«تاریخ از این ور»، بیان طنزگونه‌ زندگی هفت چهره تاریخی

«تاریخ از این‌ور»‌، کتابی طنز به قلم احمد عربلوست که به تازگی چاپ پنجم آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نویسنده اثر در شرح کتاب خود نوشته است: «تاریخ پر از حوادث عجیب و گاه شگفت‌آوری است که مطالعه آن همواره شیرین است. یک نوع شیرینی که گاه تلخی گزنده‌ای را نیز در انتها دارد! پرداختن به حوادث تاریخی و مخصوصاً زندگی بعضی از افراد که در تاریخ نامی مشهورتر دارند آن هم به زبان طنز شیوه‌ای است که بعضی‌ها کار کرده‌اند و ما نیز هم در این کتاب با آن شیوه حرف زده‌ایم.»

بر این اساس کتاب شرح متفاوتی از زندگی «چنگیز خان مغول»، «تیمور لنگ»، «ناصرالدین شاه»، «هارون‌الرشید»، «ناپلئون»، «مارکوپولو» و «کریستف کلمب» در ۱۲۴ صفحه است.

عربلو در نقل زندگی مارکوپولو آورده است: «بعد از چند سال‌، ‍پولوها به قصر قوبیلای خان رسیدند. عجب قصری بود! جلو قصر، یک درخت نقره‌ای وجود داشت که روی شاخه‌های آن، چهار کله شیر دیده می‌شد و یک فرشته که وقتی شیپور می‌زد، از دهان شیرها عسل و برنج دم کشیده و شربت و پیتزا بیرون می‌زد. (به من مربوط نیست که این چیزها راست بوده یا دروغ. پولوها این‌طور گفته‌اند. من فقط موضوع پیتزا را از خودم در آورده‌ام! ‌همین! خان مغول که استعداد عجیب پولوها را در سفیر ‌شدن و سفرنامه نوشتن دریافته بود، دوباره آنها را به اروپا فرستاد که سر راه، اطلاعاتی هم از وضعیت سرزمین‌هایی که فتح کرده بودند، برای او تهیه کنند.»

این کتاب که از سوی ویدا ربانی تصویرگری شده مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.

گفتنی است «تاریخ از این ور» با قیمت ۸هزار و ۵۰۰ تومان و شمارگان ۳۲هزار نسخه (با چاپ‌های قبلی) از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =