نویسندگی شجاعتی بزرگ می‌خواهد

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در نشست ادبی دوپنجره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان خراسان رضوی ورود به عرصه نویسندگی را شجاعتی بزرگ دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی مردانی در مشهد با تاکید بر این موضوع خطاب به نوجوانان حاضر در این نشست گفت: هر نویسنده‌ای باید روز اولی که قلم به دست می‌گیرد منتظر نقد و گرفتن نظر مخاطب خود باشد.

وی در این برنامه که روز ۲۴ آبان‌ ۱۳۹۷ با حضور بیش از ۸۰ عضو نوجوان در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۴ کانون مشهد برگزار شد، افزود: به اعتقاد من نوشتن بزرگ‌ترین شجاعت است و شاعران و نویسندگان نیز مردمی شجاع‌اند چرا که شعرها و داستانهای آن‌ها سندی است که از خود به جا می‌گذارند.

مردانی اضافه کرد: نویسندگان و شاعران بزرگ‌ترین مدارک را از خود تکثیر و در اختیار مردم قرار می‌دهند بنابراین باید بدانند که در هر نقدی راهنمایی‌ها و نکاتی هست که به آن‌ها برای برداشتن قدم‌های بعدی کمک می‌کند و من نیز در این برنامه بی‌صبرانه مشتاق شنیدن نقدها و نظرات اعضای خوب نوجوان هستم.

برنامه ادبی دو پنجره مشهد عصر پنج‌شنبه ۲۴ آبان میزبان مهدی مردانی شاعر مجموعه نوجوان «جزیره‌ای در اتاق من» بود. و اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی مشهد و انجمن ادبی آفتاب، نظرات خود را با شاعر این اثر در میان گذاشتند.

 بر اساس این خبر در ادامه غزاله ناجی عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره هشت کانون مشهد در نقد این کتاب گفت: در بیشتر شعرهای این مجموعه با حذف برخی بندها و ایجاز علاوه بر این‌که خللی در انتقال مفهوم پیش نمی‌آمد، شاید لذت از شعر نیز بیشتر می‌شود.

 وی در رابطه با محتوای شعرها نیز یادآور شد: در بیشتر شعرها پدر، شخصیتی بی‌رحم تلقی شده است به طوری که عشق فرزند به پدرش یک طرفه‌ست، مانند نامه بیستم که پسر می‌گوید: «دستم را رها مکن» یا نامه هجدهم که پسر تنهاست و پدر فراموشش کرده  است و نمونه‌های بسیار دیگر که کمی به نظر اغراق شده می‌آید.

مهدی حیدری از مرکز شماره پنج کانون مشهد نیز در رابطه با اشعار این مجموعه گفت: شعرها پر از خیال و تصویر بودند و خوشبختانه مانند بسیاری از کتاب‌های شعر نوجوان، از طبیعت، گل، گیاه، زندگی چه‌قدر خوب است و من چه سبزم امروز، سخن نمی‌گفتند. شعرها عمیق بودند و انسان را به تفکر وا می‌داشتند.

شهرزاد لعل‌بذری در گفت‌وگوی خود با شاعر میهمان گفت: می‌توانم بگویم «جزیره‌ای در اتاق من» یکی از واقعی‌ترین مجموعه شعرهای نوجوانی باشد که تا به ‌حال خوانده‌ام. چیزی که در اکثر اثرهای نوجوان و به‌ویژه شعر وجود دارد، یک دیدگاه بزرگ‌سالانه است که سعی شده با واژه‌هایی به طرز اغراق‌آمیز، لطیف و کودکانه، به شعر نوجوان تبدیل شود. ولی در این کتاب، شاید بشود گفت، ایده‌ها واقعی بود، تصویرسازی‌ها، زبان و دیدگاه واقعی بود.

در ادامه تعداد ۱۲ نفر دیگر از اعضا نقدهای خود را مطرح کردند و قرار شد نظرات سایر اعضا که به صورت مکتوب به دست مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی رسیده است در اختیار شاعر میهمان برنامه دو پنجره قرار گیرد.

 از بخش‌های جالب توجه برنامه، نوشتن نامه بیست و هفتم توسط اعضا در ادامه بیست‌وشش نامه نوشته شده توسط شاعر مجموعه و خوانش تعدادی از این آثار بود که مورد استقبال میهمان برنامه قرار گرفت.

مردانی نیز در پاسخ به نکات مطرح شده از سوی اعضا پیرامون تلخ و خاکستری بودن رابطه پدر و پسر در این مجموعه گفت: شعرهای من محبت پدر را نفی نمی‌کند بلکه جنس محبتی را که بعضی از پدران دارند نشان می‌دهد. پسر در این مجموعه تلاش می‌کند این مدل محبت را تغییر دهد. این تنها کتابی است که قبل از سرودن آن به چندین روان‌شناس کودک و نوجوان مراجعه کرده‌ام و به دنبال کشف خلاها در رابطه میان پدران و پسران بوده‌ام.

وی در پاسخ به تعدادی از اعضا که ایجاز بیشتر را لازمه شعرهای این مجموعه دانستند گفت:  سرودن شعر سپید مانند راه رفتن روی لبه تیغ است. شاعر یکی از اصلی‌ترین ابزارهای زیبایی شعر یعنی وزن و قافیه را کنار می‌گذارد و شاید بتوان گفت ستونی ندارد که دیوار شعر را بنا کند و شاعر است و واژگان و تصاویر. سختی‌های این سپیدسرایی برای نوجوان به مراتب بیشتر است.

شاعر کودک و نوجوان هم‌چنین ادامه داد: فکر می‌کنم اگر شعرها را کوتاه‌تر و موجزتر می‌نوشتم، ابهام شعرها بیشتر و کشف و درک مفهوم نیز به تبع آن دشوارتر می‌شد. نگاه شما نوجوانان عضو کانون که با کتاب‌ها رشد کرده‌اید و کودکی و نوجوانی خود را در کارگاه‌های نوشتن خلاق و شعر و داستان با مربیان با تجربه گذرانده‌اید بسیار عمیق‌تر و متفاوت با دیگران است و شاید در صورت رعایت همه شاخص‌های شما، دایره مخاطب کتاب محدودتر شود. البته که همین نگاه نکته‌سنج شما در چنین برنامه‌هایی بسیار مورد توجه شاعران و نویسندگان است و به آن‌ها در شناخت بیشتر مخاطب و ارائه آثار نزدیک‌تر به روحیه نوجوان کمک می‌کند.

او در پاسخ به نظرات اعضا در رابطه با تصویرگری گفت: متاسفانه دست‌اندرکاران چرخه چاپ یعنی نویسنده و تصویرگر و طراح جلد و... ارتباط کمی با هم دارند. یعنی شاعر بعد از انتشار کتاب تازه تصاویر، طرح جلد و خط کتاب را می بیند و من  امیدوارم در سال‌های آینده این مشکل حل شود.

شاعر کتاب «جزیره‌ای در اتاق من» در ادامه افزود: خوب دیدن و تمرکز کردن بر یک موضوع را تمرین کنید. موضوع نو، یک چیز است و زاویه نگاه چیز دیگر. حتماً آثار «حبیب نظاری» شاعری توانمندی که مجموعه‌هایش در کانون چاپ شده است را مطالعه کرده‌اید. خلاقیت و نگاه خاص او به گنجشک باعث شده که به کشف‌های زیادی دست پیدا کند و تصاویر بدیع و جذابی با همین یک موضوع در اشعارش ارائه دهد.

مردانی به نوجوانان توصیه‌هایی داشت و گفت: به جای آن‌که روی بیست موضوع تمرکز کنید روی یک موضوع با بیست زاویه دید متفاوت تمرکز کرده و آن را تمرین کنید. موضوعات عالم انگشت‌شمار هستند اما این همه آثار جاودان هنری نشان می‌دهد با همین موضوعات تکراری نیز هر کس می‌تواند نگاه جاودان خودش را پیدا کند.

نشست دوپنجره «سال خوب ۹۷» در مشهد مقدس با اهدای هدایایی شامل مرغ‌های سفالی سنتی به حاضران، گرفتن عکس یادگاری و مراسم امضای کتاب پایان یافت.

مهدی مردانی شاعر نوجوان و کارشناس ادبی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین است.

وی در مجموعه کارهای خود آثاری چون «مرگ قلابی ماهی‌ها»، «پشت پرده‌ی ملکوت»، «عاشقانه‌های یک جهنمی»، «دلتنگی‌های یک آپارتمان» و آثار متعدد دیگری در حوزه کودک و نوجوان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =