قصه‌گویی؛ قالبی مناسب برای پرورش خلاقیت در مخاطب

قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بر توجه مسئولان کانون پرورش فکری به چالش‌های پیش روی این فعالیت شاخص فرهنگی تأکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، گلنساء شاهی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان و قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله‌ی منطقه‌ای بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان این‌که قصه‌ها به‌عنوان یک واسطه غیرمستقیم تربیتی به کودکان فرصت آموزش و تفکر می‌دهد، گفت: شاید در نگاه اول پیشرفت سریع فضاهای مجازی و رسوخ آن در زندگی انسان به نظر چالشی بزرگ به نظر رسد؛ اما با توجه به مهم‌ترین خصوصیت قصه‌گویی مبنی بر ارتباط نفس به نفس، چشم در چشم مخاطب و قصه‌گو این چالش به مرور رنگ می‌بازد و مهم‌ترین چالش‌ها ضعف ساختار در داستان‌های دهه‌ی اخیر به‌ویژه در بخش کودک و نوجوان و ناشناس‌ماندن هنر قصه‌گویی در جامعه است.

وی هم‌چنین اضافه کرد: ارتباط چهره به چهره با کودکان و جذابیت‌هایِ کلامیِ گویش‌ها خود عامل بسیار مهمی در معرفی و شناسایی فرهنگ اجتماعی مناطق مختلف است و ارائه به وسیله‌ی قصه‌گویی و انتقال نسل به نسل آن به فرهنگ‌سازی مطلوب کمک می‌کند.

شاهی در ادامه با بیان این‌که قصه‌ها فرصت ایجاد انگیزه به مطالعه در کودکان را تقویت و به پرورش مهارت‌ها و قدرت تخیل و تفکر کمک می‌کند و دنیای دوردست‌ها را به دنیای حال پیوند می‌دهد، گفت: بی‌شک یکی از ارکان اساسی در راه رشد و پرورش خلاقیت، تخیل و ورود به عالم خیال است. اساس و بنیان قصه نیز بر پایه تخیل بنا نهاده و با آن عجین شده‌است. این خصوصیت بارز قصه و ارتباط نفس به نفس قصه‌گو و مخاطب است که از قصه‌گویی قالبی مناسب برای پرورش خلاقیت در مخاطب ساخته است.

وی درخصوص تأثیر قصه‌گویی در زندگی گفت: دوران کودکی و نوجوانی، دوران آزمون و خطا، دوران تجربه و کسب راه‌حل‌های مختلف برای آنچه پیش روی انسان قرار می‌گیرد، است و قصه و قصه‌گویی دنیایی از آزمون‌ها و خطاها و تجربه‌ها و راه‌حل‌ها را بی‌آن‌که مخاطب در معرض طوفان‌های واقعی زندگی قرار بگیرد در اختیار او می‌گذارد.

این قصه‌گوی سمنانی در پایان سخنانش، معرفی هنر قصه‌گویی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین هنرها در سطح وسیع از طریق رسانه‌ها و فضاهای مجازی و هم‌چنین ورود این هنر به‌عنوان یکی از دروس اختصاصی در سطح دانشگاهی در مراکز تربیت معلم و تغییر سمت و سوی تدریس معلمان در سطوح ابتدایی به سمت استفاده از این هنر در آموزش را از راهکارهای گسترش قصه‌گویی در جامعه دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =