مجلس آماده همکاری با صنعت اسباب‌بازی است

پروانه سلحشوری، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در بازدید از چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی از ضرورت نگاه به اسباب‌بازی به عنوان یک کالای فرهنگی گفت و از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نوستالژی نسل گذشته و نسل‌های آینده یاد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ پروانه سلحشوری، سیاست‌مدار، مدرس دانشگاه آزاد، عضو کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و نماینده تهران در دوره‌ی دهم مجلس شورای اسلامی است.

او ظهر روز ۲۷ آبان همراه با فاطمه ذوالقدر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بازدیدی از چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی داشت.

سلحشوری بیش‌تر از غرفه‌های اسباب‌بازی‌های فکری و تولیدات ایرانی بازدید و استقبال خانواده‌ها از جشنواره را مثبت و کیفیت کالاهای تولیدی ایرانی را خوب ارزیابی کرد.

او درباره‌ی نقش مجلس در ارتقای صنعت اسباب‌بازی توضیح داد: مجلس به بازخوردهای تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان اسباب‌بازی نیاز دارد. بنابراین اگر صنعت اسباب‌بازی احتیاج یا نیاز قانونی داشته باشد، مجلس می‌تواند این نیاز را برطرف و به صنعت اسباب‌بازی کمک کند.

این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: برای مثال در بازدید از نمایشگاه متوجه شدم اسباب‌بازی در عین حال که کاملا یک کالای فرهنگی است اما جزو کالای فرهنگی به حساب نمی‌آید. این حوزه، بخشی است که مجلس می‌تواند کمک کند. برای همین اگر نیاز باشد، قوه‌ی مقننه می‌تواند به این حوزه ورود پیدا کند.

او با تاکید بر این‌که بسیاری از کالاهایی که داریم فرهنگی هستند اما بخشی از اقتصاد را نیز پوشش می‌دهند که به آن اقتصاد فرهنگ می‌گویند، اظهار داشت: تولید اسباب‌بازی جزو این موارد قرار می‌گیرد. مانند وقتی که کسی فیلمی تولید می‌کند از ساخت آن فیلم سودی می‌برد و بازار کار خودش را دارد اما آن فیلم یک کالای فرهنگی محسوب می‌شود. برای اسباب‌بازی نیز باید همین مساله مدنظر باشد.

سلحشوری ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد توجه به استقبال خانواده‌ها و جذب آن‌ها به سوی کالای ایرانی است. باید بتوانیم رقابتی با کالاهای خارجی نیز داشته باشیم؛ چراکه اصل بر کیفیت است و در بسیاری از مواقع مردم حاضر هستند کالایی را گران‌تر تهیه کنند اما آن کالا کیفیت داشته باشد.

او یادآور شد: البته در صنعت اسباب‌بازی چینی‌ها کل این بازار را مانند بازارهای دیگر در اختیار گرفته‌اند و در این‌جا نیز تسلط و سیطره ویژه‌ای دارند. اما برای این‌که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم پیش فرض اولیه‌، این است که بتوانیم مواد اولیه را نیز خودمان تهیه کنیم.

این نماینده‌ی مجلس درباره‌ی‌ کاهش واردات اسباب‌بازی به دلیل شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و نقش مجلس در این راستا برای حمایت از تولیدکنندگان ایرانی و اختصاص بودجه‌ی مناسب گفت: در بحث اختصاص بودجه‌ به این صنعت، موضوع باید در بحث‌های بودجه‌ی سالیانه مطرح شود و دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ی اسباب‌بازی به این موضوع ورود پیدا کنند و از طریق کمیسیون‌های مرتبط خواستار چنین نکته‌ای شوند.

او در پایان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نوستالژی هم برای نسل گذشته و هم برای نسل‌های آینده یاد کرد.

چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی تا جمعه دوم آذر از ساعت ۹ تا ۱۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =