کد خبر: 283672
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
اعلام تغییر رویکرد در تولیدات جدید انتشارات کانون

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون با اعلام تغییر رویکردهای این مرکز در چاپ آثار ادبی‌،‌ خبر از تولید آثاری در قالب «کتاب اسباب‌بازی»،‌ «کتاب انیمیشن»،‌ «کتاب موسیقی»،‌ «کتاب فیلم» و... داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روح‌الله کاظمی‌زاده ضمن بازدید از چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و در حاشیه‌ی رونمایی مجموعه کتاب «تئاتر اسباب‌بازی» گفت: «نیاز کودکان و نوجوانان امروز و خواسته‌های متنوع آنان نیاز به قدم‌های گام به گام دارد. بنابراین تغییر کیفیت و محتوای کتاب‌های کانون پرورش فکری بخشی از برنامه‌هایی است که هم اکنون اجرایی نیز شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «در بازدید از جشنواره اسباب‌بازی به نظرم آمد که بسیاری از کتاب‌های کانون می‌تواند در کنار این اسباب‌بازی‌ها ارائه شود. این هم‌افزایی از مدتی پیش در مجموعه تولیدات کانون رخ داده است تا جایی که ۱۰ کتاب انیمیشن به زودی رونمایی خواهد شد.»

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری همچنین از تولید کتاب‌های صوتی در این انتشارات خبر داد: «هم اکنون در حال تولید کتاب‌های صوتی در کانون هستیم و بحث ادامه انتشار کتاب‌های الکترونیک(ای‌بوک) هم به زودی به‌عنوان بخشی از تولیدات کانون سرعت خواهد گرفت.»

وی در پایان سخنان خود ضمن تبریک هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به اهالی قلم، گفت: «برای همه‌ی عزیزان و کسانی که دست به قلم دارند آرزوی توفیق و آتیه‌ای خوب و درخشان دارم.»

در این مراسم که محصولی مشترک از اداره کل نظارت بر انتشارات و اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری رونمایی شده بود. محسن حموله نیز به شرحی درباره این تولید جدید پرداخت: «بازی قدمتی به امتداد حضور انسان بر زمین دارد. بازی این فعالیت پرنشاط و شادی‌آفرین در مسیر تحول چندین هزار ساله‌اش از پیچ و خم‌های بسیاری عبور کرده و هر بار در عبور از این پیچ وخم‌ها از خواستگاهی جدید برخوردار شده است. گاه برای انسان مکانیسمی دفاعی بوده در مقابل هجوم طبیعت وحشی، گاه وسیله‌ای بوده در اختیار اقشار مرفه جامعه، در برهه‌هایی نیز  به مثابه ابزاری کنترل کننده در درست زمام داران بوده است.»

وی تشریح کرد: «اما سال‌هاست بازی در هیئتی جدید جای خود را بین همه اقشار مردم باز کرده است. در این بین ترکیب تئاتر، بازی و اسباب‌بازی با هم‌پوشانی متناسب خود حکایتی جدید را در این حوزه رقم زده‌اند در این هم‌پوشانی گاه چنان به هم گره می‌خورند که تفکیک آن‌ها از یکدیگر امری محال به نظر می‌رسد. ترکیب این سه عنصر با هم که برخواسته از نیاز انسان‌ها به گونه‌ای از نمایش مردمی و کم هزینه در برهه‌ای از تاریخ بود: تئاتر اسباب بازی را متولد کرده است.»

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون درباره‌ی این گونه‌ی هنری ادبی عنوان کرد: «تئاتر اسباب‌بازی نوعی تئاتر مینیاتوری (کوچک) است که نزدیک به ۲۰۰ سال در کشورهای انگلیس، دانمارک، آلمان و اتریش سابقه دارد.

تئاتر اسباب‌بازی متاثر از تئاتر صحنه‌ای اروپایی بوده و در دوره‌هایی تاریخی که اقشار جامعه نمی‌توانستند به واسطه‌ی گران بودن بلیط این نوع تئاترها، از آن‌ها استفاده کنند، شکل کوچک شده‌ی آن را با کاغذ می‌ساختند. همین ساخت و سازها به تدریج باعث پدید آمدن شکل‌های متفاوتی از تئاتر اسباب‌بازی شد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =