نخستین مهرواره منطقه دو کشوری بووکه بارانه در کردستان برگزار می شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان از برگزاری نخستین مهرواره منطقه دو کشوری با عنوان بووکه بارانه در این استان خبر داد و گفت: این مهرواره با همکاری و هماهنگی معاونت فرهنگی کانون کشور در روزهای هفتم و هشتم آذر در سنندج برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، سهیلا شیخی روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه به دلیل غیر رقابتی بودن عنوان جشنواره به مهرواره تغییر داده شد، اظهار داشت: این مهرواره به منظور احیای سنت‌ها و آیین‌های بومی و محلی و آشنایی نسل جدید با آنها و پرداختن به میراث گرانقدر گذشته و ایجاد فضایی پر از نشاط و شادی برگزار می‌شود .

شیخی گفت: مهرواره حاصل برنامه‌های فرآیندی و هدفمند مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌باشد که زمینه مشارکت کودکان و نوجوانان را در اجرای محتوای مهرواره در فضایی پرنشاط و دور از رقابت را فراهم می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه این مهرواره در چهار بخش برگزار می‌شود، اضافه کرد: نمایش‌های آئینی و سنتی، نغمه‌ها و آواهای محلی، شادپیمایی عروسک های نمایشی برگرفته از عروسک های بومی و سنتی و رونمایی از طرح عروسک های آئئینی به نمایشی از بخش های این برنامه است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان هدف از اجرای این برنامه را پرداختن به میراث گرانقدر ملی ،بومی و محلی در فضای کار با کودکان و نوجوانان و ترغیب آنها به فرهنگ بومی و اقلیمی و همچنین برقراری نسبت میان آیین های گذشته با آیین های مدرت و پرورش خلاقیت هنریهای کودکان و نوجوانان و ترغیب آنها به استفاده از بن مایه ادبیات کهن و قصه های عامیانه را عنوان کرد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان افزود: این مهرواره با حضور گروه هایی از کردستان، کرمانشاه، ایلام، قم، لرستان، مرکزی و همدان برگزار می شود.
وی یکی از برنامه های این مهرواره را رونمایی از طرح عروسک های آیینی اعلام کرد و یادآور شد: 100 عروسک از عروسک های بومی و محلی سطح کشور به دبیرخانه ارسال شده که در طول برگزاری آن از تعداد منتخبی رونمایی خواهد شد.

شیخی با بیان اینکه 21 اثر در این مهرواره به اجرا در می آید، اضافه کرد: از تعداد آثار نهایی، هفت اثر مربوط به شهرستان های کردستان، هفت اثر شهرستان سنندج و هفت اثر هم مربوط به دیگر استان های شرکت کننده ‌است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان گفت: در بخش شادپیمایی عروسک ها بیش از 500 عروسک آیینی و سنتی و عروسک های غول پیکر حضور دارند که در نخستین روز از برگزاری مهرواره در بلوار چمران از حد فاصل میدان کوهنورد تا میدان امام شافعی برگزار می‌شود.
وی گفت: حضور شرکت کنندگان در این مهرواره در کارگاه های صنایع دستی و هنرهای بومی و سنتی و بازدید از خانه کُرد به منظور آشنایی با آیین های سنتی کردستان از جمله برنامه های جنبی این مهرواره است.
نخستین مهرواره منطقه دو کشوری با عنوان بووکه بارانه 7 و 8 آذر 1397 به میزبانی سنندج برگزارمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =