قصه راهی برای ورود به دنیای کودکی است

​پیشکسوت قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران معتقد است مربیان کانونی باید علاقمند به قصه‌گویی باشند نه اینکه در قالب جشنواره کار کنند، زیرا با قصه به راحتی می‌توان به دنیای کودکی راه پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران، زهره جهرمی در حاشیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی  قصه‌گویی که به میزبانی مازندران در ساری برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری این جشنواره اظهار کرد: از سال 61 وارد کانون پرورش فکری شدم 15 سال قبل از بازنشستگی جشنواره قصه‌گویی در کانون شروع شد که به صورت فعال قصه‌گویی را شروع کردم.

وی با اشاره به اینکه مقام‌های زیادی را در جشنواره‌های قصه‌گویی استانی و منطقه‌ای دریافت و در جشنواره رضوی حائز کسب مقام سومی شدم، افزود: بعد از بازنشستگی از سال 91 به مدارس می‌رفتم و قصه می‌گفتم حتی مدرس قصه‌گویی برای معلمان آموزش و پرورش بودم.

 جهرمی با بیان اینکه چند سالی است برای برنامه شب یلدا در مدارس برای قصه‌گویی دعوت می‌شوم،  گفت: دو قصه که بیشترین بازخورد را از سوی مخاطبان کانونی داشت قصه امام رضا (ع) و قصه میلاد پیامبر(ص) بود که قصه امام رضا برگزیده جشنواره رضوی شد و قصه پیامبر حس زیبایی را به بچه‌ها منتقل کرد.

وی ادامه داد: وقتی در اجرای قصه حالت فارغ شدن آمنه مادر پیامبر(ص) را توصیف می‌کردم ناخوداگاه نگاه تمام بچه‌ها به سمت پنجره رفت و این ارتباط قوی بین قصه‌گو و مخاطب بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این پیشکسوت قصه‌گویی کانون پرورش فکری با بیان اینکه تا حس قصه‌گو تقویت نشود بر مخاطب اثرگذار نخواهد بود، گفت: قصه‌ای خوب است که ابتدا بر قصه‌گو اثرگذار باشد.

جهرمی ارتباط قلبی قصه‌گو با موضوع را در فرایند اثرگذاری قصه بر مخاطب موثر دانست و افزود: اگر قصه مناسبی پیدا کنم روی آن کار می‌کنم زیرا حال قصه‌گو باید در قصه باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر منابعی که برای قصه‌گویی وجود دارد بیشتر قدیمی است زیرا منابع جدید نیازمند بازنگری و کار زیاد است، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی بسیاری از قصه‌های قدیمی براساس پیام و موضوع هنوز کاربردی هستند.

جهرمی با تاکید براینکه مربیان کانونی باید علاقمند به قصه‌گویی باشند نه اینکه در قالب جشنواره کار کنند، یادآور شد: با قصه به راحتی می‌توان به دنیای کودکی راه پیدا کرد.

این مربی پیشکسوت کانونی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: با قصه‌گویی بچه‌ها انگیزه بیشتری به کتاب و کتابخوانی پیدا می‌کنند زیرا محور فعالیت کانون پرورش فکری کتابخوانی است.

قابل ذکر است زهره جهرمی در دوران فعالیت خود تحقیق بر روی موضوع بندی شعرهای کودکان و نوجوانان در کانون داشت که رتبه دوم کشوری را هم کسب کرد.

جشنواره قصه گویی منطقه 5 کشور در روزهای سوم و چهارم آذر ماه در ساری برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =