ضرورت شناخت صحیح مخاطب در فرآیند برنامه‌ریزی فرهنگی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، اولین نشست حوزه‌ای مربیان و کارشناسان فرهنگی در روز شنبه ۸آذرماه۱۳۹۷، با حضور مربیان مراکز مشهد و به منظور تحلیل برنامه‌های انجام شده در واحد فرهنگی برگزار شد.

ابراهیم‌ زره‌ساز مدیرکل کانون در ابتدای نشست ضمن قدردانی از زحمات خالصانه و مجدانه مربیان به حضور فعال آنان در خط عملیاتی فعالیت‌های کانون اشاره کرد و گفت: برای انجام فعالیت‌های موثر، هدفمند و کارآمد نیاز به برنامه‌ریزی عملیاتی و اجرایی داریم و اگر این برنامه‌ریزی با حداکثر مشارکت عوامل اجرایی و با تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شود، بدون شک موفق خواهد بود.

زره‌ساز با تاکید بر اهمیت شناخت مخاطب در برنامه‌ریزی، از مربیان خواست به شرایط اجتماعی، فرهنگی و روحی مخاطبان خود توجه داشته و با شناخت صحیح از آنان فعالیت‌های سالم، اصولی و علمی را در یک فضای دوستانه برنامه‌ریزی و بر نقش همراهی و همیاری والدین و تعامل دوسویه آنان با سیاست‌های کانون توجه کنند.

مدیرکل کانون استان به وظایف مدیریتی چون برنامه‌ریزی، ساماندهی، به‌کارگیری نیروها، هدایت و بازخورد اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من یکی از مهم‌ترین اصول در مدیریت، کنترل و بررسی بازخورد فعالیت انجام شده در مخاطب است و ما باید تاثیر رفتار و عمل خود را بر مخاطب بسنجیم و در صورت لزوم برنامه‌ را اصلاح، تعدیل و یا حتی حذف کنیم.

او در ادامه سخنان خود از تکنیک SWOT به عنوان یکی از تکنیک‌های برنامه‌ریزی راهبردی یاد کرد و گفت: با این تکنیک نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌های سازمان شناسایی و براساس آن برنامه‌ریزی کاربردی و موثر صورت می‌گیرد و من از کارشناسان ستاد انتظار دارم با توجه به اهداف و سیاست‌های کانون و تجزیه و تحلیل عملکرد مراکز در سال جاری، برنامه‌ریزی سال ۱۳۹۸ را براساس تکنیک SWOT آماده کنند.  

زره‌ساز در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم شناخت نسل امروز از ارزش‌های دینی و ملی گفت: نسل نوپای ما انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند و شما در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی می‌توانید با استفاده از هنر قصه‌گویی، دریچه‌ای نو به دنیای کودکان و نوجوانان بگشایید و در آستانه طلیعه پنجمین دهه از انقلاب اسلامی که دهه «امید، توسعه و پیشرفت» است آنها را در بازیابی هویت ملی و مذهبی‌شان یاری دهید.

برگزار کردن فعالیت‌های فرهنگی در مناطق کم‌برخوردار و استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه سیار در توسعه عدالت اجتماعی، به‌روزرسانی فعالیت‌های کتاب‌محور و فرآیندمحور، افزایش جذب و پایدارسازی اعضای فعال، جذب مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در استان، توانمندسازی و ارتقای بینش نظری و عملی نیروی انسانی و تلاش در جهت تشکیل انجمنهای تخصصی از جمله اهداف کانون است که در این نشست ابراهیم‌زره‌ساز بدان تاکید کرد.

گفتنی است در ادامه نشست مربیان حوزه ۱ ،ضمن اطلاع از نتیجه تحلیل و ارزیابی عملکرد فعالیت‌های خود در سطح مراکز، از تجربیات و نقطه‌نظرات کارشناسان در راستای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی بهره‌مند شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =