بیان هنرمندانۀ قصه‌گو مسیر همذات پنداری را برای مخاطبان باز می کند

در بیانیه بیست و یکم جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 کشوری مطرح شد: در قصه‌گویی است که با بیان هنرمندانۀ قصه‌گو مسیر همذات پنداری برای مخاطبان باز می‌شود و شنونده می‌تواند در دنیای خیال‌انگیزی که قصه‌گو با جادوی کلمات پدید می‌آورد، با قهرمانان همراه شود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 کشور با قرائت بیانیه توسط مجید قناد و معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

در این بیانیه آمده است : قصه و قصه‌گویی را به جرأت قدیمی ترین هنر بشری می‌توان نام برد؛ خداوند سبحان در آخرین کتاب آسمانی مسلمانان یعنی قرآن کریم بارها از خود به عنوان قصه‌گو یادکرده و از آن به عنوان یک واسطۀ جذاب تربیتی و بهانه‌ای برای عبرت آموزی یاد کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است:  اگر خوب زندگی کردن را نیازمند تمرین و ممارست بدانیم، بدون شک یکی از زمینه‌های تمرین زندگی، قصه شنیدن و عبرت آموختن از شخصیت‌های قصه‌هاست.

در بیانیه بیست و یکم جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 4 کشوری مطرح شد: در قصه‌گویی است که با بیان هنرمندانۀ قصه‌گو مسیر همذات پنداری برای مخاطبان باز می‌شود و شنونده می‌تواند در دنیای خیال‌انگیزی که قصه‌گو با جادوی کلمات پدید می‌آورد، با قهرمانان همراه شود و از کامیابی‌های آن‌ها لذت برده و از ناکامی‌های آن‌ها درس و عبرت بگیرد.

در این بیانیه افزوده شده است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان بنیادی‌ترین مرکز ارائۀ خدمات فرهنگی هنری به کودکان و نوجوانان کشور، با آگاهی از کاربردهای قصه، در فعالیت‌های خود به این مهم توجه کرده و بدان پرداخته است و برجسته‌ترین جلوه‌های این توجه را در برپایی جشنواره‌های متعدد قصه‌گویی در سطوح ملی و بین‌المللی شاهد هستیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: جشنواره‌ای که اختتامیۀ آن را برگزار می‌کنیم، اختصاص به چهارمین منطقۀ کشور از بیست و یکمین جشنوارۀ بین‌المللی دارد که با حضور بیست و پنج نفر از قصه‌گویان محترم استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و یزد در روزهای ششم و هفتم آذرماه سال هزار و سیصد و نود و هفت به میزبانی اهالی دیار کریمان و مردان و زنان بزرگ فرهنگ و هنر برگزار شد و دستان سخاوت و کرم ساکنان دیار قنات و قنوت، نوازشگر دل و دیدۀ میهمانان گشت و خاطراتی خوب و خوش را در ذهن آن‌ها به تصویر کشید.

در ادامه هیآت داوران ضمن ارج نهادن بر همت والای همۀ قصه‌گویان عزیز و ارجمند و با تأکید بر رشد کیفی قصه‌گویی‌های انجام شدۀ این جشنواره در مقایسه با جشنواره‌های مشابه پیشین، نظرات و پیشنهادهای خویش را با هدف ارتقای کیفی و کمی آثار به شرح ذیل اظهار می‌دارد. بدیهی است که برپایی جشنواره‌های قصه‌گویی اقدامی برای ترویج و توسعۀ این سنت الهی بوده و فرصتی برای تبادل تجربه و افزایش توانمندی‌های قصه‌گویان با یکدیگر است.

بیانیه پایانی جشنواره قصه‌گویی منطقه 4 کشوری آمده است: هیأت داوران مرحلۀ منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی ضمن تشکر از تلاش کلیۀ عزیزان برپاکنندۀ این اتفاق خجسته، و با اذعان به این که در این منطقه اکثر قریب به اتفاق آثار ارائه شده از قوت لازم برخوردار بوده و کار انتخاب را برای داوران بسیار مشکل کرده بود، چند نکته را به منظور پیشرفت رو به ‌کمال این حرکت بزرگ، عرضه می‌دارد.

قصه‌گویان محترم، در انتخاب قصه‌های خود، ضمن در نظر گرفتن ارزشهای رفتاری ایرانی اسلامی، به امکان طراحی و پرداخت قصه، بر اساس قابلیت‌ها و توانایی‌های خود توجهی ویژه داشته باشند.

بهره‌گیری از ابزار صحنه و موسیقی بایستی در راه پیشبرد ساختار اصلی قصه‌گویی باشد و مرز بین قصه‌گویی و نمایش را رعایت کند.

قصه‌گویان به ساختار اصلی قصه‌ها که ترکیبی است از نقطۀ آغازین، حادثه، فراز و فرود، حل مسئله توجه داشته باشند و صرفآ به توصیف یک ماجرای معمولی و پیش پا افتاده بسنده نکند.

هیأت داوران مرحلۀ منطقه‌ای بیست و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی منطقۀ چهار کشور مجید قناد، سید علی کاشفی خوانساری و علی خانجانی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =