نگاه تازه و کشف‌های شاعرانه دو عنصر مهم در اثرگذاری یک شعر

میهمان نشست ادبی دوپنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان نگاه تازه و کشف‌های شاعرانه را دو عنصر مهم در ماندگاری و اثرگذاری یک شعر دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، نهمین نشست ادبی «دو پنجره، دو لبخند» هم‌زمان با هفته کتاب، با نقد و بررسی کتاب «زندگی با دور تند» سروده‌ی زیتا ملکی در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

اعضا در این نشست با اشاره به عنوان زیبا و دلنشین کتاب، تصویرگری خلاق مرتبط با موضوع ابیات، سادگی زبان، برقراری ارتباط بین اشیای بیجان و محیط اطراف و... به نقد کتاب پرداختند.

ملکی با اشاره به تازگیِ نگاه و کشف و جست‌وجوگری نه فقط در مضمون و درون‌مایه؛ بلکه در زبان و شکل بیرونی اشعار این کتاب، افزود: ایجاز مناسب به شاعر کمک می‌کند تا در شعرها به زبانی گویا، صمیمی، ساده و راحت برسد به‌طوری‌که احساس کند روبه‌روی مخاطب نشسته و با او گفت‌وگو می‌کند.

ضربه نهایی و پایان غافلگیرگننده

شاعر مجموعه «زندگی با دور تند»، یکی دیگر از شگردهای این کتاب را غافلگیرکردن خواننده در پایان‌ شعرها عنوان و خاطرنشان کرد: اگرچه بیش‌تر شاعران به این موضوع اهمیت می‌دهند؛ اما باید شگردهای آن را بلد بود و از همان ابتدای شعر برای رسیدن به پایان‌ غافلگیرکننده و ضربه‌ی نهایی زمینه‌چینی کرد و عنصر اندیشه در شعر بسیار اهمیت دارد و نباید در گام اولیه‌، انتقال احساس و عاطفه متوقف شود.

تقویت اندیشه‌ی مخاطب با یک تصویر ساده و ناگهانی

این شاعر با پرداختن به قالب‌های شعر کلاسیک و سپید، تأکید کرد: شعر سپید اگر نکته ندارد باید همراه با تصویر باشد و اگر تصویر ندارد باید احساس را به‌همراه داشته باشد و شاعر برای تقویت اندیشه‌ی مخاطب خود با یک تصویر ساده و ناگهانی به بیان اهمیت درک مفهوم زندگی و قدردانستن لحظه‌های پرشتاب آن بپردازد.

تصاویر شاعرانه، توجه به ضربه نهایی در شعر، احساس، اندیشه و موسیقی درونی آن، استفاده مناسب و بجا از آرایه‌های ادبی در شعر، نگاه تازه و کشف شاعرانه، طبیعت‌گرایی، برقراری ارتباط بین اجزا و عناصر شعری، توجه به زبان و وزن شعر و انتخاب قافیه‌های جدید و به‌روز، به‌کارگیری زبان طنز و کاریکلماتور، استفاده درست از واژگان و... از مواردی بود که ملکی پس از خوانش آثار اعضا بر آن نظر داشت.

گفتنی است، در این نشست از شاعر کتاب «زندگی با دور تند» و سه عضو برتر کتاب‌خوان کانون استان سمنان با لوح سپاس و هدیه، تجلیل و جشن امضای کتاب برگزار شد.

مهدی جمال مدیرکل کانون استان سمنان نیز، در این نشست، با اشاره به قدمت ۵3 ساله‌ی کانون، آن را بستر بسیار مناسبی برای مطالعه آن‌چه که اعضا باید از آن آگاه شوند، دانست و از نوجوانان خواست تا هم‌سالان خود را به مطالعه کتاب و شرکت در کارگاه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری تشویق کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =