کتاب‌ خوانان برتر کانون تهران تجلیل شدند

جشن اعضای برگزیده کتاب‌خوان مراکز کانون استان تهران با حضور« مرجان فولادوند» نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال ۹۷ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی در آغاز این مراسم، ضمن قدردانی از اعضای برگزیده کتاب‌خوان و مربیان فعال در عرصه فعالیت‌های کتاب محور گفت؛ ما به شما بچه‌ها افتخار می‌کنیم که کتاب خواندن را در زندگی انتخاب کردید و با کتاب دوست و هم‌نشین هستید.

مدیرکل کانون استان در ادامه در رابطه بااهمیت حفظ سرمایه‌های فرهنگی نکاتی را یادآور شد . وی توجه و حفظ ارزش‌های فرهنگی همچون سبک زندگی ایرانی- اسلامی را از نکات مهم هویت‌ساز دانست.

سلیمانی تنوع و تکثر رسانه‌ها را یکی از موارد ایجاد تغییر و نگرش و سبک زندگی نوجوانان و جوانان دانست و به نوجوانان توصیه کرد از مسائلی که به لحاظ  محتوایی از فکر و اندیشه دور هستند دوری کنند و در استفاده از مدها و سبک پوشش حساس و هوشیار باشند.

سلیمانی ادامه داد؛ امروزه از طریق فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها می‌توان به تمام دنیا دسترسی داشت، که از این میان می‌توان نکات مثبت دیگر فرهنگ‌ها را به فرهنگ خود اضافه کرد و از آن چیزی که به ارزش‌های فرهنگی ما آسیب می‌زند دوری کرد.

در ادامه این مراسم با پخش کلیپ معرفی زندگی و آثار «مرجان فولادوند» نویسنده بنام کتاب‌های کودک و، نوجوان، وی برای گفتگو با مخاطبانش به روی سن دعوت شد.

مرجان فولادوند در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از حضور دوباره در خانه‌اش «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، به اعضای برگزیده کتاب‌خوان گفت؛ کتاب خواندن باعث شده شما آدم‌های منتقد منصف، عادل، دانا و مهربان‌تری شوید، پس تلاش کنید به افرادی که کتاب نمی‌خوانند و در خود محبوس شده‌اند کمک کنید و آن‌ها را وادار کنید کتاب بخوانند، زیرا زندگی با افراد دانا و آگاه زیباتر و آسان‌تر می‌شود.

فولادوند ضمن شنیدن نظرات کودکان و نوجوانان درباره لذت مطالعه گفت؛ با شنیدن نظرات شما بچه‌ها درباره لذت کتاب خواندن برای خودم امید ذخیره می‌کنم، امید از این بابت که انسان‌هایی در این جامعه بزرگ می‌شوند که خوب می‌فهمند، خوب فکر می‌کنند و درست تحلیل می‌کنند، زیرا فکر می‌کنم این بچه‌ها کاری که در دنیا می‌کنند بهتر است ازآنچه  که ما درگذشته انجام داده‌ایم.

وی در رابطه با ترویج فرهنگ مطالعه در میان جامعه یادآور شد؛ اگر افرادی که به مطالعه علاقه‌مند نیستند فقط یک‌بار لذت کتاب خواندن را تجربه کنند و پاسخ پرسش‌های خود را با خواندن کتاب به دست بیاورند دیگر از این لذت دست نمی‌کشند و آن را رها نمی‌کنند.

فولادوند در بخش دیگری از این مراسم به بیان خاطره‌ای که باعث انتخاب سوژه برای نگارش کتاب «یک گلدان خالی» شد پرداخت و گفت؛ روزی مادربزرگم داخل قوطی خالی قرص‌هایش برایم تعدادی تخم گل فرستاد و من این مطلب را در دفتر روزانه‌ام نوشتم و بعد فکر کردم چقدر دلم می‌خواهد راجع به موضوع مهمی با بچه‌ها حرف بزنم و کم‌کم ایده‌ای در ذهنم شکل گرفت. می‌خواستم در این کتاب در مورد «انتخاب در زندگی» با بچه‌ها سخن بگویم. بگویم برای رسیدن به چیزهای خوب در این دنیا، او یک گلدان دارد و تعداد تخم گل‌ها زیاد است و باید یکی را انتخاب کند. داستان را نوشتم و آن را به کانون سپردم تا چاپ کند و به دست بچه‌ها برساند.

نویسنده خوش‌نام کتاب‌های کودک و نوجوان به بچه‌ها توصیه کرد در انتخاب کتاب‌هایی که می‌خوانند بسیار دقت کنند زیرا فرصت‌ها زود سپری می‌شود و باید برای وقت خود ارزش قائل باشند و کتاب‌هایی بخوانند که حرفی برای گفتن و چیزی برای اضافه کردن به آن‌ها داشته باشند.

نویسنده کتاب ماه مهربان در رابطه با انتشار برخی کتاب‌های کودک و نوجوان انتقاد کرد و گفت؛ من معتقد هستم کسی که برای بچه‌ها می‌نویسد باید نسبت به نوشته‌هایش سختگیر باشد و با خود فکر کند که اگر این کتاب را ننویسد آیا چیزی از دنیا کم می‌شود. لیاقت بچه‌ها خواندن کتاب‌های خوب است و وقت آن‌ها بسیار ارزشمند است.

سردبیر نشریه رشد دانش‌آموز در ادامه گفت؛ دنیا از نوشته‌ها و شنیده‌های مختلف و تکراری شلوغ است. ترجیح می‌دهم اگر حرفی را که در قالب کتاب می‌زنم، نویسنده دیگری قبلاً زده باشد، دنیا را بیش از این شلوغ نکنم.

در پایان مدیرکل کانون استان با اهدای لوح یادبود از تلاش مرجان فولادوند در جهت اعتلای رشد فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان تجلیل کرد.

پخش کلیپی از گفتگوی اعضا در رابطه با آثار نویسنده میهمان، اجرای آیتم‌های کوتاه نمایشی جادوگر کوچولوی گم‌شده توسط « کبرا بابایی» مجری برنامه و«رویا بهادری» عروسک‌گردان نقش جادوگر از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در پایان لوح تقدیر و جوایز اعضای کتاب خوان مراکز و همچنین مربیان برگزیده در بخش‌ « طرح های برگزیده کتاب خوانی» به آن‌ها اهدا شد.

جشن کتاب‌خوانان برگزیده مراکز کانون استان صبح روز پنج‌شنبه ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب با حضور بیش از ۱۵۰ عضو و مربی برگزیده برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =