دربیان هنرمندانه قصه تکنیک‌ها  در خدمت قصه‌گویی باشند

رییس هیات داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی گفت: دربیان هنرمندانه قصه، همه تکنیک‎ها باید در خدمت قصه‌گویی باشند .

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکر ی کودکان ونوجوانان استان مازندران، علی خانجانی، در کارگاه «بیان هنرمندانه قصه» که با حضور قصه‌گویان جشنواره قصه گویی منطقه ۵ کشور در ساری برگزار شد؛ مهمترین هدف این جشنواره را گردهم‌آیی قصه گویان و انتقال تجربه عنوان کرد وبا تاکید بر اینکه قصه گویی یک هنر است که از شیوه‌ها و تکنیک‌هایی مانند فن بیان، زبان بدن و ... استفاده می کند، تصریح کرد:  یادگیری این تکنیک‌ها به تنهایی نمی تواند باعث جذابیت قصه شود.

رییس هیات داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی  در ادامه صحبت‌هایش با بیان برخی از مولفه‌های هنر و انطباق آن با قصه، تصریح کرد: در استفاده از تکنیک‌های هنری و بکارگیری آن در قصه باید دید: این شیوه به قصه کمک خواهد کرد یا نه؟ 

وی یادآور شد: نکته مهم این است که همه تکنیک ها باید در خدمت قصه گویی باشند .
خانجانی گفت: قصه دارای دو بخش؛ جوششی،  که به قصه و قصه‌گو مربوط است و بخش کوشش که مربوط به استفاده از  تکنیک و ابزار است .
این پژوهش‌گر قصه با طرح این سوال که چگونه انتخاب قصه نماییم؟ اظهار داشت: درونی کردن قصه و نحوه ورود به آن مهم است.
وی از طراحی قصه به عنوان دیگر مولفه مهم نام برد و افزود: برای تعامل مناسب با مخاطب باید طرح درستی از قصه داشت.
تاکید بر باور پذیری قصه از دیگر نکات خانجانی در کارگاه«بیان هنرمندانه قصه» بود.
وی همچنین به مرز بین قصه و نمایش اشاره کرد و هنر قصه‌گو در شناخت مرز بین این دو را مهم خواند.
تعامل قصه‌گو با مخاطب از دیگر نکته‌ی مورد نظر این مدرس بود که بر آن تاکید کرد و ارتباط موثر  قصه گو با شنونده را مساله‌ی  مهم صحبت‌هایش عنوان کرد.
داور جشنواره منطقه ۵ قصه گویی در پایان سخنانش  با اظهار اینکه بیان قصه خوب تنها با استفاده از ابزار شکل نمی‌گیرد؛  بر بکارگیری زبان بدن تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: ابزار، زمان و مکان  باید در خدمت قصه باشد.
 
    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =