جای خالی فرآیند ایده‌پروری در صنعت اسباب‌بازی محسوس است

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مشهد گفت: جای خالی فرآیند، ایده‌پروری و تبدیل ایده به محصول در حوزه‌ی اسباب‌بازی کشور محسوس است.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن حموله در آیین پایانی اولین رویداد ملی «استارتاپ اسباب‌بازی» در مشهد با بیان این مطلب گفت: در عصر حاضر توسعه صنعت اسباب‌بازی به دلایل بسیار از جمله نیازهای کودکان، امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: برای رفع این چالش کارشناسان امر در همه بخش‌ها اعم از تربیتی، هنری و صنعتی نقش غیرقابل انکار دارند و به‌یقین برگزاری این رویداد استارتاپی که شامل فرآیند آموزشی تجربی تبدیل ایده به کسب و کار، ایده‌پروری، آموزش‌های کاربردی در زمینه اسباب‌بازی به منظور ارتقا و توان‌مندسازی هسته‌های کارآفرینی و ایجاد بستر تعامل با صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران به توسعه صنعت اسباب‌بازی کمک خواهد کرد.

وی با بیان‌این‌که کودکان سرمایه‌های عظیم اجتماعی‌اند و آسیب‌های اجتماعی در بخش‌های مختلف در اولین قدم این سرمایه بزرگ را هدف خود قرار داده است، یادآور شد: بی‌تردید توسعه و تنوع تولید و گسترش اسباب‌بازی‌های متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ایجاد پیوست‌های فرهنگی به عنوان ابزاری اثر بخش در حوزه فرهنگ‌سازی و الگوسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای دقیقی است.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون اضافه کرد، نکته قابل توجه آن‌که صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی، امروزه درآمدی بیش از ۹۰ میلیارد دلار در جهان دارد که همین گردش مالی می‌تواند اهمیت آن را علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز نشان دهد.

 تلفیق هنر، صنعت و علوم تربیتی و روان‌شناسی در مجموع صنعت اسباب‌بازی را شکل داده و به غنای آن کمک می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تلفیق هنر، صنعت و علوم تربیتی و روان‌شناسی، صنعت اسباب‌بازی را شکل داده و به غنای آن کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: با ظهور فن‌آوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و فرآیندهای جدید ساخت و تولید اسباب‌بازی نیز روندهای جدید و به‌روزی را در جهان تجربه می‌کند.

حموله هم‌چنین بیان داشت: بر این نکته باور داریم که امروزه انتظارات مخاطبان اعم از خانواده‌ها و به ویژه کودکان از صنعت اسباب‌بازی بسیار متفاوت از گذشته است و دیگر به سادگی نمی‌توان رضایت‌ آن‌ها را جلب کرد و اگر این نیازها در داخل کشور مرتفع نشود مخاطب به سمت تولیدات خارجی می‌رود.

سرپرست دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی کانون هم‌چنین اظهار داشت: روندهای جدیدی که امروزه در صنعت اسباب‌بازی در جهان روزبه‌روز در حال گسترش است توجه به این حوزه را بیشتر نمایان می‌کند و بر تنوع و کیفیت محصولات افزوده می‌شود.

حموله در ادامه گفت: ما به عنوان متولیان امر اسباب‌بازی در کشور باید تلاش کنیم نگاهی همه جانبه به تمام این عرصه داشته باشیم و بتوانیم رصد مناسبی در این مسیر برای خود و دیگران فراهم کنیم  که در این میان ساخت و تولید محتوا، ایجاد زمینه بروز و ظهور ایده‏های نو و پرورش آن‌ها یکی از رسالت‌های‌مان در این عرصه است.

وی در پایان اضافه کرد: اسباب‌بازی به عنوان ابزار آموزش‌های غیرمستقیم و انتقال مفاهیم تربیتی و ابزار دیرپایی برای سرگرم ساختن کودک و ایجاد لحظه‌های با نشاط و خاطره‌انگیز، از اهمیت زیادی در میان خانواده‌ها برخوردار است و امیدواریم با همت و عزم تمامی تلاش‌گران این عرصه شاهد رشد و توسعه همه جانبه آن در کشور عزیزمان باشیم.

 اولین رویداد ملی «استارتاپ اسباب‌بازی» به همت بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی، ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و حمایت دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی از ۲۷ تا۳۰ آذر۱۳۹۷ در مشهد مقدس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =