگاه عالمانه‌ای به این حوزه داشته باشیم می‌توانیم انسان‌های خلاق، مخترع، مبتکر با مطالعات اجتماعی خاص را برای زندگی آینده تربیت کنیم.

وی با اشاره به این‌که در فرهنگ کهن ایران قصه جایگاه بسیار والایی دارد، ادامه داد: سنت حسنه پیشینیان را که نسل به نسل نقل و به ما رسیده است را باید در قالب قصه احیا کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و  فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: با نگاهی به قرآن، معجزه الهی در می یابیم که یک سوم آن قصه ها «داستان حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت یوسف و ....» است که موجب تعالی، رشد و هدایت انسان ها می‌شود.

موسوی کیا در بخش دیگری از سخنانش به فواید قصه‌گویی هم اشاره کرد و گفت: قصه، قدرت کلام و تفکر را بالا می‌برد و قدرت بیان، تخیل و فضاسازی ذهنی را در کودکان ارتقا می‌دهد.

وی افزود: برخی از مضامین والای انسانیت از قبیل عدل، مبارزه با ظلم، رعایت حقوق اجتماعی، جوانمردی، پایمردی و حق و حقیقت را باید در قالب قصه‌ها به کودکان منتقل کرد.

وی با اشاره به این‌که عبرت گیری یکی از مهم‌ترین فواید شنیدن قصه است، افزود: آشنایی با زندگی بسیاری از بزرگان و دانشمندان، ارتقای مهارت‌های زندگی و گوش دادن و تقویت باورهای دینی و ملی از رهگذر قصه‌ها محقق می‌شود.

http://www.kanoonnews.ir/d/2018/10/18/4/782584.jpg

مدیر کل کانون خراسان جنوبی:

قصه ابزار مهم  تربیتی برای کودکان است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با تأکید بر این‌که قصه ابزار تربیتی مهمی برای کودکان است، گفت: با قصه‌گویی می‌توان هویت ملی و فرهنگی ایرانی اسلامی را به نسل آینده منتقل کرده و آن ‌را در جامعه نهادینه کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، طاهره حمیدی در آیین افتتاحیه مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی اظهار کرد: قصه واسطه‌ای تربیتی، کاربردی و موثر در جامعه است که به شیوه‌ای غیرمستقیم در خصوصیات اخلاقی و رفتاری مخاطبان تغییراتی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که قصه‌گویی یکی از راه‌های انتقال فرهنگ است، گفت: از این طریق می‌توانیم هویت ملی و فرهنگی ایرانی اسلامی را به نسل آینده منتقل کرده و آن ‌را در جامعه نهادینه کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با اشاره به تأثیر برگزاری این جشنواره در احیای فرهنگ و سنت قصه گویی، تأکید کرد: در دنیای امروز که عصر ارتباطات است و فضای مجازی نقش مؤثری در پُرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها دارد، قصه و قصه گویی به دلیل ماهیت خود، نقش تربیتی موثری در تعمیق باورهای اخلاقی و اجتماعی و انتقال مفاهیمی از جمله مهربانی، شجاعت، امیدواری، حق‌طلبی، صلح و دوستی و...  در خانواده دارد.

به گفته وی قصه ابزار تربیتی ارزشمندی برای کودکان است به شرط آن‌که والدین به خوبی از آن استفاده کنند.

گفتنی است رقابت قصه‌گویان مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در استان خراسان جنوبی صبح پنج شنبه 25 مهرماه آغاز و به مدت 2 روز ادامه خواهد داشت تا برگزیدگان برای حضور در مرحله منطقه‌ای این جشنواره انتخاب شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =