کد خبر: 284543
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
«سایه‌ی هیولا» بار دیگر چشم‌هایش را باز کرد

رمان «سایه‌ی هیولا» که به قلم عباس جهانگیریان و با تمرکز بر موضوع محیط زیست موفق به دریافت جوایز مختلف ادبی شده است، برای دومین بار به دست مخاطبان نوجوان رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل کانون، پلنگ ایرانی موضوع اصلی این رمان است. این اثر که در قالب داستانی متفاوت به بیان یکی از موضوع‌های مهم زیست محیطی پرداخته، پیش‌تر نامزد جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ‌ایران بوده است.

در عین حال، دریافت جایزه‌ی هجدهمین دوره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشان نقره‌ای پنجمین دوره‌ی کتاب سال لاک‌پشت پرنده از دیگر افتخارهای این کتاب عنوان شده است.

جهانگیریان در اثر خود داستان نوجوانی به نام مارال را روایت می‌کند و به موازات این داستان، مخاطبان با لاله  و پلنگی دیگر آشنا می‌شوند که ۵۰ سال قبل از مارال زندگی می‌کرده‌اند.

در این میان قرار گرفتن قهرمان داستان بر سر دوراهی نجات پدر از اتهامی‌ که به او وارد کرده‌اند، سبب تعلیق داستان می‌شود.

بر همین اساس، پرداختن به شغل محیط‌بانی و توجه به این امر از دیگر نکته‌های قابل توجه «سایه‌ی هیولا» است.

محمدهادی محمدی نویسنده و پژوهش‌گر، پیش‌تر در یادداشتی به این رمان پرداخته بود. در بخشی از یادداشت او آمده است: «این رمان مرام‌نامه‌ یا مانیفست یک نویسنده درباره انسان و زیستگاه او است. نویسنده‌ای که دلشوره از دست دادن یا از دست رفتن گنجینه‌های زیستی سرزمین نیاکانش او را آزار می‌دهد و آن را در قالب رمانی شیوا و خواندنی با مخاطبان نوجوان خود در میان می‌گذارد. «سایه‌ی هیولا» همان استعاره‌ای است که نام این رمان را بر خود گرفته است و در حقیقت بر سر همه ما افتاده است. سایه‌ی هیولا هراس از نابودی است که در دل همه دوست‌داران زیستگاه و طبیعت نگرانی انداخته است و نویسنده از زبان یکی از شخصیت‌های داستان می‌گوید: شیر ایرانی رو از بین بردند، ببر ایرانی رو از بین بردند. حالا هم نوبت پلنگ و یوزپلنگ و درنای ایرانیه. حیوونای به این قشنگی حیف نیست...»

گفتنی است که این اثر ۲۷۴ صفحه دارد و با قیمت ۱۴هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =