برگزیدگان بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی استان قم تجلیل شدند

مرحله استانی بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی کانون استان قم، با اعلام نفرات برگزیده در بخش آزاد، مربیان و اعضا به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان قم، روز دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ هیئت‌داوران بیست‌ویکمین مسابقه قصه‌گویی کانون استان در مرحله استانی، پس از اجرای ۲۰ نفر از قصه‌گویان راه یافته به این مرحله،  برگزیدگان را معرفی کردند.

در ابتدای این جشنواره، حسن ندافی ضمن خیر مقدم به مهمانان و مدعوین حاضر در سالن با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان کرد: «باید حکمت و فرهنگ غنی اسلام در قصه‌هایمان پررنگ شود چرا که قصه تاثیرگذار فرهنگ و شخصیت انسان‌هاست و گاها در انتخاب مسیر زندگی آنها نقش دارد.»

ایشان همچنین افزود: «با در اختیار داشتن احسن‌القصص، نباید قصه‌ها و مفاهیم آن در این کتاب آسمانی نادیده گرفته شوند و مربیان و قصه‌گوها از آن غافل شوند.»

ندافی از پیاده‌روی عظیم اربعین یاد کرد و گفت: «فرهنگ اربعین و این عصاره‌ی وحدت نباید نادیده گرفته شود و قصه‌ی روز دهم محرم تا اربعین پر از نکته‌ها و رهنمودهاست.»

در ادامه‌ی جشنواره، قصه‌گوها به اجرا پرداختند و در آخر نرجس رنجبران از اعضای هیئت داوران علاوه بر قرائت بیانیه‌، از مجموع ۲۰ قصه‌گوی راه یافته به مرحله استانی، پنج قصه‌گو در بخش زنان و مردان برگزیده و یک قصه‌گو در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها شایسته تقدیر شدند.

همچنین سه قصه‌گو در بخش نوجوانان به‌عنوان برگزیده شناخته‌شده و به مرحله منطقه‌ای که ۲۲ و ۲۳ آبان سال جاری در استان مرکزی برگزار می‌شود راه یافتند.

بیانیه‌ی هیئت داوران بدین شرح است:

به نام بهترین قصه­‌گوها

سرانجام تمام جستجوها

اول داستان ما عشق است

آخرش هم جز این مقدمه نیست

انسان در جهانی از قصه­‌ها زندگی می­کند. پیرامون او را روایت­های تودرتو فرا گرفته‌­اند. از آغازین روزهای شکل­‌گیری ارتباطات بشری، شاید پیش از آن که حتی پدیده‌­ای به نام زبان به عنوان مهمترین ابزار ارتباط انسانی زاده شود، قصه دغدغه­‌ی انسان بوده است؛ زیرا چاره­‌ای جز پناه بردن به این هنر روایی، برای بیان تمایزِ بین خیر و شر نداشت. شگفت است که این هنر که هنری­ست زبانی و گفتاری، پیش از تولدِ زبانِ گفتار، پای به عرصه‌ی ­وجود نهاده است؛ زیرا انسان از هرآن­چه پیرامون خود می­یافت قصه می‌­شنید؛ از باد، از درخت، از کوه و صحرا و جنگل و دریا، و از دانه‌­دانه شن­های کویر تا ستاره ستاره چراغانی آسمان.

تا امروز که دنیا معجونی است از تکنولوژی و صنعت، و انسان، انسانِ به فضاراه‌­یافته‌­ی مدرن، انسان شتابزده‌­ی عجولِ همه­‌چیزدان، قصه هنوز هم درمان است، هنوز هم راحت جان است، هنوز هم سرپناه است و مسیری در راستای تفاهمات بشری. و... و قصه هنوز قصه است، جاری در مویرگ­‌های زندگی، هنوز هم مادر است. روایت، برای تأتر، برای سینما، برای شعر و برای تو و برای زندگیِ من و برای زندگی و برای من...

هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره قصه­‌گویی استان قم ضمن تقدیر و تشکر از هنرنمایی مربیان هنرمندی که در این جشنواره شرکت نموده­‌اند بر این باور است که همه‌­ی آنان شایستگی بهترین تشویق‌­ها و استحقاق شایسته‌­ترین تقدیرها را دارند. هرچند به حکم سهمیه‌­ی تعیین شده، خود را مکلف به انتخاب تعدادی از آنان به عنوان برترین‌­ها می­داند. اما پیش از اعلام اسامی راه‌­یافتگان به مرحله‌­ی منطقه‌­ای بر خود لازم می­‌داند رعایت موارد زیر را جهت پرورش توان اجرایی و بالا بردن سطح خلاقیّت در قصه‌­گویی به عرض برساند:

  • انتخاب قصه‌­ی مناسب با فرهنگ و پیام مناسب گروه سنی مخاطب
  • دقت بیشتر در شروع مناسب و فضاسازی برای آماده‌­سازی ذهن مخاطب
  • انتخاب پوشش مناسب با قصه و عدم استفاده از زیورآلات
  • بالا بردن سطح توانمندی برقراری ارتباط با مخاطب در راستای قصه
  • زمان­بندی مناسب قصه برای آن که از حوصله‌­ی مخاطب خارج نشود
  • استفاده‌­ی درست و به جا از زبان بدن
  • استفاده از ابزار موجود در اطراف به صورت خلاق
  • بیان قصه با صدای رسا و استفاده از لحن مناسب با متن قصه
  • برقراری ارتباط چشمی به طور یکسان با مخاطبین
  • استفاده از کلمات و جملات مناسب هر گروه سنی
  • پایان­بندی مناسب که شنونده منتظر کلمه‌ی قصه‌ی ما به سر رسید نباشد و شنونده درک مناسبی از پایان قصه داشته باشد
  • ارتباط چهره به چهره با مخاطب به طوری که این ارتباط در طول قصه گویی قطع نشود.
  • پرهیز از اجرای نمایشی قصه به گونه­‌ای که قصه را به نمایش نزدیک کند

بر همین اساس هیئت داوران بیست و یکمین جشنواره قصه­‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، برگزیدگان این جشنواره را به شرح ذیل اعلام می­دارد:

الف: در بخش زنان و مردان به ترتیب:

اول: معصومه راستگو

دوم: ام لیلا رضایی

سوم: رضیه حکیمی

چهارم: سعیده اسکندری

پنجم: مهین رئوف

ب در بخش دختران و پسران به ترتیب:

اول: فاطمه داستان

دوم: زهرا علیئی

سوم: فاطمه بابایی

گروه داوران بیست و یکمین جشنواره ی قصه گویی استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم

ربابه ولی نژاد

نرجس رنجبران

سید حبیب نظاری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =