کد خبر: 282825
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
ایده و طرح در فیلمنامه

سومین نشست فیلمنامه‌نویسی با عنوان «ایده و طرح فیلمنامه» ویژه مربیان فرهنگی کانون به مدت ۸ ساعت آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، سومین نشست فیلمنامه‌نویسی با موضوع «ایده و طرح در فیلمنامه» در ۲۱ مهرماه ۱۳۹۷ به مدت ۸ ساعت آموزشی در مرکز تخصصی تئاتر کانون برگزار شد.

سهراب خواجه‌نژاد کارشناس مسوول هنری استان با اعلام این خبر گفت: در این نشست که با حضور غلامحسین طوسی نویسنده و فیلمنامه‌نویس و مربیان فیلم‌سازی مراکز مشهد و برخی از شهرستان‌ها برگزار شد، محور اصلی بحث ایده‌یابی برای نوشتن فیلمنامه بود.

در این نشست مربیان فرهنگی کانون به دنبال پاسخی برای این سوال‌ها بودند که: ایده چیست؟ جرقه اولیه برای نوشتن چگونه پدید می‌آید؟ منابع ایده کدامند؟ نویسنده فیلمنامه چگونه راه خود را به سوی ایده باز می‌کند؟ طرح فیلمنامه چیست؟ تفاوت ایده با طرح چیست؟ پارامترهای نوشتن یک طرح چیست؟

غلامحسین طوسی مدرس دوره، ایده‌یابی را جرقه اولیه و اصلی به دست آوردن یک طرح مناسب و رسیدن به یک قصه برای نوشتن فیلمنامه تعریف کرد و گفت: ایده‌یابی به عنوان اولین گام امکان حرکت به سوی نوشتن فیلم‌نامه را فراهم می‌کند، اما قبل از آن باید پرورش ایده را فرا گرفت، داشتن یک ایده مناسب و پرورش آن، به شکل گرفتن داستان در ذهن نویسنده کمک می‌کند و پس از ایده‌یابی و پرورش ایده نویسنده به یک طرح مناسب برای آفرینش قصه فیلمنامه نیاز دارد.

در این دوره به چگونگی پرورش ایده، چگونگی پرداخت تا رسیدن به یک طرح مناسب و شکل‌گیری یک داستان پرداخته شد. پس از تبین نظری مباحث و تعامل فکری، مربیان به صورت کارگاهی به ارائه و پرورش ایده و تبدیل آن به یک طرح اقدام کردند.

در این کارگاه فراگیران به صورت عملی دریافتند اگر فیلمنامه‌نویسان این مرحله را به درستی طی‌ نکنند، فیلمنامه در ساختار نگارشی دچار مشکل شده و حرکت پیش‌برنده قابل قبولی در قصه‌پردازی خود نخواهند داشت.

مربیان فیلمسازی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان‌های خواف، نیشابور، سبزوار، نقاب، جغتای، گناباد و مشهد در این نشست شرکت داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =