عاشقانه های یونس در شکم ماهی به نقدکشیده شد

کتاب«عاشقانه های یونس درشکم ماهی» از سوی اعضای کارگاه ها و مربیان ادبی مراکزفرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان باحضور نویسنده این اثر، نقدو بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون لرستان، روز پنجشنبه هشتم آذرماه 1397نشست تخصصی«دو پنجره» با حضورجمشید خانیان، نویسنده کتاب در لرستان برگزارشد.

این نشست به منظور نقدوبررسی کتاب «عاشقانه های یونس درشکم ماهی» ازسوی اعضای کارگاه ها و مربیان ادبی و اعضای مراکزفرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان لرستان برپا شد.

براساس این گزارش، رمان جذاب«عاشقانه های یونس درشکم ماهی»نقد و بررسی شد تا اعضا بتواننددرموردساختار داستان و مفهوم زندگی  و مرگ رازآلود شخصیت اصلی داستان نویسنده را به چالش بکشند.

در این برنامه که صبح پنجشنبه درخرم آباد وعصرهمان روز در بروجرد برگزارشد، ۱۴ مربی ادبی کارشناس ادبی، معاون فرهنگی اجرایی، کارشناس روابط عمومی، اعضای کارگاه ها، اعضای انجمن های ادبی استان حضور داشتند.

در بخش اول ویژه برنامه ادبی «دوپنجره»، باحضور اعضاومربیان 6مرکزثابت خرم آباد، مراکزنورآباد، کوهدشت، پلدختر والشتربا قرائت قرآن وپخش کلیپی که توسط مرکز کوهدشت تهیه شده بودشروع شد ودرادامه اعضای ادبی کانون درمرکزفرهنگی هنری کانون شماره 5خرم آباد، به نقد رمان پرداختند ودیدگاه‌های خود را درباره‌ی ایده و فکر اولیه، طرح وشخصیت‌پردازی این کتاب بیان کردند.

درادامه جمشیدخانیان ضمن پاسخ گویی به سوالات حضار، گفت: سعی می کنم قصه ام را درست تعریف کنم وعناصر هرکدام سرجای خودقرارگیرند.

وی افزود: دوست دارم مخاطبان به صورت یک فیلم یا یک تئاتربرداشت خود را از داستانم داشته باشندوبه تعداد تمام خوانندگان نتیجه گیری های متفاوتی برداشت شود ومن چیزی را به خواننده القاء نمی کنم.

خانیان با بیان این نکته که، کودکان ونوجوانان ما بسیار باهوش هستند اظهارداشت: نوشتن مانند بازی کردن است و قواعدی داردکه طبق آن عمل می کنیم و وباید با خلاقیت این قواعد را تغییر دهیم که این کار باعث کنجکاوی و کشف خواهدشد.

وی درخصوص شخصیت پردازی گفت: آدم های داستان را به واسطه ی دلبستگی هایی که دراطرافشان دارند، مانند خانه و وسایلی که دراختیار دارند شکل می گیرند وشخصیت پردازی می شوند.

این نویسنده درپاسخ به سوال اعضادرخصوص تشبیه، عنوان داشت: تشبیهات، حاصل تجربه های نویسنده است ونویسنده تجربیات خود را از دنیای پیرامونمان را به تصویر می کشد.

جمشیدخانیان خطاب به اعضای کانون گفت: برای نویسنده شدن باید کتاب خوان خوبی باشید. خواندن به شما کمک می کندتا شخصیت خودتان رابشناسید.

دربخش بعدی محمدجواد محمدی مدیرکل کانون لرستان ضمن خوش آمدگویی به جمشیدخانیان، اعضا و مربیان، به بیان مطالبی درخصوص نقد وبررسی کتاب و برگزاری نشست های ادبی پرداخت.

دربخش دوم نشست دوپنجره که درمرکزشماره3 بروجرد برگزارشد، اعضای مراکز3 گانه این شهر و تعدادی از اعضای انجمن ادبی ومربیان مراکزشهرستانهای، دورود، الیگودرز، ازنا، اشترینان حضورداشتند.

درادامه این برنامه شرکت کنندگان نقدها وسوالات خود رامطرح کردندواین نویسنده به آنها پاسخ داد.

این برنامه باتجلیل ازجمشیدخانیان توسط محمدی مدیرکل کانون وگرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =