کارشناس ادبی کانون کشور: کتاب‌خوانی، ویژگی مهم اعضای ادبی است

«فروغ شایگان»، کارشناس ادبی کانون کشور در نشست مربیان ادبی مراکز کانون استان کرمانشاه حضور پیدا کرد و به تجزیه و تحلیل کلاس‌های ادبی مربیان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، نشست مربیان ادبی مراکز کانون این استان با حضور "فروغ شایگان"، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کشور از امروز؛ یکشنبه یازدهم آذرماه ۱۳۹۷ در مرکز شماره ۱۴ کانون شهر کرمانشاه آغاز شد.

در این نشست یک روزه، مربیان ادبی به تشریح فعالیت‌ها و همچنین به ارایه تجربه‌های ادبی خود در کلاس‌ها و کارگاه‌های ادبی پرداختند.

«فروغ شایگان»، کارشناس ادبی کانون کشور که به عنوان میهمان ویژه در این نشست حضور پیدا کرده است، در جمع مربیان ادبی مراکز کانون پرورش فکری استان کرمانشاه، ضمن شنیدن فعالیت‌های مربیان ادبی، به نقد و بررسی این فعالیت‌ها نیز پرداخت.

شایگان در این نشست با اشاره به «کتاب‌محوری» بودن تمامی فعالیت‌های کانون، افزود: کتاب‌خوانی، ویژگی مهم اعضای ادبی خوب است.

او همچنین گفت: تجربه‌ ادبی در وجود عضو شکل می‌گیرد و به صورت شعر و داستان خودش را نشان می‌دهد.

کارشناس ادبی باسابقه کانون کشور همچنین افزود: هدف در بخش کلاس‌های ادبی؛ دادن الگو به بچه‌هاست. آن چیزی که به عنوان تجربه ادبی است، به عنوان تجربه زندگی اعضا در می آید. بچه‌ها با کانال‌های حسی خود بیشتر می‌توانند تجربه کنند.

او گفت: توجه‌دادن بچه‌ها به اتفاقات اطراف زندگی یکی از وظایف مربیان ادبی است.هرچه بیشتر این بستر برای بچه‌ها آماده می‌شود، تجربه ادبی آنها بیشتر است و با این کار تجربه‌های زندگی را در تجربه ادبی برای اعضا گسترش می‌دهیم. بنابراین، تجربه ادبی خیلی مهم است.

شایگان به نقش ترویج کتاب‌خوانی و مطالعه در بین اعضا اشاره کرد و افزود: فایده‌ای ندارد که بچه‌ها نوشتن بلد باشند اما کتاب نخوانند.

کارشناس ادبی کانون کشور برگزاری نشست فصلی را برای مربیان ادبی بسیار تاثیرگذار دانست.

او این نشست‌ها را فرصت خوبی برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌های مربیان ادبی با یکدیگر عنوان کرد.

شایگان،مربی ادبی را به فصل بهار تشبیه کرد؛ که زمینه‌ساز شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است.

در بخشی دیگر از این نشست، «مهناز فتاحی»، مدیرکل کانون استان کرمانشاه نیز حضور پیدا کرد.

فتاحی با ابراز خوشحالی از حضور «شایگان»، کارشناس ادبی باسابقه کانون کشور در کرمانشاه، به نقش کارکردهای کلاس‌های ادبی در مراکز کانون پرداخت.

او با توجه به سابقه چندین ساله خود در واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری به عنوان کارشناس، افزود: توالی، لازمه کارهای ادبی است. بچه‌هایی که در کلاس‌های ادبی به صورت فرآیندی با آنها کار کردیم، در سال‌های بعد، اعضای موفقی بودند.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه همچنین گفت: نگاه ما به مراکز کانون؛ نگاهی منعطف است. یعنی؛ با توجه به شرایط مربیان، اعضا و مراکز، شیفت‌بندی کرده‌ایم تا اعضا از کلاس‌های ادبی استفاده کنند.

او گفت: برای اعضای ادبی در کلاس‌هایی که برگزار می‌شود باید جذابیت و خلاقیت ایجاد کنیم.

فتاحی همچنین گفت: راهکارها و جاذبه‌هایی هم در کنار برگزاری کلاس‌های ادبی داشته باشیم و بچه ها را با خودمان دوست نگه داریم.

او همچنین، مراجعه به مدارس  و جذب اعضای جدید را هم یکی از فعالیت‌های مهم برای مربیان ادبی عنوان کرد.

نشست یک روزه مربیان ادبی مراکز کانون پرورش فکری استان کرمانشاه، که از صبح یکشنبه آغاز شده است، تا پایان امروز ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =