از صنایع نوظهور اسباب‌بازی حمایت شود

فاضل نظری در آیین پایانی چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با اشاره به این‌که باید معلوم شود در حوزه اسباب‌بازی نقش هر نهادی چیست، بر ضرورت حمایت‌های مالی و بانکی از صنایع نوظهور و دانش‌بنیان در صنعت اسباب‌بازی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی طی سخنانی ضمن قدردانی از تمامی فعالان عرصه‌ی اسباب‌بازی گفت: امروز مساله‌ی اهمیت اسباب‌بازی به یک گفتمان تبدیل شده است. وقتی صحبت تمامی مردم، جوانان، پدر و مادرها و مسوولان را می‌شنویم همگی بر اهمیت مساله‌ی اسباب‌بازی و نقش آن در ساختن معماری آینده تاکید می‌کنند.

نظری افرود: اسباب‌بازی در ساختن جامعه‌ی فردا نقش جدی، مهم و کلیدی دارد. این مساله چیزی است که درباره‌ی آن اختلاف‌نظر و سلیقه وجود ندارد.

به گفته‌ی مدیرعامل کانون شاید درباره‌ی دیگر کالاها اختلاف‌نظر برای تهیه‌ی جنس غیرایرانی باشد؛ اما از آن‌جا که اسباب‌بازی یک کالای فرهنگی است همه‌ی ما ترجیح می‌دهیم برای کودکان و نوجوانان‌مان اسباب‌بازی‌های خوب ایرانی تهیه کنیم.

او با تاکید بر این‌که همه‌ی ما میراث‌دار یک فرهنگ قابل افتخار هستیم و دوست نداریم این فرهنگ را با فرهنگ بیگانه، غیرآشنا و غیربومی‌مان عوض کنیم، اظهار داشت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که بعضی از قهرمان‌های خیال و تخیل کودکان ما قهرمان‌هایی هستند که در انیمیشن‌ها و پویانمایی‌های بیگانه آن‌ها را پیدا کرده‌اند و با آن‌ها خیال می‌ورزند.

نظری ادامه داد: این موضوع را می‌توان تهاجم فرهنگی نامید و زمانی نگران‌کننده است که ما برای این تهاجم پول می‌پردازیم و هزینه می‌کنیم و حتی کودکان از ما می‌خواهند این هزینه را انجام دهیم تا فرهنگ بیگانه را برای آن‌ها خریداری کنیم!

او با طرح این پرسش که اگر اسم این کار شبیخون نیست پس چیست، گفت: چه اتفاقی در فرهنگ ما افتاده است که ما برای مین‌گذاری آینده‌ی فرزندان‌مان در عرصه‌ی فرهنگ سرمایه‌گذاری می‌کنیم. این موضوع خیلی عجیب و نگران‌کننده است. اما آن‌چه که امیدبخش است و به سبب آن می‌توانیم منتظر روزهای امیدبخشی باشیم جمع شدن دست‌اندرکاران صنعت اسباب‌بازی در چنین جشنواره‌ای است.

مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که نظام ملی نوآوری صنعت و به‌طورکلی صنایع فرهنگی و از جمله صنعت نوپای اسباب‌بازی احتیاج به نگاشت نهادی دارد، توضیح داد: باید معلوم شود در این حوزه نقش هرکس چیست. صنعت اسباب‌بازی امروزه احتیاج به یک نگاشت نهادی دارد و این‌که مشخص شود در عرصه‌ی قانون‌گذاری چه حمایت‌هایی لازم است اتفاق بیفتد. همچنین در عرصه‌ی حمایت‌های مالی و بانکی باید از صنایع نوظهور و دانش‌بنیان در صنعت اسباب‌بازی حمایت شود.

او با تاکید بر اهمیت حوزه‌ی اسباب‌بازی اظهار داشت: این بایدها دیگر یک باید طبیعی هستند. وقتی در مورد صنایع فرهنگی صحبت می‌کنیم از یک باید طبیعی سخن می‌گوییم. باید نقش نهادهای مالی در حمایت از این صنعت طراحی و تدوین شود.

نظری ادامه داد: اگر می‌خواهیم آینده‌ی بهتری داشته باشیم و سرزمین فرهنگی آینده را مین‌گذاری نکنیم، اگر می‌خواهیم مین‌هایی که وجود دارد را از سر راه برداریم و مین‌روبی کنیم و گل و گلشن برای فردای کودکان‌مان بسازیم باید نقش نهادهای مربوطه مشخص شود.

او با اشاره بر نقش منابع انسانی که قرار است خلاقیت‌هایی در این عرصه ایجاد کنند، افزود: باید برای تجاری‌سازی ایده‌های نو فکری شود.

به گفته‌ی مدیر عامل کانون پرورش فکری، کانون حاضر است بیش از نقش و وظایف خودش در این حوزه وارد شود.

او ضمن ابراز امیدواری از چنین اتفاقی در سال آینده یادآور شد: البته این کار فراسازمانی است و هرچند کانون پرورش فکری می‌تواند محور حرکت و تغییر مسیر باشد اما همه‌ی اجزا باید کنار هم قرار بگیرند تا یک اتفاق مبارک در صنعت اسباب‌بازی رخ دهد. اتفاقی که یک خواست ملی است.

نظری با تاکید بر این‌که تردیدی نیست مردم ما دوست دارند کالای ایرانی در حوزه‌ی اسباب‌بازی مصرف کنند، ادامه داد: همه‌ی ما می‌خواهیم قهرمان‌های کودکان‌مان شخصیت‌های بیگانه نباشند. حتما همه‌ دوست داریم آرش یکی از قهرمان‌های دوست‌داشتنی کودکان ما باشد و کودکان تخیل‌شان را با قهرمان‌ها و اسطوره‌های ایرانی گره بزنند.

به گفته‌ی او اگر می‌خواهیم ایرانی بودن‌مان را به نسل‌های آینده آن‌چنان که باید تحویل بدهیم و غرور و عزم ملی را به آن‌ها هم منتقل کنیم، یکی از راه‌ها این است که نگاه‌ها وسیع‌تر از ساخت فقط یک عروسک باشد.

مدیرعامل کانون در مورد اهمیت جشنواره و صداهایی که از برگزاری این جشنواره شنیده شد، گفت: در راستای این جشنواره در حوزه‌ی حمایت‌های مالیاتی، حقوقی و قانون‌گذاری حرف‌هایی زده شد. برای برجسته‌سازی این مفهوم که صنعت اسباب‌بازی تبدیل به یک گفتمان عمومی شود به یک سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز داریم. آن هم در سالی که باید از کالای ایرانی حمایت کنیم.

او ادامه داد: فعالان و مسوولان این حوزه در روزهای جشنواره گردهم آمدند و مسایل مختلفی را مطرح کردند. مانند این‌که یک رشته‌ی دانشگاهی به این حوزه اختصاص داده شود.

نظری با تاکید بر این‌که اگر از تولیدکنندگان ایرانی حمایت شود می‌توانند فعالیت کنند، افزود: امسال هزار و 300 کالا داشتیم؛ اما اگر یک میلیون و 300 هزار کالا هم داشته باشیم باز کم است و باید اجازه دهیم صنعت اسباب‌بازی گسترده شود.

او گفت: امروز می‌بینیم به جای این‌که یک انجمن صنفی قدرتمند، خلاق، دانا و دانشگاه دیده متولی اجرایی حوزه‌های صنعت اسباب‌بازی باشد متاسفانه این صنعت بین دو صنف دیگر تقسیم شده است که از نظر تخصصی به حوزه‌ی اسباب‌بازی مرتبط نیستند.

نظری در پایان از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، حسین ربانی، معاون تولید کانون و محسن حموله، دبیر جشنواره برای برپایی این رویداد فرهنگی قدردانی و تشکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =