کد خبر: 283011
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
بازدید 911
گفت‌و گو با طیبه جلال‌پور قصه‌گوی یزدی

تنها قصه‌گوی معلولی که در جشنواره‌ی قصه‌گویی استانی کانون یزد، شرکت کرد و هدفش پیام‌رسانی به هم‌نوعان خود بود که معلولیت محدودیت نیست و می‌توان در جامعه حضور داشت

۱/ خودتان را معرفی کنید.

  طیبه جلالپور، فرزند کاووس، اهل یزد

۲/ چی شد ویلچرنشین شدید؟

  سال ۱۳۷۰ به علت واژگونی ماشین تو ‌جاده‌ی بندرعباس به یزد، باشکستگی مهره‌های کمر، دچارضایعه‌ی نخاعی شدم و حدود ۲۷ سال است که ویلچر نشینم.

۳/  با وجود معلویت، چی شد در جشنواره‌ی قصه‌گویی شرکت کردید؟

  هدف من ازقصه‌گویی، رقابت در جشنواره‌ نبود، بلکه هدف اصلی‌ام  قصه‌گویی بود و دوست داشتم برای کودکانی که والدین‌شان، برحسب اتفاق و یا بیماری، دچار معلولیت شدید یا خفیف هستند و ازاین ناتوانی جسمی آن‌ها رنج   می‌کشند، مرهمی برای رنج‌ها و ناراحتی‌هاشون و نیز، ‌نویدرسان این پیام باشم که با وجود عدم مناسب‌سازی مکان‌ها، فراهم نبودن زمینه‌های فعالیت برای معلولین، با همه‌ی دیده نشدن‌ها، بازهم با همت خودشان و یاری از خوبان روزگار،    می‌توانند حق حضور در همه‌ی صحنه‌های زندگی داشته باشند.

۴ /  نظرتون بابت جشنواره‌ی قصه‌گویی چیست؟

  برگزاری جشنواره، انگیزه‌ایی برای شرکت بیشتر قصه‌گویان استانی بوده است و هم‌چنین جشنواره ی قصه‌گویی نقش مهمی در حفظ و انتقال قصه‌های قدیمی به پدرو مادرهای حاضر در جشنواره را داشته  ونقش کلاس آموزش فن      قصه گویی را به صورتی کامل دارد.

۵/  برای چندمین دفعه در جشنواره شرکت می‌کنید؟

    برای سومین مرتبه در رقابت قصه‌گویی شرکت کردم و تجارب خوبی را کسب نمودم.

۶ / با چه قصه‌ای در جشنواره شرکت کردید؟

  قصه‌ی فرنگیس دخترتنبل

۷ / خلاصه‌ای از قصه‌تون را بیان می‌کنید؟

     قصه‌ی دختر یکی یک‌دونه‌ای هست، بخاطراین‌که مادرش اجازه کارکردن به اون نداده خیلی تنبل میشه و دیگه خواستگاری نداره، البته درآخر قصه فرنگیس تصمیم می‌گیره تنبلی را کنار بگذارد.

۸ /  اگر جای مسوولین بودید برای قصه‌گویی چه می‌کردید؟

 اگر جای مسوولین بودم، از برگزارکنندگان جشنواره‌ها حمایت بیشتری می‌کردم. ازلحاظ برگزاری جشنواره نیز، ازسالن‌های بزرگ‌تراستفاده می‌کردم و در اطلاع رسانی و تبلیغ این رویداد مهم نیز تلاش می‌کردم تا علاقه مندان بیشتری هنر قصه گویان را به تماشا بنشینند.

۹ / چه پیامی به کودکان و نوجوانان دارید؟

  از کودکان و نوجوانان می‌خواهم باتکیه به نیرو و توان جوانی، در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند و به استعدادهای نهفته وجودی خودشان پی ببرند و بعد در رشته‌ی مورد علاقه‌اشان تمام سعی و تلاششان را انجام بدهند. البته درکنار این فعالیت‌ها از رهنمودهای والدین‌شان یاری بگیرند.

۱۰ / چه صحبتی با خانواده‌ها دارید؟

  از پدر و مادرها می‌خواهم باحمایت همه جانبه و همیشگی از فرزندان‌شان به آن‌ها اجازه فعالیت و رشد در رشته‌ی مورد علاقه‌شون ‌را بدهند و با تشویق وتایید آن‌ها را بسمت اهدافشان دلگرم کنند.

گفت‌وگو: مهدی جاور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =