طراحان ‌بازی باید مخاطب خود را بشناسند

کارشناسان در کارگاه طراحی و اجرای رویدادهای بازی محور که در حاشیه چهارمین جشنواره اسباب بازی برگزار شد به ضرورت شناخت مخاطب و نیاز و سلیقه او اشاره کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز ۲۷ آبان، کارگاه «طراحی و اجرای رویدادهای بازی محور» در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

شایان فروزنده‌دل تولیدکننده و طراح بازی به این که طراحی و مدیریت رویداد از اتفاق‌های مهم است اشاره و بیان‌کرد: رویداد، یک دورهمی در مکان و زمان مشخص با یک هدف از پیش تعیین شده است؛ بنابراین حتی مراسم عزاداری و عروسی، یک رویداد به حساب می‌آید.

او با اشاره به تفاوت بازی و اسباب بازی گفت: اسباب‌بازی، وسیله‌ای برای بازی‌کردن است اما همه بازی‌ها به اسباب‌بازی نیاز ندارند.

فروزنده دل به این که از طریق بازی می‌توان به کودکان آموزش داد، اشاره و بیان‌کرد: بچه‌ها بازی را دوست دارند و ما با طراحی رویدادهای بازی محوری چون شکلات‌سازی یا درست کردن نوشابه، می‌توانیم مفاهیمی چون مخلوط و محلول را به او آموزش دهیم.

به گفته این طراح بازی، در طراحی یک رویداد بازی محور باید جامعه مخاطب را بشناسیم و طول مدت پروژه را هم بدانیم ‌چراکه بچه‌ها حوصله رویدادهای طولانی مدت را ندارند.

فروزنده دل، هیجان را عامل مهمی در طراحی بازی برای کودکان دانست و افزود: خوب است طراحان بازی، مسابقه‌ای را طراحی کنند و در نهایت، جایزه‌ای را به بچه‌ها اختصاص دهند چراکه کودکان، هیجان و هدیه را دوست دارند.

علی ترقی‌جاه، یکی دیگر از کسانی بود که به بحث درباره رویدادهای بازی‌محور پرداخت و تجربه‌های خود را با حاضران به اشتراک گذاشت.

به گفته او، نخستین گام در طراحی یک رویداد، شناخت ظرفیت‌های موجود از یک سو و توجه به نیاز مخاطب از سوی دیگر است. به عبارتی، ما برای طراحی بازی در هر شهر و محله و منطقه‌ای، ابتدا باید مردم آن منطقه و امکانات و توانمندی‌هاشان را بشناسیم و بدانیم به چه چیزهایی احتیاج دارند.

ترقی جاه، توجه به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های مختلف، همچنین شناسایی ذی‌نفعان و مخاطبان را یکی دیگر از موارد مهم و قابل توجه در طراحی رویدادهای بازی محور دانست و افزود: یکی از وظایف مهم رویداد، حساس‌سازی و جلب مشارکت مردمی است و این مساله، بدون شناخت مخاطب و فرهنگ و آداب و رسوم او امکان‌پذیر نیست.

به گفته این طراح بازی، رویدادهای بازی‌محور در کودکان و حتی بزرگ‌ترها، حرکت و انگیزه و شادی ایجاد می‌کند. حس مسئولیت‌پذیری و احساس تعلق به یک جامعه بزرگ‌تر را در آن‌ها بالا می‌برد و کار جمعی را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. ضمن این که نسل‌های متفاوت را به هم‌نزدیک می‌کند.

صمد خطیبی هم یکی دیگر از استادان حاضر در این کارگاه بود. او بازی را متعلق به همه گروه‌های سنی دانست و افزود: بازی، تنها به بچه‌ها اختصاص ندارد بلکه همه گروه‌های سنی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و از آن لذت ببرند.

این طراح بازی به اهمیت روند طراحی اشاره و بیان کرد: ما باید از صورت مساله به جواب برسیم؛ پس لازم است که مساله را تعریف و روش خود را برای رسیدن به جواب انتخاب کنیم. پس از آن، مخاطب خود را بشناسیم و برای او ایده‌پردازی کنیم.

خطیبی با اشاره به مفهوم «هرم ارزش ها» گفت: عملکرد، سطح این هرم را تشکیل می‌دهد. باید بببنیم آن‌چه طراحی می‌شود چه اندازه به لحاظ بصری، جذاب و کارکرد آن آسان است. بخش بعدی هرم، احساسات و تغییر عادات است به این‌معنی که آنچه طراحی می‌شود باید جذاب باشد و به نیاز مخاطب، پاسخ دهد.

این طراح بازی با اشاره به روندی که خود برای طراحی بازی‌های رومیزی طی کرده گفت: ما باید به چند پرسش جواب می‌دادیم. ولی این که بازار مناسبی برای محصول ما وجود دارد یا نه؟ دوم این‌که مخاطب ما کیست؟ ما برای چه گروه سنی با چه جنسیت و طبقه اجتماعی بازی می‌سازیم؟ این گونه است که می‌توانیم بسترسازی، بازارسازی و فرهنگ‌سازی کنیم.

در این کارگاه، نویدی، یکی از تولیدکنندگان اسباب‌بازی هم به انتقال تجربه‌های خود پرداخت و گفت: ما به طور اختصاصی برای بزرگسالان، بازی طراحی می‌کنیم و معتقدیم که کودکان، تحت تاثیر پدر و مادرها و بزرگ‌ترهایشان هستند و اگر ما این گروه سنی را هدف قرار دهیم، خواه ناخواه کودکان را هم مد نظر داشته‌ایم.

او به اهداف بازی اشاره و بیان کرد: لذت، نشاط و خودانگیختگی مهم‌ترین هدف از طرح و اجرای بازی است و یک سری بازی‌ها سه نسل را به هم نزدیک می‌کنند یعنی پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و مادر و بچه ها، کنار هم می‌نشینند و با هم بازی می‌کنند.

نویدی همچنین گفت: اگر وسایل خانه‌تان خراب شد از این ‌امکان، نهایت استفاده را بکنید چراکه این اتفاق، پدر و پسر و اعضای خانواده را به هم نزدیک می‌کند.

این تولیدکننده اسباب‌بازی، علاوه بر خانه که مکان خوبی برای بازی‌های جمعی و خانوادگی است به کافه‌ها و فضاهای عمومی هم به عنوان جاهای خوب برای این نوع بازی‌ها اشاره کرد.

چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا جمعه دوم آذر ۱۳۹۷ از ساعت ۹ تا ۱۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =