ارتباط صنعت، دانشگاه و بازار کلید حل مشکلات عرصه اسباب‌بازی

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است ارتباط‌ نداشتن اضلاع مختلف صنعت با یکدیگر گریبان‌گیر صنعت اسباب‌بازی نیز شده است و باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سردار محمدرضا نقدی در جریان بازدید از چهارمین جشنواره اسباب‌بازی، طراحی، تولید، دانش و فن‌آوری، توزیع و مدیریت را اضلاع مختلف این صنعت برشمرد که از همدیگر بیگانه و جدا افتاده‌اند و برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند به انسجام این ضلع‌ها کمک کند.

وی افزود: تولیدکننده باید پشتوانه علمی داشته باشد و به دانشگاه‌ها و همچنین بازار متصل شود در عین حال مدیر این برنامه هم باید با همه این‌ها ارتباط داشته باشد تا بتوانیم یک کار با کیفیت و قابل رقابت در دنیا عرضه کنیم.

نقدی با بیان این که بسیاری از دانشگاه‌های کشور دارای دانشکده‌ها یا گروه‌های علمی روانشناسی است، از این مراکز علمی خواست بخشی از تمرکزشان را روی روان‌شناسی اسباب‌بازی بگذارند و با تعریف پروژه و انجام کارهای تحقیقاتی بین تولیدکنندگان و صنعت‌گران ارتباط برقرار کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه حوزه‌هایی مانند مکانیک، پلیمر و پلاستیک را هم در کیفیت‌بخشی به تولیدات اسباب‌بازی مورد توجه قرار داد و گفت: گروه‌های مکانیک در دانشکده‌ها هم می‌توانند با تمرکز روی اسباب‌بازی درباره‌ی نحوه تست استانداردها، تولید قالب‌ها و انعطاف‌پذیری آن‌ها تحقیق کنند.

مساله توزیع اسباب‌بازی نیز مساله‌ی دیگری بود که سردار نقدی به آن اشاره و تصریح کرد: تولیدکنندگان اسباب‌بازی در کشور اغلب به بازار و شبکه توزیع وصل نیستند و در عرضه‌ی کالاهای‌شان به مشکل برخورد می‌کنند باید این‌ها را در کشور حل و پی‌گیری کنیم. رفع بعضی الزام‌های ساختاری، مثل ایجاد اتحادیه و مانند این‌ها نیاز به تحرک اداری، تبادلات و پی‌گیری بین دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس دارد.

او یادآور شد مواردی مانند ساختارسازی نیاز به آیین‌نامه‌های دولتی دارد و باید از مسیر دولت حل شود اما افراد دغدغه‌مند می‌توانند گروهی را تشکیل بدهند و برای حل این الزام‌های ساختاری به رایزنی در این زمینه بپردازند.

نقدی یادآور شد که بسیج اصناف در شبکه توزیع، بسیج صنعت و بسیج اساتید دانشگاه هم می‌توانند به تولیدکنندگان اسباب‌بازی  در این زمینه کمک کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر اهمیت توجه به دوران کودکی تاکید کرد و گفت: اتفاق‌های فرهنگی دوره کودکی اگر خوب باشد فرد را بیمه و اگر نامناسب باشد در آینده مشکل‌ساز می‌شود. کودکی و نوجوانی در شکل‌گیری شخصیت فرهنگی انسان نقش زیادی دارد و به همین خاطر در سپاه مدیریت کودک و نوجوان راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی اسباب‌بازی را یک کالای فرهنگی دانست که باید برای آن ساختارسازی شود و مراکز فرهنگی هنری، دانشگاه و آموزش و پرورش می‌توانند با حضور در شوراهای تخصصی این حوزه در غنا بخشیدن به محتوای کار و بازار توزیع نقش داشته باشند.

نقدی از برگزارکنندگان جشنواره ملی اسباب‌بازی قدردانی و اظهار امیدواری کرد با حضور افراد دغدغه‌مند در این حوزه بتوان از ایده‌های متنوع‌تری از سراسر دنیا و بازارهای گسترده‌ این حوزه استفاده و بازی‌های سالم، تعالی‌بخش و انسان‌ساز را به دیگر کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی معرفی کنیم تردیدی نیست که از چنین اسباب‌بازی‌هایی استقبال گسترده‌ای خواهد شد.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی روز دوم آذر ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =