سوگواره‌های عاشورایی در زیبایی نسل امروز مؤثر است

محمدرضا سنگری در چهاردهمین سوگواره عاشورایی کانون فارس با اشاره به هنر و زیبایی در مبحث عاشورا گفت: هنر هنرمندان بزرگ این است که خاک را بهشت کنند و اگر انسان درون و بیرون خود را زیبا کند این دو زیبایی با هم همراه خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، محمدرضا سنگری که به عنوان مهیمان و سخنران چهاردهمین سوگواره عاشورایی در شیراز حضور داشت با اشاره به وجود نقاط ضعف در همه انسان‌ها خاطرنشان کرد: باید هر آنچه داریم را پیش روی خود قرار دهیم و نسبت به داشته‌ها و نداشته‌ها شکرگذار باشیم.
این نویسنده و عاشورا پژوه گفت: یکی از آموزه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این است تا کمک کند افق‌های بالاتری در زندگی توسط کودکان درک شود.
وی در خصوص برگزاری سوگواره های عاشورایی نیز گفت: معمولا این نشست‌ها و این برنامه چند جنبه دارد؛ یکی از آنان این است که آفاق جدیدی را در مجموعه کانون پرورش فکری فراهم می کند و چشم‌اندازهای تازه‌ای برای بچه‌های این نسل به‌وجود می‌آورد که با این ارزش‌ها زندگی کنند و ارتباط بگیرند.
سنگری ادامه داد: وقتی هنرمندی می‌نشیند و یک اثر نقاشی برای عاشورا خلق می کند و یا تابلو یا اثری سفالی ارائه می‌دهد یا متنی می‌نویسد، مدتی با اثر خود زندگی می‌کند و با آن یگانه می‌شود و این یگانگی باعث می‌شود که عاشورا در او حضور پیدا کند و با حسین(ع) همراه می‌شود و حسین(ع) و عاشورا جان هنرمند را زیبا می‌کند؛ بنابراین سوگواره‌های عاشورایی می‌تواند برای زیباسازی نسل امروز مؤثر باشد. او در ادامه گفت: در کانون کار هنری انجام می‌شود و ابعاد مختلف هنری می‌تواند در کانون با عاشورا پیوند بخورد و زایش ذهنی فراهم کند.
محقق عرصه عاشورایی همچنین به برگزاری شب‌های شعر عاشورایی در شیراز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این شهر سی‌وسه سال است که این شب شعر برگزار می‌شود و هر سال یک موضوع را مطرح می‌کند و بخش‌های ناشناخته و گم گوشه‌های کربلا را استخراج می‌کند. خود این موضوع باعث می‌شود ابعادی از کربلا که ناشناخته مانده است فراروی بچه‌ها قرار بگیرد و این گسترش ذهن و دنیای آنها و آشنا شدن با ابعاد دیگر عاشوراست که سرشار از درس زندگی است.
سنگری گفت: با شناخت این شخصیت‌ها، الگوها و اسوه‌ها، رفتار و روابط زیبا و ارتباط پنج گانه‌ای که انسان با خود و خدای خودش، جامعه، طبیعت و تاریخ دارد در کودکان تقویت می‌شود و خود به خود به بهبود و ارتقای زندگی و رسیدن به یک سبک زندگی متعالی در نسل امروز کمک می کند.
چهاردهمین سوگواره عاشورایی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس،  به منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های دینی در بخش‌های معرفی شخصیت شهدای کربلا، نشریه‌نگاری،  قصه‌گویی، شعر، داستان، خاطره‌نویسی، نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و پویانمایی، روز پنجشنبه 26 مهرماه 1397 در شیراز برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =