کد خبر: 284964
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
نشست زمستانی انجمن ادبی مهتاب نیشابور

ششمین نشست انجمن ادبی مهتاب با حضور کارشناس آفرینش‌های ادبی استان و اعضای مراکز کانون شهرستان نیشابور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، ششمین نشست انجمن ادبی مهتاب در روز پنج‌شنبه ۱۳دی‌ماه۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی هنری شماره۱ کانون نیشابور برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی استان در این نشست در خطاب به اعضای انجمن گفت: شما وارثان سال‌ها تلاش و کوشش اجداد خود با پیشینه غنی هستید که آثاری بسیار ماندگار را در ادبیات ایران و چه بسا در سطح جهان به ثبت رسانیده‌اند و همین مسئله است که آثار اعضاء مراکز نیشابور را در گذشته و امروز متمایز و دارای اهمیت می‌کند و این مسئله را در ذهن متبادر می‌سازد که شعر و ادبیات در تار و پود مردم این شهر نهادینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر آثار شما در قالب یادداشت ادبی نوشته شده است که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است و می‌توانید در این قالب موضوعات را از دنیای خود و تجربیاتی که متعلق به شماست وام بگیرید. اما آن‌چه در بررسی آثار شما مشهود است، وجود تشبیهات متعدد در آثار بود که مخاطب فرصت مکث و تمرکز بر روی آثارتان را از دست می‌دهد، در حالی که بهتر است برای هر تصویر زمینه‌چینی کنید و بعد به منظره و تشبیه بعدی بپردازید.

بزم‌آرا یادآورشد: ایجاز در نثر ادبی و شعر، کمک قابل توجهی به زیبایی اثر می‌کند و چه بهتر که در استفاده از این صنعت ادبی کشف را بر عهده شنونده اثر بگذارید که در این صورت او در لذت درک شعر و سبک شما شریک می‌شود. در واقع اثر خوب باید به گونه‌ای نوشته شود که حتی اگر به زبان دیگری ترجمه و موسیقی و صنایع شعری از آن گرفته شد، شاعرانه‌گی خود را حفظ کرده و اتفاق ناب خلق یک تصویر شاعرانه را از دست ندهد و لذت خواندن آن گونه که در زبان اصلی اتفاق افتاده بود به مخاطب منتقل شود.

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان رضوی تصریح کرد: بهتر است از چیزهایی که درباره آن‌ها کمتر شنیده و خوانده‌اید بنویسید و بکر بودن آثار خود را غنای بیشتری ببخشید. همچنین می‌توانید در نوشته‌های خود با تلفیق احساسات مختلف آثار خود را دیدنی، شنیدنی و حتی نوشیدنی و ملموس کنید و با خلق تصویرهای مختلف، در نوشته‌های خود جلوه‌گری کنید.

در پایان انجمن از زهرا محمودیه و زهرا عزیزآبادی، دو عضو مرکز فرهنگی هنری شماره۲ کانون نیشابور که در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به مرحله استانی راه پیدا کرده‌ بودند، تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =