قصه،  کیمیای‌ست که می‌توان با آن بچه‌ها را در مسیر درست رشد و رویش قرار داد

حسن دولت آبادی در کارگاه قصه گویی از قصه تا اجرا گفت: قصه، کیمیایی است که از طریق آن می‌توان بچه ها را در مسیر درست رشد و رویش قرار داد و به تربیت آنان اقدام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، از نشست تخصصی«از قصه تا اجرا» توسط استاد «حسن دولت آبادی» به عنوان برنامه جنبی جشنواره قصه گویی منطقه 5 کشور در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری مازندران برگزار شد.

این نشست، به‌منظور ترویج فرهنگ قصه گویی؛ ویژه  کتابداران بخش کودک اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران- مربیان مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی ساری- دانشجو معلمان تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان استان- برخی از معلمان ابتدایی شهرستان ساری- دانشجویان بخش آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که در ارتباط با بخش کودک بیمارستان‌ها فعالیت دارند در نظر گرفته شد.

حسن دولت آبادی، مدرس این کارگاه با اشاره به اینکه؛ قصه ریشه در دوران زندگی بشر دارد، بخصوص زمانی که دانش و رسانه مانند امروز پیشرفته نبود، افزود: قصه در گروه‌های سنی مختلف به لحاظ ساختار داستانی مشترک بوده  اما از حیث محتوا متفاوت است.

داور جشنواره قصه گویی جشنواره بین المللی قصه گویی کانون  با تاکید بر اهمیت قصه گویی برای کودکان گفت: بچهها از داستان های تکراری بیزار نمی شوند چون درحال تکمیل دایره واژگانی خود هستند. بر این اساس تلاش کنیم برای کودکان از واژگان سنگین استفاده نکنیم.

این نویسنده تصریح کرد: در طرح موضوعاتی که ذاتا تلخ هستند مانند مرگ؛ اگر این کار به شیوه‌ای درست با پایانی حساب شده باشد، ما کودک را با یک واقعیت در آینده آماده کرده ایم و این برای او قابل هضم خواهد بود.

وی با معرفی کتابهای « تربیت به کمک داستان در خانه و مراکز آموزشی» و «تربیت به کمک تئاتر در خانه و مراکز آموزشی» از تالیفات خود، به مقوله تربیت کودکان پرداخته و خاطر نشان کرد: قصه ، کیمیایی است که از طریق آن می‌توان بچه ها را در مسیر درست رشد و رویش قرار داد و به تربیت آنان اقدام کرد.

تلاش کنیم داستانی را انتخاب کنیم که حداقل دو لایه داشته باشد، رولایه و زیر لایه.

چند مرحله مهم برای قصه گویی:

دولت آبادی در ادامه به نکات مهمی در بیان قصه تاکید کرد و افزود: قصه ای مناسب انتخاب کنیم، مطمئن باشیم کودک آن را می فهمد  و بدانیم که آیا توان بیان آن را داریم،  و در عین حال خودمان نیز باید قصه را درست بفهمیم تا درست اجرا نماییم.

وی در نهایت درباره مولفه‌های مهم داستان همچون شخصیت، ماجرا و حادثه، تعلیق، فضای داستانی و تفاوت تیپ و شخصیت  مواردی را طرح و درباره آن بحث کرد.

شایان ذکر آنکه این محفل با پاسخ به سوالات حاضرین پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =