ضرورت ورود دانشگاه به صنعت اسباب‌بازی!

محمدحسین فرجو، کارشناس حوزه اسباب‌بازی و داور دوره‌های پیشین و این دوره‌ی جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی معتقد است ارتقای صنعت اسباب‌بازی در کشور ما نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم مانند طراحی و ایجاد رشته‌های دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی و متخصص در این حوزه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرجو در ابتدا با اشاره به کلیت روند داوری در جشنواره‌ی اسباب‌بازی گفت: در جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از ابتدا تاکنون مبنا بر این بوده که آثار و طرح‌هایی که سال گذشته در شورای نظارت بر اسباب‌بازی به ثبت رسیده یا تولید شده‌اند مورد ارزیابی قرار بگیرند.

به گفته‌ی او طبق مصوبه‌ی شورا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر سال باید آثار مربوط به سال گذشته را که منجر به صدور مجوز یا ثبت شده است، بررسی و برترین‌ها را معرفی کند.

این داور جشنواره در ادامه با تاکید بر این‌که ما به معنای واقعی در کشورمان صنعت اسباب‌بازی نداریم یا شاید در ابتدای راه آن هستیم؛ توضیح داد: سال به سال که پیش می‌رویم می‌بینیم همان‌طور که در موضوع اسباب‌بازی و سرگرمی برای خانواده‌ها، مربیان، مدارس و... فرهنگ‌سازی صورت گرفته، این موضوع سبب شده است که اسباب‌بازی به حوزه‌ی تعلیم و تربیت کودک ورود کند.

به گفته‌ی او امروزه اسباب‌بازی به عنوان یکی از عناصر اصلی و کلیدی تربیت کودکان است.

فرجو ادامه داد: بر همین اساس روز به روز گروه‌های مختلف تحصیل‌کرده‌ی دانشگاهی یا شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع اسباب‌بازی ورود کرده‌اند. همچنین کمک‌های معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری در کنار حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باعث شده موضوع اسباب‌بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

به گفته‌ی او همین موضوع سبب شده است شاهد آثار قابل توجه و مطرح کردن در بازارهای خارج از کشور باشیم. بر همین اساس هر چند مشکلاتی مانند قیمت بالای مواد اولیه در حوزه‌ی اسباب‌بازی داریم اما این کار برای برخی از تولیدکنندگان درآمدزایی ارزی داشته است.

این کارشناس حوزه‌ی اسباب‌بازی با اشاره به این‌که چند سال پیش مجوز ایجاد رشته‌ی طراحی اسباب‌بازی را از شورای گسترش وزارت علوم گرفته است، اظهار داشت: وقتی زیرساخت‌های لازم یعنی تربیت نیروی متخصص در این حوزه را نداشته باشیم صنعت اسباب‌بازی لنگ می‌زند و دچار خلاء می‌شود.

او در پایان با تاکید بر این‌که یکی از مشکلات این حوزه نبود زیرساخت‌های لازم است، یادآور شد: دانشگاه‌های ما باید در حوزه‌ی اسباب‌بازی به سمت ایجاد رشته‌های جدید بروند تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری در مقطع ارشد جذب گرایش‌های مرتبط به طراحی و تولید اسباب‌بازی شوند. برای مثال در دانشکده‌های علمی و کاربردی می‌توانیم تکنسین این حوزه را تربیت کنیم تا ایده‌ها و طرح‌های موجود را اجرا کنند.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =