مشغول‌کردن بی‌هدف کودکان با اسباب‌بازی آسیب‌زا است

دانشیار روان‌پزشکی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن هشدار درباره‌ی آسیب‌زایی استفاده از اسباب‌بازی برای مشغول‌سازی بی‌هدف کودکان، بر تولید و استفاده از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های تحرک‌زا که کودکان را به طبیعت بکشاند، تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدباقر صابری‌زفرقندی با هشدار درباره‌ی استفاده نادرست والدین از اسباب‌بازی‌ها بیان کرد که اگر این کار برای آرام کردن و مشغول‌سازی بی‌هدف کودک باشد نه تنها سودمندی لازم و مورد انتظار از آن حاصل نمی‌شود، بلکه می‌تواند برای کودک آسیب‌زا نیز باشد.

او با بیان این‌که بازی بخشی از وجود کودکان است؛ افزود: بازی کردن سهمی غیرقابل انکار در روند رشد جسمی روانی انسان دارد و اصولاً بازی‌های همراه با تحرک بدنی بالا و نیازمند تمرکز و حل مسأله، لازمه فرایند رشد است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این‌که ابزارهای بازی یا همان اسباب‌بازی‌ها در وهله‌ی اول در انتخاب نوع بازی کودکان نقش دارند، افزود: به دلیل تغییر سبک زندگی و محدودیت‌های فضایی در محل سکونت و حتی مدرسه نوع اسباب‌بازی‌ها نیز متفاوت شده است.

صابری عنوان کرد که اسباب‌بازی‌های امروزی هر چند عموما می‌تواند قدرت خلاقیت و ابتکار کودکان را افزایش دهند، ولی بی‌تحرکی و سکون متعاقب آن‌ها ممکن است این فواید را تحت تاثیر قرار دهد. او در این رابطه افزود: درجامعه امروز ما تولید اسباب‌بازی‌هایی که کودکان را به طبیعت و فضای خارج از آپارتمان بکشاند یک ضرورت است.

گفتنی است که چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =