نشست آموزشی سواد رسانه ویژه کودکان و نوجوانان در کرمان برگزار شد

نشست آموزشی سواد رسانه ویژه کودکان و نوجوانان درمرکز فرهنگی هنری کانون شماره 3 کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون کرمان؛ عباس تقی‌زاده دکترای علوم ارتباطات با بیان این‌که هر ابزاری که پیامی را منتقل می کند رسانه است گفت: کتاب به عنوان اولین رسانه جمعی شناخته شده است.

وی افزود: در دنیای امروز رسانه‌ها هر روز جدیدتر می‌شوند و این امر سبب می‌شود تا رسانه‌های قبل در جامعه کمرنگ‌تر شوند.

تقی‌زاده با تاکید براینکه مجوز استفاده از رسانه‌ها؛ سواد و دانش رسانه‌ای است، تصریح کرد:  اگر روزانه ساعت استفاده از رسانه‌های مختلف را بسنجیم متوجه می شویم که خودمان را در یک حباب رسانه ای قرار داده ایم که باید بکوشیم این حباب سالم بماند.

وی تلویزیون را به عنوان یکی از جذابترین رسانه‌ها برای کودکان دانست و گفت: پویانمایی یکی از محتواهای رسانه‌ای است که به دلیل جذابیت تصاویر در آن، مورد توجه کودکان است.

این دکترای علوم ارتباطات بیان داشت: یکی از ویژگی فعالیت‌های کانون این است که با دست انجام می‌شود و مهارتی است چراکه کودک در سنی است که باید لمس  کند و با واقعیت مواجه شود.

وی با بیان این‌که طبعیت یکی از زیربناهایی است که اطلاعات پنهان هستی را در اختیار ما می‌گذارد،یادآورشد: بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان جنبه سرگرمی دارند که بردن و باختن در آن نباید برای کودکان و نوجوانان حائز اهمیت باشد زیرا قوانین در بازی‌ها با زندگی واقعی متفاوت است.

وی با اشاره به این‌که نسل امروز اصطلاحاً متولدیان دیجیتال نامیده می‌شوند و زندگی در فضای مجازی برای آن‌ها زندگی دوم محسوب می شود، تصریح کرد: استفاده نابجا از رسانه‌ها می‌تواند تبدیل به آسیب‌های اجتماعی شود.

تقی‌زاده خطاب به والدین توصیه کرد: برای استفاده کودکان و نوجوانان از رسانه‌ها جدول زمان‌بندی مشخصی در خانه باشد و خانواده‌ها فرصتی را برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مسائل مختلف ایجاد کنند.

وی با تاکید براین‌که بایستی رسانه‌ها را مدیریت کنیم یادآورشد: همانطور که در انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان، کتاب مناسب با سن آها انتخاب می‌شود بایستی در انتخاب رسانه نیز این حساسیت وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =