دیدار با نویسنده تکه‌ای از آسمان در دوپنجره کانون بندرعباس

دومین ماه فصل پاییز، همراه با قدم‌های کتاب در هفته‌ای که به نام بهترین دوست است، در حالی آغاز شد که اعضای نوجوانان کارگاه ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ، منتظر مهمانی از جنس شعر و شاعری بودند. «سیدسعید هاشمی» مهمانی که در فهرست نام آشنای کتابش در کانون به نام «از نوک خودکار من گل می‌چکد»، «خنده خورشید»، «موج وصدف»، «بوی علف و مزرعه آفتاب» به چشم می‌خورد.

برای تمامی اهالی شعر که با تابلویی از راز انار منتظر قدم‌های شاعری «شبیه شعر گفتن» بودند ترانه و تبریک را هم‌نفس سرزمین شرجی وآفتاب کرد.

اعضای نوجوان آمده بودند تا راز انار و کوچ پرنده تنها را از زبان سیدسعید هاشمی شاعر کودک و نوجوان بشنوند و دست‌های خالی خود را با توشه‌ای از دیدار پر کنند.

دو پنجره‌ی امسال در هفته‌ای به نام کتاب و  شبیه بهار در سالن اجتماعات کانون بندرعباس برگزار شد، دیدار اهل قلم با شاعری که برای آن‌ها می‌نویسد و لبخند را روی لب‌های نوجوانان ‌می‌نشاند.

سیدسعید هاشمی در آغاز سخن جاذبه‌های استان هرمزگان را بسیار چشم‌نواز خواند و از همه نوجوانان مستعد و با ذوق خواست از این فضایی که در اختیار دارند بهره ببرند.

در ادامه اعضای ادبی به بیان نظرات خود پرداختند و سیدسعید هاشمی به سوال‌های آنان پاسخ داد.

امین صمدی عضو نوجوان مرکز شماره 4 بندرعباس ضمن بیان دیدگاه خود از این کتاب گفت: من کتاب شعر از «نوک خودکار من گل می‌چکد» را از چند منظر بررسی کردم. انصافا این کتاب به لحاظ زبان و محتوایی واقعا خوب و پخته است و طبیعت‌گرایی که در شعر شما به چشم می‌خورد، گویا بخشی از زندگی شماست.

به عقیده من شعرهایی که سروده‌اید از عناصر امروزی خیلی بهره برده‌اند.حتی در شعر کوچ هم شاعر از دور بودن از روستا سخن می‌گوید احساسی شبیه طبیعت در شعر به چشم می‌خورد.

صمدی در بخش دیگری از نقد خود گفت: در شعرهای شما جزئیات به چشم می‌خورد که برای خواننده جذاب است ، زیرا جزئیات باعث می‌شود کشف تازه و برداشت‌هایی مناسبی ایجاد شود.

این شاعر نوجوان روایت و خطی روایی در این شکل را خوب ارزیابی کرد و افزود: گریز از کلیشه‌ها، استفاده از عناصر امروزی، آرایه‌ها و صداهای مختلفی که در شعر بوی علف با صدای تَق تَق تَتَق ؛ وارد شعر شده است حال و هوای خوبی به شعر داده است.

صمدی در پایان صحبت‌های خود گفت: در بعضی از شعرهای این کتاب به نظر می‌رسد از قیصر امین‌پور و ابتهاج بهره گرفته‌اید.

هاشمی پس از شنیدن حرف‌های امین صمدی گفت: فضای طبیعت که در شعرهای من به وضوح به چشم می‌خورد به کودکی من برمی‌گردد،  فضای روستایی که کودکی‌ام را در آن نفس می‌کشیدم باغی به معنی واقعی بود و درون‌مایه شعرهایم بوی باغ و مزرعه می‌دهد.

وی از مقایسه شعرهایی که صمدی با شعر قیصر امین‌پور کرده بود بیان کرد: مقایسه‌ای که از شعر من با قیصر امین‌پور داشتید بسیار به‌جا بود، زیرا قیصر امین‌پور به عنوان راهنما خیلی من را هدایت کرده ‌است و چه بسا که شعرهایم رنگ و بوی شعرهای او را داشته باشد.

فاطمه زاهدای عضومرکز شماره 2 بندرعباس ، وزن شعرهای این کتاب را زیبا دانست و بازی با کلمات را در این شعر از نقاط قوت خواند اما ساده فهمی در شعرها را برای گروه سنی نوجوان مناسبت ندانست و گفت: نوجوان امروز از ساده بودن مفاهیم در شعر لذت نمی‌برد دوست دارد از واژه‌هایی استفاده کنید که دیر فهم‌تر باشند.

زهرا محمدنژاد عضو مرکز فرهنگی‌هنری کانون هرمز نیز اسم این کتاب را در جذب مخاطب مناسب دانست و گفت: تشبیه‌های خوبی در شعرهای این کتاب به چشم می‌خورد مثلا در شعر راز انار، «باغچه، نقاش شد» و یا در شعر شبیه شعر گفتن «دوباره باد می‌پیچد در دشت، صدای گرگ‌ها در دشت می‌گشت» با توصیف دشت آغاز شده است که بسیار گوش‌نواز است.

وی قالب غزل را مورد علاقه‌ی نوجوانان دانست و گفت: سروده‌های شما در قالب چارپاره و مثنوی بود و چه خوب بود اگر از غزل هم استفاده می‌کردید.

بیتا بهزادی عضو ادبی بندرعباس گفت: شعرهای شما صنایع ادبی خوبی دارد استفاده از آواها  در آن نیز خوب است اما  بعضی از تعابیر خیلی ساده‌اند که اگر یک مقدار پیچیده‌تر گفته می‌شد بهتر بود.

راضیه علیزاده عضو دیگر مرکز فرهنگی‌هنری شماره 4 بندرعباس از شاعر این کتاب خواست در شعرهایش سعی کند ذهن نوجوان را به چالش بکشاند.

مائده ذاکری عضو مرکز فرهنگی‌هنری شماره 3 کانون بندرعباس گفت: در شعرهای شما مفاهیم بسیار خوب بود اما سادگی در گفتار برای مخاطب امروز خیلی قابل قبول نیست دوست داریم شعرها ما را به فکر کردن وادار کنند.

در ادامه تعدادی دیگر از اعضا نظرات خود را بیان کردند و هاشمی در خصوص ساده بودن مفاهیم شعر گفت: من شاعر کودک و نوجوان هستم. این شعرها شاید برای دسته‌ای از نوجوانانی مثل شما که با کتاب آشنایی دارید آسان باشد اما شاعر و نویسنده باید همه‌ی کودکان و نوجوانان را در نظر بگیرد.

این کتاب برای تمامی بچه‌ها سروده شده است اما متاسفانه در روستاهای دور گاهی بچه‌ها از نعمت داشتن کتاب محرومند و باید مفاهیم برای آن‌ها نیز ساده باشد.

هاشمی ضمن تقدیر از نظرات خوبی که اعضای نوجوان کانون هرمزگان نسبت به نقد این کتاب داشتند افزود: خیلی نظرات خوبی ارایه کردید و من در شعرهای بعدی که برای شما خواهم نوشت تمامی نظرات را به‌کار می‌گیرم.

وی در خصوص سرودن شعر راز درخت انار، به خاطره‌ای از خود اشاره کرد و گفت: در خانه‌ی پدری من درخت اناری بود که گل‌های آن درشت شده بودند و این شعر به ذهنم رسید.«قهوه‌ای و زرد و سرخ، باغچه، نقاش شد راز درخت انار در همه جا فاش شد».

شاعر کتاب تکه‌ای ‌از آسمان، شعر را الهام گرفتن دانست و گفت: شاعر نمی‌تواند بگوید چه می‌گوید بلکه هر شعر به شاعر الهام می‌شود.

وی در پاسخ به عضو مرکز فرهنگی هنری هرمز گفت: علایق افراد متفاوت است و اگر یک نفر از غزل خوشش بیاید ممکن است در شهر دیگر نوجوانان خواهان چارپاره یا رباعی باشند اما با احترام به تمام سلیقه‌ها در کارهای بعدی حتما از این قالب هم استفاده خواهم کرد.

هاشمی شاعر بودنش را موهبتی دانست که از جانب خداوند در وجودش به ودیعه گذاشته شده است و گفت: خداوند را به خاطر این اتفاق خوب شکر می‌کنم و وظیفه‌ی خودم می‌دانم هر چیزی را کشف کردم با زبان شعر با شما درمیان بگذارم.

سیدسعید هاشمی از جمله شاعران معاصر است که در حوزه طنز کودک و نوجوان نیز فعالیت می‌کند. برخی از کتاب‌های وی نظیر شاعر گنجشک‌ها به زبان انگلیسی ترجمه شده‌اند.

ناهید سلیمانی احمدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان نیز در این آیین گفت: ملاقات صاحبان قلم و شنیدن خاطرات آن‌ها همیشه برای اعضایی که قلم می‌زنند انگیزه بخش و دلگرم کننده است.

گفتنی است مجموعه‌های شعر نوجوان تکه‌ای از آسمان، کسی شبیه بهار، پیاده رو شلوغ و از نوک خودکار من گل می‌چکد تعدادی از کتاب‌های سیدسعید هاشمی است که در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =