کد خبر: 284461
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
هفتمین انجمن ادبی مهتاب کانون سبزوار برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ۲۱آذرماه۱۳۹۷هفتمین انجمن ادبی مهتاب کانون سبزوار در مرکز شماره۳ این شهرستان با خوانش چند دوبیتی از اشعار مصطفی علی‌پور شاعر مجموعه شعر «از گلوی کوچک رود» برگزار شد.

مهدی صحرایی مربی ادبی مرکز در رابطه با رباعی، وزن و قافیه در این قالب شعری سخنانی ارائه داد و توجه اعضا را به تفاوت میان رباعی و دوبیتی جلب کرد.

صحرایی از باباطاهر عریان، معروف‌ترین دوبیتی‌سرای قدیمی یاد کرد و گفت: بابا طاهر عریان عارف، شاعر و دوبیتی‌سرای ایرانی در قرن ۵ هجری قمری است که به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی به او لقب عریان را داده‌اند و برخی از اشعارش دارای شهرت جهانی‌ست.

مربی ادبی مراکز کانون سبزوار در ادامه افزود: شباهت این دو فقط در تعداد بیت و طرز قرارگرفتن قافیه می‌باشد. یعنی هر دو با چهار مصراع یا در دو بیت سروده می‌شوند اما تفاوت میان دوبیتی و رباعی در نوع وزن آن دو است و رباعی باید بر وزن لاحول و لا قوه الا بالله باشد و از جمله نکات ظریف در قالب رباعی این است که سه مصرع اول، مقدمه و آماده‌سازی برای مصرع آخر باشد در واقع می‌توان گفت؛ رباعی مانند گنجاندن دریا در کوزه است.

در ادامه هستی طاهری اثر ادبی خود به نام «باران» را خواند و اعضا با توجه به وجود رگه‌هایی از ویژگی‌های شعری در آن اظهار داشتند که این نوشته یک گام جلوتر از سایر آثار اوست.

فاطمه محمدی، عضو مرکز فرهنگی هنری شماره۳ کانون سبزوار نیز با خوانش قصه طنزگونه خود با عنوان «عملیات ورود بیگانه» سایر اعضا را به شنیدن داستان واقعی با چاشنی طنز دعوت کرد.

فاطمه کارگر عضو دیگر انجمن ادبی کانون سبزوار متن ادبی خود را با عنوان «فردا دیر است» که به موضوع زندگی می‌پردازد را خواند. در این اثر به حس رضایت از زندگی، لبخند و دنیای پیرامون ما پرداخته شده بود، لبخندی که شور و نشاط را به اعضای انجمن هدیه داد.

اعضای انجمن در رابطه با نوشته مونا بروغنی به نام «رودخانه» اظهار داشتند که بهتر است نتیجه‌گیری در پایان داستان به طور مستقیم مطرح نشود بلکه به صورت تلویحی و غیرمستقیم به آن اشاره شود.

گفت‌وگو درباره سفیدخوانی در ادبیات، بحث پایانی هفتمین انجمن ادبی مهتاب شهرستان سبزوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =