کاروانی برای معرفی کانون و فعالیت‌های آن

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان در قالب کاروان فرهنگی در برنامه‌های هفته‌ی فرهنگی استان خوزستان حضور و اجرای بخش کودک این برنامه‌ها را بر عهده دارد. این برنامه‌ها در معرفی فعالیت‌های کانون به عموم مردم، تعامل با خانواده‌ها و جذب بیش‌تر اعضا کمک می‌کند.

گزارش: فرناز میری

هفته‌ی فرهنگی و ترویج فرهنگ شادی

هم‌زمان با اجرای دومین هفته‌ی فرهنگی استان خوزستان کاروان فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان، شنبه اول دی در قالب سه واحد سیار و حضور ۳۰ کارشناس و مربی از ساعت ۱۳ در پارک میراث شهرستان شوش به اجرای برنامه می‌پردازد. این برنامه با همکاری فرمانداری شهرستان شوش و همراهی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون در قالب اجرای برنامه‌هایی شاد برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌شود.

پیش‌تر نیز کاروان فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خوزستان در نخستین برنامه‌ی هفته‌ی فرهنگی این استان راهی شهرستان ایذه شده و به اجرای برنامه پرداخته بود.

هفته‌ی فرهنگی به پیشنهاد اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری استان خوزستان برگزار می‌شود و قرار است تا پایان عید نوروز در ۲۷ شهر استان اجرا شود. هدف از این برنامه برپایی ترویج فرهنگی شادی در بین خانواده‌ها است.

کاروان فرهنگی با حضور کلاغ قصه‌گوی خوزستان

یکی از روزهای این هفته‌ی فرهنگی به نام روز کودک نام‌گذاری شده و این روز به فعالیت‌های کانون اختصاص پیدا کرده است. حضور کانون در این بخش خیلی پررنگ‌تر است هر چند که سازمان‌هایی چون آموزش و پرورش و بهزیستی نیز حضور دارند؛ اما آن‌ها بیش‌تر دانش‌آموزان و کودکان را به این برنامه می‌آورند و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با کانون پرورش فکری خوزستان است.

در همین راستا روز شنبه اول دی، دومین هفته‌ی فرهنگی استان خوزستان در شهرستان شوش برگزار شد و کانون نیز در این برنامه حضور دارد.

۳۰ مربی و کارشناس استان خوزستان در این برنامه فعالیت‌های فرهنگی و هنری اجرا می‌کنند. همچنین ۱۲ عروسک نمایشی کانون پرورش فکری خوزستان اجرای برنامه دارند و در کنار آن بازی و سرگرمی و برنامه‌های بانشاط دیگری برگزار می‌شود. هدف اصلی این برنامه ضمن معرفی فعالیت‌های کانون به کودکان و خانوادهایشان ایجاد فضایی شاد برای کودکان و نوجوانان است.

این کاروان فرهنگی در قالب سه ماشین سیار طراحی و نقاشی شده به همراه پخش موسیقی کودکانه و همچنین کلاغ قصه‌گوی کانون پرورش فکری استان خوزستان که نماد جشن‌های قصه‌گویی در این استان است در هفته‌ی فرهنگی شرکت می‌کند. عروسک کلاغ قصه‌گوی کانون استان خوزستان در همه‌ی شهرها قصه‌های بومی و محلی را با همراهی مربیان کانون برای بچه‌ها اجرا می‌کند.

کانون پرورش فکری استان خوزستان در ۳۰ شهر مرکز ثابت و سیار و در هر شهر یک تا پنج مرکز ثابت یا سیار دارد. بر همین اساس در هر شهر برنامه‌های کاروان فرهنگی با همکاری مراکز فرهنگی هنری، مربیان و اعضای کانون آن شهرستان برگزار می‌شود.

به گفته‌ی بهرام یارزاده دهکردی، کارشناس روابط عمومی کانون استان خوزستان در نخستین برنامه‌ی هفته‌ی فرهنگی در شهرستان ایذه استقبال مخاطبان بالا بود و این برنامه بیش از دو یا ۳هزار مخاطب داشت. مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون استان خوزستان در هفته فرهنگی ایذه، با حضور کارشناسان و مربیان خود در دو منطقه‌ی کوشک نورآباد و ارگ اتابکی (طاق تویله) در دو نوبت صبح و بعدازظهر برنامه‌های مختلف و شادی را برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها اجرا کردند.

جذب بیشتر اعضا در کنار خاطره‌ی خوب کانون

شعله پرند، کارشناس مسئول بخش فرهنگی کانون استان خوزستان

پرند که سابقه ۲۹ سال همکاری را با کانون پرورش فکری دارد درباره‌ی اهمیت حضور کانون در چنین برنامه‌هایی می‌گوید: حضور کانون در هفته‌ی فرهنگی خوزستان در معرفی کانون و فعالیت‌های کانون نقش به‌سزایی دارد و تاثیرات خوبی در جامعه به‌ویژه بر والدین می‌گذارد؛ چراکه تعامل با والدین از وظایف ما مربیان کانون است.

به گفته‌ی او از آن‌جا که مخاطب هفته‌ی فرهنگی عموم مردم هستند برنامه‌های کانون در قالب نمایش عروسکی و بیش‌تر پیام‌ها از طریق عروسک‌ها منتقل می‌شود؛ چراکه بچه‌ها با این عروسک‌ها ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

این کارشناس مسئول توضیح داد: وقتی یک کودک عروسکی را می‌بیند و به سمت آن کشیده می‌شود ناخودآگاه پدر و مادر هم با او به سمت عروسک می‌آیند، سوال می‌پرسند، دست عروسک‌ها را می‌گیرند، آن‌ها را بغل می‌کنند، عکس یادگاری می‌گیرند و در واقع موسیقی شادی که در فضا پخش می‌شود و شادی و هیجانی که برای بچه‌ها به‌ وجود می‌آید باعث شادی پدر و مادر می‌شود و خاطره‌ی خوبی از کانون در ذهن آن‌ها نقش می‌بنند.

او ادامه داد: برپایی این هفته‌ی فرهنگی با همکاری کانون ایده‌ی خیلی خوبی بود. مانند کارناوال‌های شادی که در خیلی از کشورها شاهد برگزاری آن هستیم و در میان فعالیت‌های ما کمتر دیده می‌شد. البته پیش از این کارناوال شادی عروسک‌ها که در کرمانشاه برگزار شد نیز خیلی جالب بود.

به گفته‌ی پرند در حال حاضر در استان خوزستان با برپایی هفته‌ی فرهنگی به نوعی کانون و فعالیت‌های کانون معرفی می‌شود و هم خانواده‌ها به سمت کانون سوق داده می‌شوند. همچنین مربیان و کارشناسان کانون در محیط صمیمی ایجاد شده توضیح‌های خودشان را در ارتباط با موضوع‌هایی مانند این‌که فعالیت‌های کانون کتاب محور است یا چرا از عروسک استفاده می‌شود، ارایه می‌کنند.

پرند که خود از کلاس سوم دبستان عضو کانون پرورش فکری بوده است، می‌گوید: در کاروان فرهنگی بیش تر فعالیت‌هایی مانند بازی و سرگرمی، بازی‌هایی با استفاده از ابزار، عمو زنجیرباف و اجرای نمایش و عروسک‌گردانی را ارایه می‌کنیم. البته کتاب‌ها و فعالیت‌های کانون را در قالب بنر یا ماکت نیز بر روی ماشین‌های همراه کاروان برای آشنایی عموم به نمایش می‌گذاریم.

به گفته‌ی او این حرکت در قالب هفته‌ی فرهنگی هر استان یا اجرای برنامه‌های کانون در بیرون از مراکز به معرفی کانون و فعالیت‌های آن خیلی کمک می‌کند. در حقیقت چنین اقدامی منجر به آشنایی والدین با فعالیت‌های کانون و جذب اعضا می‌شود. از سوی دیگر خاطره‌ی خوبی از کانون باقی می‌ماند و یک روز خیلی شاد و به یادماندنی را برای کودکان و خانواده‌ها رقم می‌زند.

پرند در پایان تاکید کرد: مربیان کانون با لحن، کلام، زبان بدن و نگاه دقیق و پرجاذبه در جذب اعضا و معرفی صحیح فعالیت‌های کانون موثر هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =