جای خالی اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه

جاوید مقدمی، تولیدکننده و عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی معتقد است در زمینه‌ی ایده و تولید اسباب‌بازی‌های خاص برای کودکان با نیازهای ویژه عدم آگاهی تولیدکنندگان از وجود چنین بازاری دلیل اصلی خلاء در این حوزه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مقدمی، از اعضای هیات داوری چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی درباره‌ی ملاک‌های این دوره از جشنواره گفت: شاخصه‌های داوری برگرفته از مسابقه‌ها و جشنواره‌های قبلی بود. همچنین یک‌سری معیارهای جدید به آن اضافه و تهیه شد که در دو بخش طرح و محصولات تولیدی داوری‌ها صورت گرفت.

او با اشاره به این‌که معیارهای داوری این دو بخش با هم متفاوت بود، ادامه داد: برای مثال در بخش طرح و ایده خیلی کیفیت نمونه‌ی تولیدی اهمیت نداشت؛ چراکه نمونه‌سازی بود و این نمونه‌سازی می‌توانست از هر جنسی و با هر متریال یا کیفیتی باشد. اما در محصولات تولیدی بحث‌هایی مانند کیفیت نمونه‌ی تولید شده، استاندارهای استفاده شده برای کودکان مانند کیفیت رنگ یا تیز نبودن لبه‌ی اسباب‌بازی مطرح بود. همچنین یک بخش از داوری در میان رده‌های سنی انجام شد که ببینیم محصولی که برای کودکان در نظر گرفته شده از نظر روان‌شناسی چه ویژگی‌هایی داشته است.

مقدمی معتقد است در سال آینده طرح‌ها و محصولات تولیدی به دلیل شرایط حاضر کشور و کاهش واردات اسباب‌بازی بهتر می‌شود و تولید داخلی بالا می‌رود و همین امر کمک می‌کند تا نسخه‌ی ایرانی محصولاتی که پیش‌تر در ایران تولید نمی‌شدند و وارداتی بودند را داشته باشیم و نمونه‌ها و محصولات جدید نیز تولید شود.

او درباره‌ی کیفیت آثار بخش ایده‌های بازار توضیح داد: تصمیم‌گیری و انتخاب اولیه آثار این بخش از سوی معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری انجام شده بود اما از میان آثاری که به دست ما رسید شاید فقط یک طرح قابل توجه بود و بقیه‌ی آثار چندان چشم‌گیر نبود.

عضو هیات مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی معتقد است در بخش ایده و طرح، ضعیف‌تر از تولید هستیم. به این دلیل که در تولید ممکن است از یک ایده‌ی خارجی الگو گرفته باشیم و محصولی را تولید کنیم اما در ایده‌ پایه‌ی اصلی کار خیلی مهم است.

او افزود: در هیات داوری چهارمین جشنواره‌، اسباب‌بازی‌ها در شش گروه فرهنگی، هنری، فکری، آموزشی و کمک آموزشی، رایانه‌ای و الکترونیکی، کمک درمانی و حرکتی مهارتی بررسی شده‌اند.

مقدمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که طرح‌ها و ایده‌ها یا تولیدات بازار اسباب‌بازی ما در کدام یک از این 6 گروه‌ پررنگ‌تر است و خلاء کار در چه گروهی بیش‌تر دیده می‌شد، گفت: امروزه در دنیا بر روی اسباب‌بازی‌های خاص برای کودکان با نیازهای ویژه خیلی کار می‌کنند. اما در این گروه ما فقط یک کار در جشنواره‌ی امسال داشتیم.

او ادامه داد: به‌نظرم در بازی‌های رومیزی یک جهش داشته‌ایم. در بازی‌های مهارتی نیز به ویژه قسمتی که مربوط به رنگ، دوخت و دوز و مهارت‌های دستی بود چند ایده‌ی خیلی خوب وجود داشت و در این قسمت‌ها کارها قوی‌تر بود. اما فکر می‌کنم می‌توانست هرکدام از این‌ها بهتر هم باشند.

این داور جشنواره با اشاره به این‌که بعضی از کارها در گروه‌های مختلف با هم هم‌پوشانی دارند، اظهار داشت: برای مثال ربات هم در بخش حرکتی و هم در بخش آموزشی می‌تواند ارایه شود و تفکیک‌ آن‌ها خیلی سخت است.

او یادآور شد: به‌نظرم معیارهای سال آینده باید متفاوت‌تر باشد تا یک محصول در دو گروه شرکت نکند؛ بلکه در گروهی که قوی‌تر است شرکت کند.

مقدمی در ادامه درباره‌ی دلیل خلاء در حوزه‌ی ایده‌پردازی و تولید اسباب‌بازی برای کودکان با نیازهای ویژه گفت: عدم آگاهی تولیدکننده‌ها از این‌که چنین بازاری هم وجود دارد مهم‌ترین علت وجود این خلاء است.

او ادامه داد: همچنین باید بازارِ «فروش»ی باشد تا این محصولات را ارایه کند. اگر بازارِ «فروش»ی در کار نباشد تولیدکننده به سراغ تولید چنین محصولاتی نمی‌رود. در این‌جا نهادهای مربوطه باید به موضوع ورود کنند. برای مثال اگر یک وسیله‌ی بازی برای کودکان مبتلا به سرطان تولید می‌شود جایی مانند موسسه‌ی محک به عنوان حامی وارد شود و سرمایه‌ای را جذب کند. تا برای تولیدِ کاری از میان بهترین‌ ایده‌های موجود، بتواند سرمایه‌گذاری کند.

به گفته‌ی مقدمی بسیاری از این اسباب‌بازی‌ها در بیرون از ایران بازارهای خیلی خوبی دارند اما ما آگاهی زیادی در این زمینه نداریم و حتی در جشنواره‌ی طراحی و ساخت اسباب‌بازی دانشگاه شریف تعداد کارها برای کودکان با نیازهای ویژه خیلی بیشتر از جشنواره‌ی اسباب‌بازی بوده است.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =