تشکیل اتحادیه و تصویب اسباب‌بازی به عنوان کالای فرهنگی

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با اشاره به نقش این کالا در رشد و پرورش کودکان، بر اهمیت تاسیس اتحادیه اسباب‌بازی و تصویب آن به عنوان یک کالای فرهنگی تاکید کرد.

گفت‌وگو از علی‌اکبر امینی

در آستانه‌ی برگزاری چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با نایب‌رئیس انجمن تازه‌ تاسیس تولیدکنندگان اسباب‌بازی درباره‌ی اهمیت تشکیل اتحادیه در این حوزه و تاثیر آن بر روند تولید و عرضه‌ محصولات به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ابتدا خود و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی را معرفی کنید.

من محمد عیوضی هستم و 28 سال است که در این صنف مشغول به کارم. در انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی هم سمت نایب‌رئیس هیات‌مدیره را بر عهده دارم. این انجمن صنفی در اسفند سال گذشته به ثبت رسیده است و جلسه‌های آن به صورت هفتگی برگزار می‌شود. انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در طول سال و در برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی هم با شورای نظارت بر اسباب‌بازی هم‌کاری می‌کند.

اهمیت تشکیل اتحادیه‌ی در صنف اسباب‌بازی چیست و چه تاثیری بر جریان تولید و مصرف اسباب‌بازی در کشور دارد؟

اتحادیه‌ی تشکل بزرگ‌تری نسبت به انجمن است و اختیارات اجرایی و قانونی دارد. باید بگویم که صنف اسباب‌بازی تابه‌حال مظلوم واقع شده است، اما با تشکیل اتحادیه این صنف قدرت بیش‌تری پیدا می‌کند و می‌تواند کیفیت و کمیت تولیداتش را افزایش دهد. درواقع اتحادیه کمک‌حال تولیدکنندگان خواهد بود و با این حمایت باعث رشد و پیش‌رفت آن‌ها می‌شود. درعین‌حال این اتحادیه می‌تواند به شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز کمک کند. البته در حال‌ حاضر انجمن تولیدکنندگان هم یاور شورای نظارت بر اسباب‌بازی است، ولی اتحادیه توان و جایگاه بالاتری دارد. از طرفی اتحادیه می‌تواند صدای تولیدکنندگان را در بحث‌های مختلفی چون تامین مواد اولیه و فروشگاه‌ها به گوش مسئولان برساند.

با این مقدمه می‌توانم بگویم مهم‌ترین هدف ما این است که اسباب‌بازی از طرف اتحادیه به عنوان یک کالای فرهنگی مطرح شود. در این صورت محصولات اسباب‌بازی از مالیات معاف خواهند شد و تولیدکنندگان می‌توانند این هزینه را صرف تولید قطعات بهتر کنند. در نتیجه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های انجمن تولیدکنندگان این است و اگر اتحادیه هم تشکیل شود قطعاً یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن تصویب اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی در مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

با این‌ حساب بفرمایید مقدمات شکل‌گیری این اتحادیه چیست؟

قدم اول تشکیل همین انجمن تولیدکنندگان بود که انجام شده است. در ادامه ما مشغول عضوگیری هستیم، چراکه برای تشکیل اتحادیه باید افراد بیش‌تری عضو باشند. در حال حاضر بالغ بر صد نفر عضو انجمن تولیدکنندگان هستند که امیدواریم بتوانیم تا حد نصاب تشکیل اتحادیه عضوگیری کنیم.

چه ارگان‌ها و نهادهایی باید به تولیدکنندگان اسباب‌بازی در شکل‌گیری این اتحادیه کمک کنند؟

متاسفانه حقیقت این است که دولت خود از بزرگ‌ترین رقبای تولیدکنندگان است و ما در مسائل دولتی و حکومتی در بحث‌های چون دارایی، یارانه‌ها، هزینه‌های آب‌وبرق، صادرات و استانداردهای ملی که ایرادهای فراوانی بر آن مطرح است چالش‌های زیادی داریم. به شخصه به عنوان یک تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی می‌گویم که اگر در این بحث‌ها با تولیدکنندگان کمی مهربان‌تر باشند خود کمک بزرگی خواهد بود. من از ارگان مشخصی صحبت نمی‌کنم، بلکه تمام نهادهایی که به نوعی بر جریان تولید سلطه دارند، از دارایی و اداره‌ی مالیات گرفته تا پتروشیمی‌ها و غیره، می‌توانند بر جریان تولید اسباب‌بازی اثرگذار باشند.

یک مشکل اساسی در این حوزه هم رانت است. در این شرایط اگر تولیدکننده‌ای که آشنا و پول داشته باشد راحت به مواد اولیه دست پیدا می‌کند، ولی دست‌رسی تولیدکننده‌ی واقعی به این مواد دشوار است.

البته اخیرا کمیسیون فرهنگی مجلس به ما قول حمایت داده است که مایه‌ی خوش‌حالی تولیدکنندگان است. تولید اسباب‌بازی یکی از ارکان اصلی تولید ملی است و همه باید به آن بها بدهند. علاوه بر این کودکان به عنوان نسل آینده‌ساز با همین اسباب‌بازی پرورش پیدا می‌کنند، پس باید به آن بیش‌تر اهمیت بدهیم. تولیدکنندگان در این عرصه به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند و اگر دست یاری به سوی آن‌ها دراز می‌شود مایه‌ی مسرت و خوش‌حالی است.

برگزاری جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در این حوزه چه تاثیری خواهد داشت؟

جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی محلی است تا این مطالبه‌ها جدی‌تر مطرح و پی‌گیری شود. به خصوص در جشنواره‌ی امسال 80 تولیدکننده با بیش از یک‌هزار و 300 نوع اسباب‌بازی وارد نمایشگاه خواهند شد که در ایران بی‌سابقه است. به نظر من این می‌تواند باشکوه‌ترین جشنواره در حوزه‌ی اسباب‌بازی در ایران باشد.

گفتنی است چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =