قصه موجب پرورش روحیه پرسش‌گری در کودکان می‌شود

در آستانه بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی کانون کشور، مرکز فرهنگی هنری جغتای مسابقه قصه‌گویی در مرحله شهرستانی را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، با همکاری فرمانداری، آموزش و پرورش و اداره بهزیستی فراخوان بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی کانون کشور، در سطح شهرستان توزیع و کارگاه قصه‌گویی با حضور سارا امیدوار کارشناس فرهنگی کانون و مدرس قصه‌گویی برگزار شد.

با وجود اینکه این مسابقه برای اولین بار در سطح شهرستان جغتای برگزار شد، مورد استقبال خوب قرار گرفت و بیش از ۵۰ قصه‌گو از تمام گروه‌های سنی به رقابت پرداختند.

از این میان ۳۵ قصه‌گو برای حضور در مرحله شهرستانی انتخاب و در روز مسابقه در حضور میهمانان و علاقه‌مندان به این هنر قصه‌های خود را روایت کردند و ۱۲ نفر توانستند عنوان قصه‌گوی برتر شهرستان را در گروه‌های سنی مختلف کسب کنند.

در حاشیه این مسابقه، به همت کانون، کارگاه قصه‌گویی برای آشنایی مربیان مهد، معلمان و والدین با نقش تربیتی قصه با برگزار شد و مباحث مفیدی چون ارکان قصه‌ و ویژگی‌های یک قصه مناسب برای روایت اشاره شد.

امیدوار مدرس دوره و کارشناس فرهنگی کانون استان تناسب موضوع داستان با ویژگی‌های مخاطب، حادثه‌آفرینی و هیجان، تقویت حس پرسش‌گری و ایجاد روحیه تخیل و خلاقیت در مخاطب را از ملاک‌های یک قصه خوب دانست و گفت: برای یک قصه خوب باید به مقدمه و فضاسازی مناسب و شخصیت‌پردازی توجه کرد و با انتخاب پایان خوب برای قصه می‌توان تاثیر آن را ماندگارتر کرد.

مدرس کارگاه در ادامه اظهار داشت: ورود به قصه باید آن‌قدر جذابیت داشته باشد که مخاطب را علاقه‌مند به شنیدن کند و پایان آن هم تنها با کلمه قصه‌ی ما به سر رسید تمام نشود بلکه قصه‌گو باید برای پایان قصه برنامه‌ریزی و فکر داشته باشد و آن را با هدف به اتمام رساند.

امیدوار از مهربانی، صبر، اعتماد به نفس، خلاقیت و صداقت در قصه به عنوان ویژگی‌های درونی قصه‌گو یاد کرد و گفت: استفاده از زبان بدن و مهارت درست سخن گفتن و ریتم صحیح گفت‌وگو از ویژگی‌های ظاهری یک قصه‌گو می‌باشد.

در این کارگاه شرکت‌کنندگان به صورت عملی خاطره‌ای تعریف کردند و پس از آن با تبدیل زاویه دید اول شخص به دوم شخص و فضاسازی اولیه و شخصیت‌پردازی، خاطره را به یک قصه ناب تبدیل کردند

آزادواری بخشدار هلالی نیز در مراسم اختتامیه مسابقه قصه‌گویی که در تاریخ ۱۷ مهرماه در سالن ۹ دی برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت توجه والدین به مسائل تربیتی، از اهمیت و نقش قصه در تربیت غیرمستقیم کودکان گفت.

اجرای نمایش شام غریبان توسط گروه «دختران آفتاب» از روستای محمدآباد و تجلیل از قصه‌گویان برتر این مسابقه از دیگر بخش‌های برنامه بود.

گفتنی است، فرمانداری، شهرداری جغتای، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره بهزیستی، آموزش و پرورش و سپاه پاسداران شهرستان جغتای در راستای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مسابقه همکاری داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =