تشریح سیاست‌ها و راهبردهای کلی کانون در نشست فصلی مدیران کل

نشست فصلی معاونان و مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای ۲۹ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۷ و هم‌زمان با برپایی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران برگزار شد. در این نشست نمونه‌هایی از تجربه برگزاری چند جشنواره و مهرواره ستاد مرکزی و اداره‌های کل استانی در معرض دید حاضران قرار گرفت و مدیرعامل، معاونان و برخی مدیران کل در این‌باره سخن گفتند.

فاضل نظری مدیرعامل کانون در این نشست و در دو سخنرانی جداگانه بخشی از دیدگاه‌ها و سیاست‌های کلی کانون را تشریح کرد و در ادامه خواستار تلاش بیشتر برای تقویت روح کلی اخلاق حاکم در کانون، اهتمام به فرهنگ سازمانی، سلامت مالی و جوان‌گرایی در سازمان شد.

برگزاری مهرواره‌های غیر رقابتی به جای جشنواره‌های رقابتی ویژه کودکان و نوجوانان، تلاش برای معرفی بیشتر و در معرض نقد قرار گرفتن کانون، تغییر درعنوان و شیوه برگزاری برنامه‌های شادپیمایی با گره‌زدن تئاتر خیابانی، تئاتر عروسکی و نمایش‌های آیینی از جمله پیشنهادهای رییس هیات مدیره کانون بود.

گزارش زیر انعکاس‌دهنده برخی از سخنان معاونان و مدیران کل کانون است که جریان کلی این نشست را بازگو می‌کند.

معاون فرهنگی کانون: ۱۰ انجمن تخصصی در حال راه‌اندازی است

معاون فرهنگی کانون در ابتدای این نشست با اشاره به سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های فرهنگی سال ۹۷ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در یک سال گذشته سیاست‌ها و راهبردها ابلاغ شده و همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌ها اعلام و تبیین شده است و در سال ۹۷ باید عملکردهای استانی را ارزیابی کنیم و از این پس پرداخت‌های بودجه‌ استان‌ها بر مبنای عملکردهای فرهنگی آن‌ها صورت می‌پذیرد. معیارها و شاخص‌های جدید ابلاغ می‌شود و از نشست فصلی آینده هر سه ماه یک‌بار رتبه‌بندی و ارزیابی عملکرد استان‌ها را بر مبنای نوع فعالیت اعلام می‌کنیم.

حفظ و تقویت شان و جایگاه مربیان سیار کانون

معاون فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند اهداف کانون را پیش ببرد و موفق باشد مراکز سیار شهری و روستایی این مجموعه است. شأن و هویت مربیان سیار، درست تعریف نشده است. این مربیان برند کانون هستند و برای تعریف جایگاه و برندسازی آنان باید تدابیری اندیشیده شود.

ایجاد موج قصه‌گویی در جامعه

زمردیان در بخش دیگری از سخنانش در مورد جشنواره قصه‌گویی توضیح داد: قصه‌گویی به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت شده است. باید جغرافیای قصه‌گویی را از کانون بیرون ببریم و از همه ظرفیت‌ها برای تبلیغات آن استفاده کنیم. باید موج قصه‌گویی از سوی کانون در شب یلدا ایجاد شود. قصه‌گویی از ابزارهایی است که پل جدی بین گذشته و حال است و در تبادل عناصر فرهنگی و سنت‌های گذشته می‌تواند موفق باشد.

معاون فرهنگی کانون در ادامه سخنان خود بر برگزاری مهرواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی در استان‌ها تأکید کرد و گفت: هدف از برگزاری مهرواره‌ها، جشنواره‌های غیررقابتی و فعالیت‌هایی است که نمود بیرونی کانون را معرفی کند. مهرواره‌ها باید تبدیل به جشن کودکان و نوجوانان در استان‌ها شود و ظرفیت گردشگری ایجاد کند و مشارکت بخش‌های مختلف را به وجود بیاورد و معرف کانون باشد.

کانون باید به‌سراغ مخاطب برود

وی همچنین بر ضرورت توجه به موضوع راه‌اندازی انجمن‌های تخصصی، جذب شریک فرهنگی در فعالیت‌ها و توجه به موضوع آموزش مهارت‌های زندگی تاکید کرد و از مدیران کل استان‌ها خواست تا در اجرای برنامه‌ها صرفاً منتظر رجوع مخاطب نباشند و در هر جایی که می‌توانند کاری کنند که کانون به سراغ مخاطب خود برود.

معاون فرهنگی کانون در ادامه تاکید کرد که از این پس بررسی عملکرد استان‌ها بر مبنای شاخص‌های کیفی انجام خواهد شد.

زمردیان در پایان با تاکید بر این نکته که فعالیت‌های تخصصی کانون را باید جدی بگیریم، افزود: تاکنون ۱۰ انجمن معرفی شده است و دو انجمن سرود و هنرهای نمایشی کار خود را آغاز کردند.

نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون هم در مورد مسایلی همچون انجام مصاحبه‌های کارشناسی برای معاون فرهنگی استان‌ها، تجهیز و استانداردسازی مراکز فراگیر و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان این مراکز و... سخن گفت.

در این نشست ۴ تجربه استان‌های کرمانشاه در زمینه برپایی شادپیمایی عروسک‌ها، کردستان در زمینه برپایی مهرواره بوکه‌بارانه، خوزستان در حوزه خدمت‌رسانی به مناطق حاشیه‌ای شهرها و یزد در زمینه ایجاد پارک علم و فن‌آوری از سوی مدیران کل کانون این استان‌ها تشریح شد.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون: ساختار اداری در دست تغییر است

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون نیز در این نشست بر اهمیت ارتباط بیشتر مدیران کل کانون استان‌ها با مسئولان و نمایندگان استان تاکید کرد و این ارتباط‌ها را در حوزه جذب اعتبارات مالی و رفع مشکلات نیروهای انسانی کارساز دانست.

امیرحسین آزادی‌وفا همچنین ضرورت ایجاد میز خدمت در اداره‌های کل کانون استان‌ها، اهمیت ساماندهی ساعات‌های محاسبه بیمه مربیان پاره‌وقت بر اساس تصمیم‌های جدید، تعلق گرفتن ساعت پاس شیر برای خانم‌های همکار دارای نوزاد بر اساس بخشنامه ارسال شده به اداره‌های کل کانون و توجه بیشتر به مسایل رفاهی کارکنان را یادآور شد و در عین حال از پایان‌مطالعه برای تغییر ساختار اداری کانون و ارایه آن به سازمان امور اداری و استخدامی کشور خبر داد.

مهدیار نویدادهم سرپرست دفتر فن‌آوری اطلاعات و تحول اداری نیز در مورد نرم‌افزار جدید کتابداری کانون، ایجاد دو سرویس قصه‌گویی و آموزش برای فضای مجازی و همچنین طراحی اپلیکیشن در این حوزه و... توضیح‌هایی داد.

رفع ضعف‌های رقابتی، راهبرد کانون زبان ایران

رییس جدید کانون زبان ایران هم بر این نکته تاکید کرد که درآمدزایی این مجموعه باید با لحاظ‌کردن مسایل فرهنگی و وجهه‌ی این نشان معتبر و باسابقه صورت بگیرد.

مصطفی مومنی با بیان این‌که بهبود وضعیت امکانات، تجهیزات و مکان‌های آموزشی کانون زبان ایران، می‌تواند ضعف‌های رقابتی ما را بپوشاند، به تشریح سه محور از مزیت‌های رقابتی پرداخت که به گفته‌ی وی در صورت بروز می‌تواند باعث اعتلای کانون زبان در بازار پررقابت مجموعه های آموزشی شود.

او در این زمینه ابتدا تغییر در روش‌های آموزشی و گذر از شیوه‌های سنتی به روش‌های نوین با تکیه بر تغییرات نظریه‌های روان‌شناسی در حوزه یادگیری و آموزش را ضروری عنوان کرد و در ادامه اهمیت رفع کاستی‌های محتوایی در منابع آموزشی کانون زبان را یادآور شد و افزود: محتوای آموزشی باید کاربردی، جذاب و مبتنی بر ابزارها و دانش روز باشد.

کیفیت تعامل، سومین مزیتی بود که مومنی به آن اشاره کرد و توضیح داد: بخشی از این تعامل به رفتارهای مدیریتی و بخشی از آن به نحوه برخورد مدرسان و مربیان با زبان‌آموزان برمی‌گردد که در این زمینه نظارت بر مراکز را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. باید مراکز آموزشی ما از شیوه رفتارهای غیرمحترمانه با مراجعه‌کنندگان فاصله بگیرند و به مشتری‌مداری روی بیاورند.

رییس کانون زبان ایران راهبردهای تعیین شده از سوی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را جهت بخش به مسیر آتی کانون زبان عنوان کرد و افزود: این مجموعه در تغییر روش‌های ارایه آموزش زبان و ساختارها به آن استراتژی ها توجه جدی خواهد کرد.

به گفته‌وی «تمرکز بر هدف آموزش زبان به‌منظور ایجاد هم‌رفت فرهنگی و ورود محتوای مبتنی و متناظر با سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، «اصلاح ساختارهای اجرایی، گردش اطلاعات و گردش مالی»، «توسعه زبان‌های غیر انگلیسی» و «رفع ضعف‌های رقابتی» چهار راهبرد اعلام شده مدیرعامل کانون است که کانون زبان ایران در مسیر پیشرفت به آنها اهتمام خواهد داشت.

معاون تولید کانون: تولیدات استانی ساماندهی می‌شود  

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مربیان و کارکنان کانون در حوزه نشر کتاب و تولیدات استفاده خواهد شد.

حسین ربانی‌غریبی در نشست فصلی مدیران کل استان‌های کانون که در تهران برگزار شد تصریح کرد: تولیدات کانون از سال‌های پیش با بازار مشابه خود تفاوت داشته است و به بُعد تجاری آن چندان اهمیت داده نمی‌شد و این آثار به صورت عمده از ارزش تجاری برخوردار نیست.

او ادامه داد در این زمینه سال‌هاست که کانون در حوزه تولیداتش سرفصل مشخصی را برای تولید استانی در نظر نگرفته است. اما پی‌گیر هستیم که فضایی را به‌ویژه در حوزه کتاب ایجاد کنیم چراکه در استان‌ها این قابلیت وجود دارد که با یک دروازه‌بانی اولیه این آثار تولید یا منتشر شود. قصد داریم این بخش را فعال کنیم.

معاون تولید کانون با بیان ‌این‌که در حوزه فیلم بلند سینمایی از ابتدای تاسیس کانون حدود ۴۰ اثر تولید شده است، تاکید کرد: کانون در این آثار تولیدشده خود هیچ‌گاه از چارچوب خودش خارج نشده و اصول حرفه‌ای و بنیادی را نادیده نگرفته است به‌همین دلیل آثار استانی هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ربانی با تاکید بر ارزش نشان مرغک کانون، از مدیران کل استان‌ها خواست تا در زمینه تولید فیلم از طریق کانون در تهران اقدام کنند.

معاون تولیدکانون در ادامه از آغاز پیش‌تولید اولین فیلم بلند پویانمایی کانون خبر داد و اظهار امیدواری کرد این اثر بتواند برای نمایش در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۸ آماده شود.

او همچنین اهمیت فعال‌تر کردن حوزه تولید تئاتر در استان‌ها را یادآور شد و افزود: در استان‌ها باید ظرفیت سالن‌های‌مان را در اختیار مخاطب قرار دهیم. به عنوان مثال مرکز تئاتر کانون در مشهد پایگاه مهمی است که هم دارای سالن بیرونی و هم سالن داخلی است یا در استان مازندران سالن تئاتر برای اجرای نمایش راه‌اندازی شده است.

چاپ آثار مربیان در انتشارات با رعایت استانداردهای کانون

در ادامه این نشست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون نیز از آمادگی این مجموعه برای چاپ آثار همکاران و مدیران کانون با رعایت استانداردهای لازم خبر داد.

روح‌الله کاظمی‌زاده با اعلام این خبر که تاکنون ۲۰ عنوان کتاب جدید منتشر و حدود ۴۰ عنوان کتاب در ۷۲ نوبت در سال جاری بازنشر شده است، گفت: ۱۵ عنوان کتاب جدید دیگر هم در مرحله انتشار قرار دارد و در مجموع تاکنون ۴۰۰هزار نسخه کتاب به چاپ رسیده است.

او در همین زمینه ادامه داد: مجموعه ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» در مرحله صفحه‌بندی است. این مجموعه جزء کتاب‌های مرجع محسوب می‌شود که با توجه به تعداد زیاد کتاب‌های آن حداکثر ۲هزار نسخه منتشر و به صورت گزیده به مراکز کانون در استان‌ها ارسال خواهد شد.

وی توضیح داد که «کتاب‌، تئاتر، اسباب‌بازی» در مرحله پایانی است و یادداشت‌نامه «مهر تا مهر» نیز به‌عنوان بهانه‌ای برای مشق یا یادداشت کردن و همچنین خاطره‌ نوشتن کودکان و نوجوانان منتشر و در مورد مجموعه کتاب انیمیشن نیز جلسه‌هایی برگزار شده است.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون همچنین یادآور شد که فرایند جذب ایده برای چاپ کتاب ترمیم خواهد شد و به‌دنبال حرکت به‌سمت سفارش‌دهی هستیم و از این پس به صورت پنجاه پنجاه هم سفارش می‌دهیم و هم سفارش می‌پذیریم.

آموزش فیلم‌سازی به مربیان از سوی مدیریت سینما و تئاتر کانون

 مدیرکل سینمایی و تئاتر کانون به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که از ۱۲ تا ۱۶ اسفند برگزار می‌شود در نشست فصلی مدیران کل کانون کشور گفت: امسال تمامی استان‌ها در بخش مسابقه ایران و کودک این جشنواره درگیر می‌شوند و یکی از سالن‌های آن‌ها به این رویداد اختصاص می‌یابد.

محمدرضا کریمی‌صارمی افزود: ۸۴ کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند و این رویداد هنری جزء ۱۰ جشنواره برتر جهان به شمار می‌رود چراکه رفتارهای این جشنواره در چارچوب استانداردهای بین‌المللی است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته و در حاشیه جشنواره دوره‌های آموزشی متعددی برای مربیان کانون برگزار کردیم که این امر باعث رشد فعالیت انیمیشن در مراکز کانون سراسر کشور شد. در عین حال امسال هم دوره‌های فیلم‌نامه‌نویسی خلاق و همچنین اقتباس برای مربیان برپا می‌شود تا با وجود آن‌ها اعضای کودک و نوجوان بیشتری جذب فعالیت‌های مراکز کانون شوند. در عین حال آماده برگزاری دوره‌های آموزشی سینما و تئاتر برای مربیان در طول سال هم هستیم.

کریمی‌صارمی همچنین از سفر تریلی تئاتر سیار جدید کانون با نام «پیک امید» به ۴ استان کشور تا پایان سال ۱۳۹۷ خبر داد و افزود: برنامه سفر تریلی در سال آینده نیز در کتابچه‌ای تا پایان اسفند آماده می‌شود و پیش‌بینی کرده‌ایم این تریلی در سال آینده ۲۳۰ اجرا در سراسر کشور داشته باشد.

وی برای اعزام گروه‌های تئاتری کانون به استان‌ها با توجه به تجربه‌ای موفق در مازندران اعلام آمادگی کرد.

مدیرکل سینمایی و تئاتر کانون همچنین گفت: تا پایان سال برخی سالن‌های نمایش کانون در استان‌ها با همکاری بنیاد سینمایی فارابی سامان‌دهی و مجهز به سیستم پخش بسته سینمای دیجیتال (DCP) می‌شود.

حامد میرزاحسینی مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع کانون هم با بیان این‌که سیستم فروش و عرضه تولیدات کانون در حال واگذاری به بخش خصوصی است، توضیح داد: فروشگاه‌هایی که در شان کانون است، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =