حرکت در مسیر«زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» شتاب می‌گیرد(۲)

ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با شعار«مسیر زندگی، پژوهش- مقصد و یافتن» برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه‌ها با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش در جامعه، عمق‌بخشی به نگاه پرسش‌گر نسل کودک و نوجوان و همراه‌سازی خانواده‌ها با فعالیت‌های پژوهشی کانون پرورش فکری برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشته‌شد.

اجرای ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی پژوهش که از ۲۴ ماه جاری آغاز شده و  تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ ادامه‌خواهدداشت بهانه‌ای برای رونق‌بخشی هرچه بیش‌تر به فعالیت‌های پژوهشی، به ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان است و برهمین اساس مراکز کانون پرورش فکری، افزون‌بر اجرای فعالیت‌های هدف‌مند پژوهش‌محور، حضور صاحب‌نظران عرصه‌ی پژوهش و همراهی کودکان، نوجوانان و خانواده را در این برنامه‌ها شاهدهستند.

به همین مناسبت، مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان افزون‌بر فضاسازی مناسب، برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی و در سایه همراهی با آموزش و پرورش و پژوهش‌سرای این شهر،  نسبت به برگزاری نشست آموزشی با عنوان«راه‌های جذاب و ساده‌سازی فعالیت‌های پژوهشی» اقدام کرد.

کارگاه آموزشی «راه‌های جذاب و ساده‌سازی فعالیت‌های پژوهشی» در کانون کوچصفهان

در این نشست، مهدیه اورلی، از مروجان فرهنگ کتاب‌وکتاب‌خوانی و مدرس دانشگاه، به صورت‌ ساده و کاربردی به آموزش مراحل انجام فعالیت‌های تحقیقی پرداخت و در قالب پرسش و پاسخ و هم‌چنین طرح پرسش‌های مورد علاقه‌ی اعضا، از آنان خواست مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی را برای حاضران توضیح‌دهند.

هفته پژوهش در مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان

معرفی کتاب‌های مناسب برای افزایش‌آگاهی‌های اعضا و توصیه به آنان برای حرکت در جهت پرسش‌گری و کسب دانش، از برنامه‌های مهدیه اورلی در این نشست بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رضوانشهر نیز به‌ مناسبت هفته پژوهش و با هدف آشنایی مخاطبان با مساله پژوهش و ایجاد روحیه جستجوگری درآنان، میزبان نشست آموزشی «کودک و محیط‌زیست» شد.

نشست پژوهشی« کودک و محیط زیست»

برپایه این گزارش، این نشست با همراهی اداره محیط‌زیست و گروه‌های مردم نهاد فعال در این حوزه صورت‌گرفت و طی آن اعضای کودک این مرکز بیش از پیش با روش‌های انجام یک فعالیت تحقیقی ‌آشناشدند.

در همین حال، طرح معضل پسماند و طرح دغدغه‌های فعالان این حوزه نیز در این نشست جایگاه ویژه‌ای داشت و اعضای این کانون با همراهی کارشناسان میهمان به ارایه راه‌کارهای مناسب برای پاس‌داشت محیط‌زندگی پرداختند.

برپایی کارگاه آموزش دست‌سازه‌ها با استفاده از مواد بازیافتی، ازبرنامه‌های جانبی این نشست محسوب‌می‌شد و در پایان نیز حاضران برای انجام فعالیت‌های تحقیقی با موضوع نیازهای امروز محیط‌زیست با همکاری و همکاری مربیان کانون پرورش فکری و کارشناسان محیط‌زیست اعلام آمادگی‌کردند.

مرکز فرهنگی هنری چوکا در هفته پژوهش ویژه‌برنامه‌ی «من تحقیق می‌کنم» را با هدف آشنایی مخاطبان با منابع پژوهشی و شیوه‌های انجام یک فعالیت پژوهشی برگزارکرد.

برهمین اساس مربیان این مجموعه‌ی فرهنگی پیرامون اهمیت مطالعه دردنیای امروز و اهمیت بهره‌گیری از منابع‌ جدید برای کودکان و نوجوانان سخن‌گفتند.

بازدید مخاطبان از نمایشگاه فعالیت‌های پژوهشی اعضا و مربیان و درعین حال آشناسازی آنان با روش‌ تحقیق میدانی و کتاب‌خانه‌ای، ازدیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری چوکا به شمارمی‌رفت.

برپایی نمایشگاه دست آوردهای پژوهشی در کانون چوکا

کانون پرورش فکری سیاهکل نیز با برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی و دعوت از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی به استقبال هفته پژوهش رفت.

برپایی کارگاه‌های علمی و پژوهشی و آموزش مراحل مختلف پژوهش و معرفی کتاب‌های کانون با محوریت پژوهش نیز از جمله فعالیت‌های این مرکز فرهنگی هنری محسوب‌می‌شد.

هفته پژوهش در کانون سیاهکل

مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت هم به منظور تقویت حس پرسش‌گری کودکان و نوجوانان، آشنایی آنان با منابع علمی و ایجاد ارتباط افزون‌تر با محیط پیرامون، نسبت به برگزاری فعالیت‌های هدف و خلاقانه اقدام‌کرد.

معرفی کتاب، شخصیت و اجرای مسابقه‌های حضوری که با هدف آشناسازی اعضا و دانش‌آموزان مدارس با فرآیند یک فعالیت ‌پژوهشی صورت‌گرفت، فعالیت‌هایی بود که از سوی مربیان این مرکز برای آینده‌سازان ایران اسلامی برنامه‌ریزی و به مرحله اجراگذاشته شد.

آشناسازی کودکان با فرآیند انجام یک فعالیت تحقیقی

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ بندرانزلی در این روزها شاهد استقبال کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها از فعالیت‌های پژوهشی این کانون بود.

استقبال کودکان و نوجوانان از فعالیت های هفته پژوهش کانون بندرانزلی

بر اساس این گزارش، برپایی کارگاه آموزشی  با حضور کارشناسان آموزش و پرورش و با نگاهی ویژه به اهمیت پژوهش‌های قرآنی، ازجمله فعالیت‌های این کانون بود که با برپایی نمایشگاه و تقدیر از اعضای‌پژوهش‌گر مرکز شماره ۲ کانون بندرانزلی همراه‌شد.

برپایی کارگاه آموزشی با نگاهی ویژه به اهمیت پژوهش در قرآن کریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =