نکوداشت مصطفی رحماندوست، گشایش نگارخانه شهید محمدطاها

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در حالی روز ۲۶ آذر آغاز به کار کرد که آیین نکوداشت مصطفی رحماندوست در جریان مراسم افتتاحیه برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم آغازین بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی قبل از ظهر دوشنبه ۲۶ آذر در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا زمردیان رییس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون، احترام برومند، فرهاد حسن‌زاده، لیلی رشیدی، منصور ضابطیان و علی خانجانی هیات داوران بخش ملی، غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم و از مدیران سابق کانون، مصطفی رحماندوست، مجتبی رحماندوست، مجید قناد و هشت قصه‌گوی خارجی جشنواره در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای مراسم منیژه واحد، قصه «عمر بیست‌ویک ساله» جشنواره قصه‌گویی را در قالب قصه، شعر و آواز اجرا کرد و در ادامه نماهنگی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری مصطفی رحماندوست پخش و سپس آیین نکوداشت وی آغاز شد.

غلامرضا امامی، نویسنده، مترجم و از مدیران سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهمانان این مراسم، درباره مصطفی رحماندوست گفت: بیش از ۵۰ سال با مصطفی رحماندوست دوست هستم اما نمی‌توانم در عرض ۵ دقیقه درباره این دوستی دیرینه صحبت کنم. از طرفی خوشحالم این مرغک (جشنواره قصه‌گویی) طی این سال‌ها همچنان می‌خواند.

وی بیان کرد: از کسانی که برای بچه‌ها شعر گفتند و الان در جمع ما نیستند، تشکر می‌کنم و همچنین یاد می‌کنم از حادثه دلخراش اهواز که باعث به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان‌مان شد و شهید محمدطاها اقدامی کودک معصوم اهوازی نیز یکی از این شهدا بود. با دیدن تصویر این بچه‌های معصوم دریافتم داعشی‌ها هرگز شعر نخوانده‌اند، این جانیان هرگز جهان را زیبا ندیده و هرگز شعری آن‌ها را نلرزانده است که یک بچه بیگناه را به خاک و خون کشیدند.

امامی همچنین اظهار کرد: در عوض شعر به جهان رنگ می‌دهد، شعر دنیای ما را زیبا و آسمان را آبی‌تر و زمین را سبزتر می‌کند. مصطفی عزیز ما شاعر است و زیبایی به جهان می‌بخشد، از غم‌ها می‌کاهد و به شادی‌ها و بازی‌های کودکان می‌افزاید.

وی در پایان گفت: کار بزرگ مصطفی رحماندوست این است که زندگی را آسان گرفته است، او همیشه مشکل‌گشای دوستانش بوده و آنچه در توان داشته انجام داده است. دوست دارم به او بگویم «آقا مصطفی باز هم برای بچه‌ها قصه و شعر بگو».

فریدون عموزاده خلیلی نویسنده و مدیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز به عنوان سخنران بعدی درباره مصطفی رحماندوست سخن گفت. وی با طرح سوالی مبنی بر تفاوت یک شاعر و قصه‌نویس با یک انسان معمولی چیست، گفت: فکر می‌کنم آدم‌های معمولی از امکان‌های معمولی دنیا استفاده می‌کنند؛ هوایی وجود دارد که نفس می‌کشیم، زمینی است که روی آن زندگی می‌کنیم و... اما شاعر یا قصه‌نویس به دنیای ما امکان‌های جدید اضافه می‌کند تا دنیا زیباتر شود، بنابراین دنیای جدیدی برای ما خلق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: میزان سنجش یک شاعر یا قصه‌نویس خوب بر این اساس است که چه اندازه دنیا را زیباتر، مهربان‌تر و بزرگ‌تر کرده است.

عموزاده خلیلی با اشاره به سخنان غلامرضا امامی درباره خشونت علیه کودکان گفت: آدم‌های معمولی برای کودکانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند، تاسف می‌خورند اما شاعر برای آن‌ها و درباره رنج آن‌ها می‌نویسد تا به آنها توجه شود و مورد عنایت قرار بگیرند. اگر مصطفی رحماندوست ده‌ها قصه نوشته که جهان‌های جدیدی را خلق کند، یعنی او بیش‌تر از یک انسان معمولی به گردن ما حق دارد.

وی در پایان از حاضران در سالن که بیشتر آن‌ها کودک و نوجوان بودند درباره ماندگارترین شعر رحماندوست پرسید که پاسخ‌های متعددی دریافت کرد و گفت: آنچه که برای یک شاعر و نویسنده ارزش دارد، این است که مخاطبانش آثار او را بشناسند و به حافظه سپرده باشند.

مصطفی رحماندوست نیز در ادامه در سخنانی درباره قصه‌گویی گفت: حدود ۴۰ سال پیش به فکرم افتاد قصه‌گویی را سروسامان دهم که درسی در دانشگاه علامه طباطبایی راه‌اندازی کردم و بعد از آن، به دلیل اهمیت قصه‌گویی، یک کتاب با موضوع قصه‌گویی نوشتم که بارها تجدید چاپ شده است.

وی با انتقاد از اظهارنظرها درباره از رونق افتادن قصه‌گویی به دلیل گسترش فضای مجازی و اینترنت، بیان کرد: به نظر من قصه‌گویی نسبت به گذشته رواج بیش‌تری پیدا کرده است و شاهد این ادعا برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی و مادران قصه‌گو است، البته هنوز توجه ما به قصه‌گویی به اندازه دنیا نیست، اما وضع‌مان خیلی بهتر از زمانی است که فقط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها قصه می‌گفتند.

رحماندوست خاطرنشان کرد: ما ظرفیت بیشتری برای گسترش قصه‌گویی داریم تا گسترش مطالعه. به همین دلیل من شیوه‌های مختلفی برای قصه‌گویی پیشنهاد دادم که در کارگاه امروز نیز آن را مطرح می کنم.

وی در پایان گفت: گسترش قصه‌گویی سبب خواهد شد مطالعه و کتاب‌خوانی گسترش یابد.

بر این اساس، پیش از آغاز مراسم افتتاحیه، نگارخانه شهید طاها اقدامی شهید حادثه تروریستی اهواز از سوی فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا زمردیان رییس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون، غلامرضا امامی و مصطفی رحماندوست گشایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =