اتفاقات خوب در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از روز ۲۶ تا ۲۹ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و اتفاقات خوبی در این سه روز رقم خورد.

افتتاح نگارخانه و تکریم از مصطفی رحماندوست

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در روز دوشنبه ۲۶ آذرماه با افتتاح نگارخانه جدیدی در مرکز به نام شهید محمدطاها، شهید معصوم فاجعه، تروریستی اهواز و نکوداشت مصطفی رحماندوست با حضور جمعی از مدیران و چهره‌های شاخص هنری و فرهنگی، کار خود را به طور رسمی آغاز شد.

در آیین نکوداشت مصطفی رحماندوست، که در اولین روز از جشنواره برگزار شد، غلامرضا امامی، نویسنده، مترجم و از مدیران سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهمانان این مراسم، درباره مصطفی رحماندوست گفت: بیش از ۵۰ سال با مصطفی رحماندوست دوست هستم و معتقدم شعر به جهان رنگ می‌دهد، شعر دنیای ما را زیبا و آسمان را آبی‌تر و زمین را سبزتر می‌کند. مصطفی عزیز ما شاعر است و زیبایی به جهان می‌بخشد، از غم‌ها می‌کاهد و به شادی‌ها و بازی‌های کودکان می‌افزاید.

مصطفی رحماندوست نیز در ادامه در سخنانی درباره قصه‌گویی گفت: حدود ۴۰ سال پیش به فکرم افتاد قصه‌گویی را سروسامان دهم که درسی در دانشگاه علامه طباطبایی راه‌اندازی کردم و بعد از آن، به دلیل اهمیت قصه‌گویی، یک کتاب با موضوع قصه‌گویی نوشتم که بارها تجدید چاپ شده است.

وی در مقابل اظهارنظر برخی درباره از رونق افتادن قصه‌گویی به دلیل گسترش فضای مجازی و اینترنت، قصه‌گویی را نسبت به گذشته پررنگ‌تر ارزیابی و شاهد این ادعا را برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی و مادران قصه‌گو مطرح کرد و گفت: ما ظرفیت بیشتری برای گسترش قصه‌گویی داریم تا گسترش مطالعه. به همین دلیل من شیوه‌های مختلفی برای قصه‌گویی پیشنهاد دادم که در کارگاه امروز نیز آن را مطرح می کنم و گسترش قصه‌گویی سبب خواهد شد مطالعه و کتاب‌خوانی گسترش یابد.

کتاب «قصه زندگی من» و «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» در دومین روز از برپایی جشنواره رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «قصه زندگی من» نوشته شرمین نادری و «فرهنگ‌ قصه‌شناسی یلدا» به کوشش علی خانجانی سه‌شنبه ۲۷ آذر در دومین روز از برپایی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

شرمین نادری نویسنده کتاب «قصه زندگی من» در این مراسم با اشاره به انتخاب از بین قصه‌های ۹۰ ثانیه جشنواره قصه‌گویی که تعدادشان بیش از ۱۸۰ قصه بود، گفت: کتاب «قصه زندگی من» از بهترین اتفاق‌های زندگی من بود. امروز نیز یکی از بهترین روزهای زندگی من به حساب می‌آید چراکه اولین‌ اساتید زندگی‌ام را یک‌جا در کنار هم می‌بینم.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب، قصه آدم‌هایی است که به من اعتماد کردند و اجازه دادند تا با روایت من به نگارش درآید.

نادری با بیان این‌که این قصه‌ها قابلیت به نگارش درآمدن داشتند و خیلی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده است، گفت: چیزی در سرشت قصه است که وقتی تعریف می‌شود، اتفاق خوبی می‌افتد و سبب همدلی جمعی می‌شود، چیزی که الان در کشور خیلی به آن نیاز داریم تا از فرهنگ، رنج‌ها و شادی‌های یکدیگر مطلع شویم.

بر این اساس، مجموعه ۱۶ جلدی کتاب «فرهنگ‌ قصه‌شناسی یلدا» شامل قصه‌های عامیه ایرانی به کوشش علی خانجانی جمع‌آوری شده است که تا ۸ ماه آینده هر ماه دو جلد از این مجموعه منتشر خواهد شد.

خانجانی در معرفی این مجموعه گفت: «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» بخشی مستقل از دانش‌نامه‌ی بزرگ قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی است که بیش از ۸هزار روایت از قصه‌های شفاهی به ثبت رسیده را به قصه‌پژوهان و دوست‌داران قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی معرفی می‌کند. هدف از گردآوری آن علاوه بر فراهم آوردن زمینه‌ای برای قصه‌پژوهان، حفظ و نگهداری قصه‌های شفاهی و معرفی به قصه‌گویان، دانشجویان و کلیه‌ی دوست‌داران تحقیق در زمینه‌ی فولکلور، ادبیات شفاهی و عامیانه‌ی ایران زمین است.

همچنین مراسم جشن امضای کتاب «قصه زندگی من» با حضور مهتاب کرامتی در جریان دومین روز از برپایی جشنواره قصه‌گویی در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نکوداشت احترام برومند در جشنواره قصه گویی

مراسم نکوداشت احترام برومند، چهارشنبه ۲۸ آذر در جریان سومین روز از جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

منصور ضابطیان پشت تریبون حاضر شد و درباره احترام برومند گفت: معمولا خیلی چیزها مثل صحبت کردن از یک شخص همراه با کلیشه است، اما برای من کلیشه و سخت نیست درباره خانم برومند صحبت کنم. البته سخت است به بچه‌های حاضر در سالن بگویم می‌خواهم در مورد چه کسی صحبت کنم.

وی خطاب به بچه‌های حاضر در سالن توضیح داد: الان چندین شبکه تلویزیونی داریم، اما قدیم و زمان ما، دو شبکه داشتیم که بعدازظهرها خانم مهربانی برای ما صحبت می‌کرد که آن خانم احترام برومند بود. آن زمان ما نقاشی می‌کشیدیم و برای تلویزیون می‌فرستادیم تا نمایش بدهند. من هم نقاشی‌ام را فرستادم و یک روز برای من کارت زرد رنگی ارسال شد که خانم برومند از من برای حضور در این برنامه تشکر کرده بود. این کارت و تشکر خانم برومند برای من بسیار ارزشمند بود و رویاهای من را ساخت، حال امروز من در آن رویا زندگی می‌کنم. خانم برومند اگر من الان در این جایگاه هستم، به دلیل پرورش آن رویاها بود و خیلی متشکرم که رویاهای من را ساختید.

احترام برومند نیز از فعالیت‌های موثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و افرادی که در سالن حضور داشتند، تشکر کرد.

دیدار شرکت کنندگان در جشنواره قصه گویی با معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران

قصه‌گویان ایرانی و خارجی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شب ۲۸ آذر ۱۳۹۷ مهمان برج میلاد تهران شدند.

در این مراسم فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه‌گویی نوعی نگهبانی از این دارایی معنوی است و شما که برای قصه‌گویی تلاش کردید به نوعی نگهبانان این گنجینه ارزشمند هستید.

در ادامه ولی‌الله شجاع پوریان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: رشته تحصیلی من ادبیات بوده و با قصه‌گویی آشنا هستم. ردپای قصه‌گویی را از پنج هزار سال پیش در ادبیات شفاهی و سپس مکتوب ایرانی می‌توان پیدا کرد. ادبیات غنی فارسی که بدون اغراق یکی از عمیق‌ترین ادبیات جهان است چهره ها و قهرمانان بین‌المللی بزرگی در قصه‌گویی دارد و کتاب‌های مرجع و کلاسیک ادبیات ایرانی مثل شاهنامه فردوسی، بوستان و گلستان سعدی و آثار دیگر صاحبان ادب ایران آکنده از قصه‌های آموزنده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری تهران برای کودکان برنامه‌های متنوعی دارد و یک مصوبه قانونی به نام «تهران شهر دوستدار کودک» دارد که سعی می‌کند در بخش‌های مختلف شهر تهران به آن عمل کند. بخش قابل توجهی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در کلانشهر تهران به کودکان اختصاص دارد و در این زمینه از صاحب‌نظران و صاحبان اندیشه به خوبی استفاده می‌شود. شهرداری تهران در زمینه فعالیت فرهنگی برای کودکان با نهادهای بین المللی نیز همکاری دارد.

این مراسم با تقدیر فاضل نظری از معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران پایان یافت.

آیین نکوداشت بهرام شاه‌محمدلو در آخرین روز جشنواره

در روز پنج‌شنبه ۲۹ آذرماه و پس از قرائت بیانیه داوران جشنواره، برگزیدگان بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اعلام و در پایان مراسم نکوداشت بهرام شاه‌محمدلو برگزار شد و فاضل نظری به همراه راضیه برومند و سهراب و کاوه شاه‌محمدلو از این هنرمند پیش‌کسوت تقدیر کردند.

شاه‌محمدلو در سخنانی کوتاه گفت: پر از مهربانی و شادی شدم از شما و برایم بسیار ارزشمند است. به جز آرزوی سلامتی برای شما صحبت دیگری ندارم. از راضیه  برومند که سال‌ها در مورد کودکان کار کرده، نوشته و اجرا کرده‌ است تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از سهراب و کاوه به دلیل شایستگی‌هایشان.

فاضل نظری نیز در این مراسم گفت: همه ما کودک درونی داریم که امروز بزرگ شدن‌مان باعث شده پیوندش با ما قطع شود اما در برخی موارد مثل این مراسم باز هم کودکی می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما به کسانی که خاطرات خوشی برایمان ساختند، وفاداریم بنابراین این خبرخوشی برای شما مربیان و قصه‌گویان است که برای کودکان کار می‌کنید و خیال‌تان راحت که حتما این کودکان و نوجوانانی که عمرتان را صرف آن‌ها می‌کنید، اینچنین حسی را به شما خواهند داشت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: ما و همچنین قصه‌گویان وظیفه داریم در راستای ارتقا و رشد کودکان و نوجوانان کشور قدم برداریم.

گفتنی است؛ در این دوره از جشنواره، ۵۲ قصه‌گوی بخش‌های ملی و بین‌الملل از شهرهای مختلف ایران و ۷ کشور استرالیا، ‌ فرانسه، لبنان، ‌ کره، افغانستان، اسپانیا و ترکیه، طی سه روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰ با یکدیگر رقابت پرداختند و کارگاه ویژه قصه‌گویی پدران و مادران، برپایی کارناوال عروسکی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی از دیگر مراسم ایام برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =