کد خبر: 284064
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
بازدید 578
نویسنده کتاب "بچه های کشتی رافایل" در اراک

روز هشتم آذرماه به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی و گرامیداشت روز نیروی دریایی,محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب " بچه های رافائل "مهمان اعضای مراکز فرهنگی هنری اراک بود. در این برنامه که به همت واحد ادبی استان برگزار شد تعدادی از سربازان قدیمی کشتی رافایل ومیکلانژ حضور داشتند وشیرینی مرور خاطرات کشتی رافائل را دوچندان کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی روز هشتم آذرماه به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی و گرامیداشت روز نیروی دریایی,محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب " بچه های رافائل "مهمان اعضای مراکز فرهنگی هنری اراک بود.

مرزوقی گفت: ساعت 12 و اندی ظهر گرم 6 خرداد 1355 در آبادان به دنیا آمدم. چهار ساله بودم که جنگ شد و برای ده سال از آبادان رفتیم بوشهر. سال‌های تاثیرگذار زندگی‌ام همان سال‌ها بود. وقتی دوباره برگشتیم آبادان نوشتن را به‌طور جدی شروع کردم. اولین داستانم سال 72 در سروش نوجوان چاپ شد. اولین رمانم وقتی چاپ شد که هنوز دیپلم نگرفته بودم. بعد هم به‌طور متوالی چند رمان در ادبیات بزرگسال نوشتم که توسط ناشرانی چون روشنگران و مطالعات زنان و افق چاپ شد. کارهایی درباره محیط زیست برای کودکان نوشته‌ام که نشر امیرکبیر چاپ کرده و کتاب‌هایی زیر چاپ دارم که برخی برای نوجوانان و برخی برای بزرگسالان هستند. به جز این 80 قسمت انیمیشن برای کودکان نوشته‌ام و گاه به کار فیلمنامه‌نویسی مشغولم وتاکنون 13 اثر از من به چاپ رسیده است.

در این برنامه که به همت واحد ادبی استان برگزار شد تعدادی از سربازان قدیمی کشتی رافایل ومیکلانژ حضور داشتند وشیرینی مرور خاطرات کشتی رافائل را دوچندان کردند.اعضای ادبی مراکز اراک در کنار سربازان قدیمی رافائل  ومهمانانی از دفتر نمایندگی نداجا استان به نقد وبررسی کتاب "بچه های کشتی رافائل" پرداختند و انتقادات و پیشنهادات خود رابا نویسنده درمیان گذاشتند. 

  تقدیم متن خوش آمد گویی توسط یکی از اعضا,اجرای گروه موزیک فرماندهی پدافند آجا,پخش کلیپ مستند کشتی رافائل,سخنرانی جهانبخش قنبری مدیرکل کانون استان,اهدا نامه های اعضای مرکز مجتمع به سربازان رافائل,جشن امضا کتاب برنامه های اجرا شده در این نشست صمیمانه بود.

درسال ۱۹۷۶ محمدرضا شاه دو کشتی توریستی به نام‌های رافائل و میکل آنژ را از ایتالیا به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که سال‌ها قبل دولت ایران به ایتالیا پرداخت کرده بود و ایتالیایی‌ها توانایی بازپرداخت آن را نداشتند، دریافت کرد.این کشتی با ۶۰ متر پهنا و گنجایش ۱۸۰۰ مسافر، یک شهرک تفریحی تجملاتی بود؛ با ۶ استخر مخصوص کودکان و بزرگسالان و ۷۵۰ کابین به صورت سوییت‌های بزرگ و کوچک که حمام‌هایش با مرمرهای گران‌بهای ایتالیا پوشیده شده بود. رافائل بزرگ و با عظمت بود؛ یک کشتی با شکوه با همه امکانات تفریحی که در زمان خود نظیر نداشت؛ یک کشتی با سالن‌های سینما و تئاتر، زمین‌های ورزشی، استخر، هتل، تالارهای باشکوه، رستوران و ... . هیچ‌کدام از کشورهای پیشرفته‌ی آن زمان چنین کشتی را نداشتند. هدف از خرید رافائل این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر شود و جاذبه‌ای برای جهانگردان خارجی، از جمله ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد تا برای مدتی از امکانات تفریحی آن استفاده کنند.

در جنگ ایران با عراق رافائل هدف موشک‌های عراقی قرار گرفت و اگرچه قابل تعمیر بود، اما اقدامی برای نجاتش انجام نشد. تمام تجهیزات و امکانات کشتی در حد امکان باز شد، بطوریکه سیستم مخابراتی داخل کشتی در پایگاه دریایی بوشهر بعنوان یک تلفن داخلی مورد استفاده قرار گرفت.

این کشتی در دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از مناطق احتمالی بمباران توسط عراق اعلام شد. به همین دلیل توسط یدک کش ۱۰۰۰ متر در کنار ساحل جابجا شد اما توسط یکی از موشک‌ها مورد اصابت قرار گرفت و بعدها به زیر آب رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =