مطالعه درک نویسنده را توسعه می بخشد

سیامک گلشیری، نویسنده رمان نوجوان در برنامه ادبی دوپنجره استان مازندران گفت: مطالعه درک نویسنده را برا ی نوشتن داستان توسعه می بخشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، برنامه ادبی «دوپنجره» در کانون مازندران، این‌بار  با حضور سیامک گلشیری  به  بررسی یکی از آثار این نویسنده با عنوان: رمان « بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج» پرداخت.

سیامک گلشیری  نویسنده صاحب نام رمان‌های نوجوان، فعالیت ادبی‌اش را از سال 1370 آغاز کرد. اولین داستان کوتاه او به نام «یک شب، دیروقت» در سال 1373، در مجلة آدینه به چاپ رسید و پس از آن داستان‌های زیادی در مجلات مختلف ادبی، نظیر آدینه، گردون، دوران، کارنامه، زنده رود، زنان، کلک و چندین و چند مقاله در روزنامه‌های مختلف به چاپ رساند و سرانجام در 1377 اولین مجموعه‌داستانش با عنوان از عشق و مرگ منتشر شد.  گلشیری تا کنون پنج بار موفق به دریافت جایزه و بیش از ده بار نامزد جوایز مختلف ادبی بوده است. او بیش از ده سال است که در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف به تدریس داستان نویسی مشغول است. برخی از آثار وی : تهران کوچة اشباح-اولین روز تابستان-ملاقات با خون‌آشام-شبح مرگ - آرش و تهمینه - جنگل ابر- بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج و ... است.

وی از  ورود خود به عرصه‌ی نویسندگی گفت و افزود: اواخر سال 72 نوشتن را آغاز کردم و کم کم کار جدی تر شد و وارد عرصه‌ی داستان نویسی شدم  تا اینکه در سال 73 نخستین داستان کوتاه‌ام به نام «یک شب، دیروقت» در سال ۱۳۷۳، در مجله آدینه به چاپ رسید و پس از آن داستان‌های زیادی در مجلات مختلف به چاپ رساندم و سرانجام در ۱۳۷۷ نخستین مجموعه ‌داستانی‌ام  با عنوان «از عشق و مرگ» منتشر شد. پس از آن هر سال یک رمان نوشتم  تا اینکه در سال 86 رمانی برای گروه سنی نوجوان نوشتم که در انتشارات مروراید به چاپ رسید و بهانه‌ای شد تا با پیشنهاد کانون و  طرح «رمان نوجوان»  با کتاب«اولین تابستان» فعالیت من در کانون آغاز شود و در نهایت  سال 95 نیز کتاب« بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج »  در کانون به چاپ رسید.

سیامک گلشیری در خصوص کتاب «بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج » گفته است: این کتاب با تاثیر از داستان‌های هزار و یک شب نوشته شده است.زمانی که در مشغول نشانه‌گذاری و روان نویسی نثر کتاب «هزار و یک شب» بودم، به این نتیجه رسیدم که این داستان جای کار دارد و همین مساله سبب شد تا به دنبال تغییر برخی از مسیر‎های این داستان افتادم و پس از یک سال داستان بردیا را نوشتم .

این نویسنده در ادامه صحبت‌هایش به چاپ کتاب جدیدش با عنوان«زیباترین داستان‌های هزار و یک شب»  از انتشارات «هوپا»اشاره نمود و افزود: سه گانه دیگری نوشتم که به‌زودی از انتشارات افق به چاپ می رسد و در نمایشگاه بعدی کتاب عرضه می شود.

نویسنده رمان کودک ونوجوان وضعیت نشر کتاب‌های حوزه کودک ونوجوان را مطلوب عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایطی که سرانه کتاب‌خوانی در کشور پایین بوده و قیمت کتاب نیز بالا رفته اما کتاب‌های متنوع و متعددی در کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها به چشم می خورد و کانون پرورش فکری کودکان ونوجوان نیزدر این حوزه فعال است.

نویسنده کتاب«بردیا و ملکه‌ی سرزمین عاج» در پاسخ به راز موفقیت در داستان نویسی؛ بر اهمیت خواندن تاکید کرد و بیان داشت: خواندن کتاب، رمان و تمرین کردن زیر نظر یک متخصص مهم‌ترین راز موفقیت است. هم‌چنین باید توجه داشت که در چاپ کتاب و آثار ادبی نباید شتاب کرد.

هرچه مطالعه و خواندن داستان بیشتر باشد، قدرت و درک بیشتری برای نوشتن ایجاد خواهد شد و نوجوانان می‌توانند با در نظر داشتن این موضوع داستان‌های خوبی خلق نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =