بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی کانون خراسان رضوی در یک نگاه

مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی کانون با شعار"خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد » از ۲۰آبان‌ماه در تالار شهر مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، مرحله استانی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با رویکرد «تمرین زندگی» از ۲۰آبان‌ماه ۱۳۹۷ به مدت سه روز در تالار شهر مشهد با حضور جمعی از علاقه‌مندان به این حوزه برگزار می‌شود.

این جشنواره به همت کانون و با شعار «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد»، در سه بخش تخصصی، عمومی و علمی و در گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود. در مرحله استانی ۱۰۴۰ نفر در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند که از میان آنان ۲۸۶ نفر در بخش قصه‌گویی تخصصی، ۷۴۴ نفر در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای و ۱۰ نفر در بخش مقاله‌نویسی شرکت کرده‌اند.

پس از داوری مقدماتی ۶۶ نفر از شرکت‌کنندگان به مرحله استانی راه پیدا کردند که در سه روز جشنواره به رقابت خواهند پرداخت و در پایان مرحله‌ی استانی ۵ نفر در بخش زنان و مردان قصه‌گو، ۳ نفر در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و۳ نفر در بخش اعضای نوجوان انتخاب خواهند شد.

نزهت شیخ‌زاده رابط قصه‌گویی استان از برگزاری کارگاه قصه‌گویی برای مربیان قصه‌گوی استان در مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: این نشست با هدف آماده‌سازی و افزایش سطح دانش مربیان کانون برای شرکت در بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی برگزار شد و حسن دولت‌آبادی مدرس و پژوهشگر کشوری در این نشست به معیارهای انتخاب داستان مناسب برای قصه پرداخت.

شیخ‌زاده همچنین به برگزاری نشست‌هایی با موضوع قصه برای والدین، اعضای کتابخانه، معلمین و مربیان مهدکودک‌ها در سراسر استان اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با هفته ملی کودک بیش از ۴۰۰۰ نفر از علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی توانستند از فعالیت‌های فرهنگی کانون در این زمینه بهره‌مند شوند.

برگزاری نشست علمی تخصصی کانون با همکاری گروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا علیه‌السلام با حضور اساتید و پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های دبیرخانه استانی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود که در روز شنبه۱۹ آبان‌ماه در مرکز فرهنگی هنری شماره۷ کانون مشهد برگزار شد.

در این نشست که حمید نوایی لواسانی، زهرا عباسی و حمیدرضا نویدی‌مهر به عنوان سخنران حضور داشتند به «تفاوت میان قصه و داستان و قواعد تبدیل داستان به قصه» پرداخته شد و شرکت‌کنندگان با کارکردهای قصه‌گویی برای کودکان آشنا شدند و از قصه به عنوان ابزاری برای آموزش ضرب‌المثل به کودکان و نوجوانان یاد کردند.

گفتنی است رشد ۷۷درصدی تعداد شرکت‌کنندگان در بخش قصه‌گویی تخصصی و استقبال بی‌نظیر از بخش قصه‌گویی۹۰ثانیه‌ای نشان از گسترش فرهنگ قصه‌گویی و به ثمر نشستن گوشه‌ای از تلاش صادقانه دست‌اندرکاران دبیرخانه استانی قصه‌گویی می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =