کد خبر: 283789
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
لوح‌های گلی

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، اعضای نوجوان مرکز فرهنگی هنری کانون خواف مراحل تکامل خط را بر روی ورقه‌های گلی مرور کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در روز چهارشنبه آخرین روز از ماه آبان۱۳۹۷، دوازده نفر از اعضای نوجوان مرکز خواف پس از آشنایی با مراحل تدریجی و تکامل ایجاد خط با استفاده از گل و ابزار سفال به ترسیم خطوط مختلف پرداختند.

نصرت لقای‌رودی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری خواف، در این‌باره گفت: خط یا نظام نوشتاری، ابزاری برای ثبت یک زبان به کمک نشانه‌های دیداری یا بساوایی است و در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برآن شدیم تا اعضا را با مراحل تدریجی ایجاد خط در اعصار گوناگون تاریخی آشنا کنیم.

لقای‌رودی در ادامه افزود: انسان‌ها برای برقراری ارتباط و ثبت وقایع و آموزش، از دوران باستان به فکر ایجاد یک کانال ارتباطی بودند و اولین تصاویر بر روی غارها مربوط به بیست‌و دو هزار سال پیش می‌شود. اعضا دانستند که سومریان اولین مخترعان خط بودند و توانستند خط میخی را ابداع کنند. بعد از آنان مصریان خط هیروگلیف را به کار گرفتند.

اعضای کتابخانه با مراحل پر پیچ و خم شگفت‌انگیزترین اختراع بشر یعنی ایجاد خط آشنا شدند. آنان قدر این کانال ارتباطی بسیار مهم را دانستند و نسبت به مطالعه و پژوهش درباره سیر تاریخی خط علاقه‌مند شدند.  

پس از آشنایی بچه‌ها با مراحل ایجاد خط، اعضا با حضور در کارگاه سفال و با استفاده از نمونه‌های چاپ شده خطوط قدیمی به ساخت لوح‌های گلی که روی آن‌ها خطوط میخی نقش بسته بود، پرداختند.

این کارگاه فرصت خوبی برای ارتقای سطح آگاهی اعضا نسبت به مراحل تدریجی خط بود که با حضور در کارگاه سفال این تجربه خوب کامل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =