تاثیر عمیق قصه‌ها بر دنیای کودکان

در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، نویسنده و مترجم فرانسوی کتاب‌های کودک به تشریح اهمیت قصه در دنیای کودکان پرداخت.

کلر ژوبرت در گفت‌وگویی با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: به عنوان کسی که برای بچّه‌ها داستان می‌نویسد؛ معتقدم که داستان و قصه، علاوه بر ایجاد شادی و سرگرمی، نقش اساسی و غیرقابل جایگزینی در رشد شخصیت کودکان دارد.

او با اشاره به این‌که این نقش و تأثیر در ابعاد متعددی قابل بررسی است به عنوان مثال از تقویت قوه تفکر و تخیل، تقویت مهارت‌های کلامی، افزایش گنجینه لغت‌ها و دست‌یابی به درک بهتری از احساسات خود و دیگران از طریق بیان احساسات شخصیت‌های داستانی نام برد.

ژوبرت در عین‌ حال بیان کرد که طبق بررسی‌ها به‌کارگیری سنجیده‌ی قصه برای رفع اختلالات رفتاری و شخصیتی کودکان هم مفید است که این موضوع نشان از اهمیت قصه‌ها برای کودکان دارد.

او در این رابطه گفت: شاید کم‌ترین حسن قصه‌درمانی این است که کودک متوجه می‌شود مشکلش منحصر به خودش نیست و حتی بعضی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که شنیدن یک قصه ممکن است تأثیری آنی در تغییر رفتار و نگارش یک کودک داشته باشد.

این نویسنده‌ی در ادامه هم‌چنین بیان کرد که دنیای کودکان با هر قصه‌ای که می‌شنوند، وسیع‌تر می‌شود و این خاصیت را یکی از مهم‌ترین تاثیرهای قصه دانست. او در این رابطه گفت: کودک در فرآیند قصه با موقعیت‌های گوناگون آشنا می‌شود و در خلال تجربیات شخصیت‌های داستانی و تلاش‌ آن‌ها برای حل مشکلات و رسیدن به آرزوهاشان متوجه می‌شود که هر مشکلی با بهره‌گیری از تفکر و استقامت قابل حل است و راه‌های متعددی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد.

در انتها ژوبرت با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و حفظ سنت‌های فرهنگی افزود: امیدوارم فعالیت‌های قصه‌گویی و ترویج کتاب‌خوانی در سراسر کشور و جهان هر چه بیش‌تر گسترش پیدا کنند تا ان‌شاءالله تعداد بچه‌هایی که دور از داستان و قصه بزرگ می‌شوند، کمتر و کمتر شود.

گفتنی است بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا سال ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =