نقش کانون در تئاتر کودک پررنگ‌تر می‌شود

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در حالی آغاز به کار می‌کند که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش خود را در برگزاری این رویداد هنری گسترش داده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دبیر جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان همدان از رونمایی تریلی نمایش کانون در آیین گشایش این رخداد خبر داد.

مریم کاظمی گفت: «در حالی بیست و پنجمین سال برگزاری این جشنواره را جشن می‌گیریم که در روز افتتاحیه این مراسم عروسک‌ها، عروسک‌گردان‌ها و مخاطبانی که در مراسم شادپیمایی حضور خواهند داشت پس از حرکت از میدان بوعلی‌، ضمن توقف در میدان باباطاهر به تماشای نخستین اجرای تریلی تئاتر سیار جدید کانون خواهند نشست.»

این کارگردان و بازی‌گر ضمن اشاره به مشارکت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره عنوان کرد: «آیین رونمایی پوستر را روز 2 آبان در یکی از مدارس همدان برگزار کردیم. با همکاری کانون 600 بسته‌ هدیه برای دانش‌آموزان این مدرسه و دیگر کودکانی که به ضرورت مهمان جشنواره خواهند بود، تهیه شد. از سویی ضمن رونمایی از تریلی سیار نمایش کانون، ‌طی سه روز اجرا، کودکان و خانواده‌ها در شهرها و روستاهای استان از امکان تماشای نمایش بهره‌مند می‌شوند.»

وی ضمن اشاره به مشارکت کانون استان همدان گفت: «پیش‌تر نیز از سینما کانون و پلاتوی آن استفاده کرده‌ایم. نشست‌های شبانه و کارگاه‌های ما در این فضا برگزار شده و می‌شود. ضمن این‌که مدیریت کانون استان ثبت‌نام‌ها و تهیه‌ی گواهینامه‌های حضور را نیز بر عهده دارد.»

کارگردان نمایش «ماه پیشونی» از احتمال اهدای جایزه‌ی اسیتژ در این جشنواره خبر داد: «قرار است داورانی از اسیتژ نیز در جشنواره حضور داشته باشند و جایزه‌ای با این نام نیز به برگزیدگان اعطا شود.»

این نویسنده همچنین خبر از فعالیت‌های جانبی این جشنواره داد: «همان‌طور که اشاره شد در بیست و پنجمین دوره‌ی برگزاری این جشنواره هستیم و این اتفاق را گرامی خواهیم داشت. در این میان و با توجه به مستندات بنیاد نمایش، امسال صدمین سال اجرای تئاتر کودک در ایران است. مبنای این تاریخ نمایشی است که جبار باغچه‌بان با کودکان مهد خود بازی کرده است و عکس‌های آن مبنای این استناد قرار گرفته است. در عین حال با رایزنی‌های صورت گرفته، شهرداری همدان تندیسی را به این جشنواره اختصاص داده است که روبروی تالار فجر این شهر همدان نصب می‌شود. در عین حال سال 2018، همدان به عنوان پایتخت گردش‌گری آسیا شناخته می‌شود. به همین دلیل این دور از جشنواره باشکوه بیش‌تری برگزار خواهد شد.»

کاظمی در ادامه‌ی سخنان خود درباره‌ی چالش‌های تئاتر کودک و نوجوان گفت: «برای تولید کار درست و ماندگار، باید شهامت، جسارت، مطالعه و تحقیق را سرلوحه قرار داد. اگر در حوزه تئاتر کودک، اداری فکر کنیم به بن‌بست خواهیم خورد. در این زمینه ما از تولید به مصرف رسیده‌ایم و تلاش می‌کنیم نمایش‌های کم هزینه تولید کنیم. از طرفی ضعف در نمایش‌نامه معضل بزرگ ماست.»

وی در این بین به پیشرفت‌های تئاتر کودک نیز پرداخت: «در 10 سال گذشته رشد زیادی در زمینه‌ی تئاتر کودک داشته‌ایم. و به مدد پایداری و جدیت بچه‌ها بسیاری از موانع هموار شده است. نقش کانون پرورش فکری را در تئاتر کودک و تئاتر عروسکی نمی‌توان ندیده گرفت. مدت‌های مدیدی نمایش‌های ما به سمت جُنگ‌های شادی و دست زدن رفته بود و از درام دور شده بود، اما در 10 سال اخیر این روند تغییر کرده است. حالا به موسیقی، روایت قصه و سایر ملزومات یک نمایش خوب توجه می‌کنیم. با این حال باید بگویم بر عکس ادبیات کودک، نمایش‌نامه‌نویسی روند رو به رشد نداشته است.»

دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان خواستار برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع نمایش‌نامه و نمایشنامه‌نویسی شد: «نباید فراموش کنیم که هشداری جدی برای بخش متن نمایش وجود دارد. بازخوان‌ها و داورهای نمایشنامه‌نویسی نیز احساس خطر را گوشزد کرده‌اند. باید کسانی باشند که مختص کودکان بنویسند و معضل‌های آن‌ها را بشناسند. به عنوان کسی که در شورای کتاب کودک و در کارگروه نمایش‌نامه آن فعالیت داشته است باید بگویم حتی معیارهای ارزیابی درستی در این زمینه وجود ندارد تا در جشنواره‌ها مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل فکر می‌کنم نمایش‌نامه باید جشنواره‌ای مجزا و «آموزش»ی مجزا داشته باشد.»

گفتنی است که این جشنواره از 28 آبان تا 4 آذر 1397 در همدان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =