دوره آموزشی «فیلم‌سازی مستند با تلفن همراه»

اعضای کانون در روز شنبه۲۴آذرماه۱۳۹۷ در دوره آموزشی «فیلم‌سازی مستند با تلفن همراه» که با همکاری پردیس سینما هویزه مشهد برگزار شده بود شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، اعضای علاقه‌مند به هنر هفتم در این دوره با نگاهی جدید به جهان سینمای مستند، با مراحل ساخت فیلم مستند با کم‌ترین امکانات آشنا شدند.

مسعود زارعیان مستندساز کشورمان و مدرس دوره از سینمای مستند به عنوان سینمایی که ایدئولوژی در آن جایگزین تفنن شده است یاد کرد و گفت: با یک فیلم مستند می‌توان افکار، سیاست و نگاه خود را به دنیا منتقل کنیم. خیلی از کنش‌ها و اتفاقات اجتماعی، تحت تاثیر تلفن همراه و با همین فیلم‌های چندثانیه‌ای است پس بیایید از ظرفیت‌های این ابزار در ایجاد یک جریان فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم.

زارعیان در تعریف الگوی ارسطویی در ساخت فیلم گفت: فیلم‌هایی که می‌سازید، چه کوتاه و چه بلند باید آغاز، میانه و پایان مناسبی داشته باشد. اگر قصه شما فراز و فرود نداشته باشد، مخاطب را خسته و بی‌علاقه می‌کند. در الگویی به نام روایت یا شیوه روایت ارسطویی داریم که هر داستان باید یک شروع، ادامه، اوج، فرود و یک پایان داشته باشد که البته این نظریه را بعدها سیدفیلد تکمیل و به نام ساختار کلاسیک فیلم‌نامه ثبت کرد.

کارگردان مستند «ایمان» از اعضای کانون خواست با دقت به پیرامون خود بنگرند و موضوعات و سوژه‌های مناسب را پیدا کنند. او در تبدیل داستان به فیلم موبایلی گفت: نحوه پرداخت ایده، ویژگی‌های بصری، قصه و روایت خوب، شخصیت‌پردازی، ایجاد موقعیت‌ها، گره‌افکنی و گره‌گشایی از شاخص‌های ارزشمند برای یک فیلم به حساب می‌آید.

زارعیان در بخش دیگر از سخنان خود به ایجاز در فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: سازنده فیلم کوتاه باید بتواند موجز، مختصر و مفید منظور خود را منتقل کند و در واقع این موجز بودن فیلم کوتاه را از سایر فیلم‌های بلند متمایز می‌سازد.

گفتنی است؛ مسعود زارعیان دبیر نشست‌های تخصصی سینما و پویانمایی، مستندساز موفق مشهدی است که در رشته‌های عکاسی، روش‌های نقد فیلم، روایت شناسی و نظریه‌های روایت، نشانه‌شناسی، سینما و تجربه دینی و آموزش نقد فیلم و فیلم‌نامه‌نویسی و ... مهارت دارد.

او کارش را با ساخت دو فیلم داستانی از سال ۱۳۸۶ شروع کرد و بعد از آن مستندسازی را آغاز کردم. در این مدت هم نزدیک به ۳۰ فیلم و مستند از جمله «ایمان» و «علی‌ممد» ساخته ‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =