برگزاری کارگاه آموزشی "بیان هنرمندانه قصه"

در حاشیه بیست ویکمین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه دو کشوری کارگاه آموزشی با عنوان "بیان هنرمندانه قصه " دربیست ویکم آبان 1397 در اراک با تدریس علی خانجانی و حضورمجید قناد برگزار شد .

 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در ابتدا ی این نشست جهانبخش قنبری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ومدیر اجرایی جشنواره قصه گویی منطقه دو کشوری ضمن خوش آمد به قصه گویان مدعو از استانهای ایلام ،کردستان ،کرمانشاه ،قم ،لرستان ،مرکزی وهمدان به معرفی اجمالی استان پرداختند .

در ادامه علی خانجانی ،مدرس قصه گویی به "تبیین بیان هنرمندانه قصه "پرداخت  .وی قصه گویی را بیان هنرمندانه قصه ها تعریف کرد وگفت  در قدیم قصه را یک فن ومهارت می دانستند اما امروزه قصه گویی یک هنر است ووقتی پای هنر در میان باشد تعهد به دنبالش می آید .ایشان گفتند قصه گو باید یک هنرمند باشد ویک  اثرهنری باید بیان غیر مستقیم داشته باشد ، هدفمند باشد وتعهد اجتماعی داشته باشد ، در انتقال احساسات توانمند باشد وماندگار باشد وحال که قصه یک اثر هنری است باید این ویژگی ها را داشته باشد وریشه در توانمندی ها وخلاقیت قصه گوهم  داشته باشد .

علی خانجانی نویسنده کتاب هنر قصه گویی گفت: یک قصه گوی هنرمند کارش را از انتخاب قصه ،انتخاب خود وانتخاب مخاطب شروع می کندوباید به پیام ارزشمند قصه ،ساختار وزبان تصویری آن توجه کند . ایشان گفتند سوال مهمی  که قصه گویان باید از خود بپرسند این است که " من چه قابلیت ها وتوانمندی هایی دارم ؟" وبعد با توجه به انتخاب قصه از خود سوال کنند که با توجه به قابلیت های من ، قصه انتخابی تا چقدر میدان مانور را برای باز می کند؟ تا من با آن هنرمندی کنم .

خانجانی بیان کرد  : قصه گو باید بتواندباتوجه به صدای مناسب ،حافظه ،انعطاف بدنی بالا ودیگر توانمندی ها ،طراحی لازم را برای قصه ایجاد کند و قصه اش را مهندسی کند .در واقع قصه گو باید مالکیت درقصه را ایجاد کند و قصه را درونی کند تا جایی که قصه حال وهوای قصه گو را پیدا کند .

وی در ادامه گفت : قصه گو باید کارگردانی باشد که از ماجرا فیلم می سازد ،باید ساختار را حفظ کند وبرای نشان دادن توانمندی های خود ،حادثه پردازی وشخصیت پردازی کندوباتوجه به تخیل خود از تعابیر امروزی استفاده کند ودراین میان تفاوت اصلی داستان وقصه رابشناسد ودر قصه،با استفاده از آکسان گذاری روی کلمات، اجازه ی تخیل و تصویر سازی راهم  به شنونده بدهد .  

این نشست از ساعت 10 شب تا 11 ادامه داشت و در پایان قصه گویان سوالات خود را مطرح کردند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی در روزهای  22 و 23 آبان میزبان بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی منطقه دو کشوری می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =